معرفی انواع چادر و پارچه های چادری

امتیاز دهید

پارچه های مناسب برای چادر و مدل های آن 

چادر پوششی است سرتا سری که تمام قد و قامت بانوان را می پوشاند و از ویژگی های آن میتوان به گشاد و ساده بودن اشاره کرد که باعث جلب توجه نمیشود و در رنگ های مختلف طراحی می شود که رنگ مشکی آن متداول تر است.

چادر در دوره های مختلف

در دوره هخامنشی بانوان از پیراهن های ساده بلند استفاده میکردند که در کنار آن چادر در کنار تاج به کار میرفت البته به بلندی چادر های امروزی نبوده است. در دوره اشکانی پوشش سر و صورت زنان اشکانی بیشتر از زنان هخامنشی بود بخصوص اینکه بانوان اشکانی از کلاهی مانند عمامه برای پوشش سرخود استفاده کردند  که تمام موی سر آنها را می پوشاند و چادر های مورد استفاده در این دوران رنگی بوده است. در دوره ساسانی استفاده از چادر جزء عناصر مهم پوشش بانوان بود محققان این مطلب را از نقاشی های درون ظروفشان متوجه شده اند در این دوره  از شنل هم استفاده میکردند که به چادر شباهت داشت در دوران قبل از اسلام هم در ایران از چادر استفاده میشد که گفته شده کل بدن و صورت را پوشانده است و بعد از آمدن اسلام به ایران استفاده از چادر رواج بیشتری پیدا کرد که به همراه روبند، مقنعه و یا گاهی پیشانی بند که زیورآلاتی بر روی آن کار شده بود استفاده میشد بانوان ایرانی در همه دوره ها از چادر سیاه استفاده کرده اند البته در بعضی از دوره ها رنگ چادر تغییراتی کرده است.

انواع پارچه های چادری 

حریر کرپ: چادرهای حریر کرپ چروک نمیشود پرز نمیدهد و بادوام است به همین دلیل برای خانم های کارمند و دانشجویان که تایم زیادی را چادر به سر می کنند مناسب می باشد رنگ مشکی این پارچه بور نمیشود و تارو پود پارچه با چشم قابل دیدن است.

کریستال: پارچه ای سبک و مخملی است که به دلیل ریزش خوبی که دارد مناسب دوخت مدل های مختلف چادر می باشد ضخامت خوبی دارد و از کرپ لطیف تر است همچنین تار و پودش با چشم دیده نمیشود.

کن کن: پارچه چادری کن کن جزو پارچه های براق است براق بودن آن مانند ساتن نیست و مات است سبک و لطیف می باشد و به دلیل زیبایی که دارد مناسب مجالس است.

سوپر کن کن: ترکیبی از حریر و کن کن است برق آن کمتر از کن کن و بادوام بودن آن مانند حریر کرپ و سبک می باشد.

تریزا: پارچه ای جدید و فوق العاده سبک است و به کسانی که دنبال چادر سبک هستند پیشنهاد میکنیم از این پارچه استفاده کنند نازک و براق نیست و از کن کن سبک تر است.

برای مشاهده و خرید پارچه های چادری اینجا را کلیک کنید

معرفی چند مدل چادر

چادر ساده: چادر ساده مدل اولیه و معمولی چادر است که تمام خانم ها یک چادر معمولی در خانه دارند و هیچگاه از مد نمی رود این مدل چادر از نظر پوشیده بودن خوب است اما برای بانوانی که فرزند کوچک دارند یا قصد رفتن به خرید و حمل وسایل دارند استفاده از این چادر مشکل است.

چادر ملی: اولین چادر مدل دار است که اوایل مخالفان زیادی داشت در مقابل طرفداران زیادی هم داشت چون با این مدل دست ها آزاد هستند و به راحتی میتوان کار انجام داد و برای مادر هایی که بچه کوچک دارند و یا میخواهند از کوله پشتی استفاده کنند مناسب است.

چادر لبنانی: ایده این چادر از لباس خانم های لبنانی گرفته شده است لبه بالای این چادر مانند عبا است د رآستین هم کش دارد و در جلو چند دکمه مخفی دارد زمانی که از این چادر استفاده میکنید مانتوی شما دیده نمیشود و ممکن است خانم های لاغر با پوشیدن این چادر فکر کنند شلخته هستند برای شیردادن به کودکان مناسب نیست ولی برای خرید، رفتن به سرکار و دانشگاه مناسب است.

چادر جلابیب:  اولین چادری که ثبت ملی شده است و فوق العاده طرفدار دارد این چادر را بدون شال و روسری میتوان استفاده کرد در آستینش زیپ دارد که برای وضو گرفتن میتوان آن را باز کرد آزاد است ولی مانند چادر معمولی دست و پا گیر نیست آستین دارد ولی مانند چادر ملی تنگ نیست.

چادر قجری: چادری که در زمان رضا خان به سر می کردند از کمر بسته میشود که در جلو به شکل دامن و از پشت چادر دیده میشود. برای مادران مناسب است هم به راحتی فرزدانشان را در آغوش گرفته و هم به راحتی به آنها شیر میدهند در قسمت دامن جیب هم دارد.

چادر دانشجویی: چادری که آستین دارد ولی نمیتوان از کوله پشتی استفاده کرد جلوی چادر باز است اگر قصد برداستن وسیله ای را داشته باشید هنگامی که دست خود را دراز میکنید پشت چادر کشیده میشود و راحت نیست. 

برای آگاهی از تخفیفات به اینستاگرام بانوریس به آدرس banoriscom بپیوندید.

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه