پارچه با الیاف مصنوعی

امتیاز دهید

پارچه هایی که با الیاف مصنوعی تولید می شوند

در مقاله ی الیاف طبیعی انواع پارچه با این مشخصات را شناختیم و از فواید آن مطلع شدیم. این بار قصد داریم کمی راجع به الیاف مصنوعی بیشتر بدانیم.

پارچه های مصنوعی از ترکیب مواد ارگانیک مخلوط با مواد شیمیایی ساخته می شود و بعضی اوقات هم کاملا از مواد غیرارگانیک ساخته می شود.

پارچه های مصنوعی برای هدفی که قرار است ساخته شودند ویژگی های زیادی دارند. برخی از این پارچه ها سبک و فوق العاده ظریف اند و برخی دیگر جاذب رطوبت هستند و به سرعت خشک می شوند. انواع اندکی از این پارچه ها بسیار لوکس و مشابه پارچه های طبیعی دیگر هستند و برخی بسیار مستحکم و ضخیم اند.

الیاف مصنوعی از دسته پلیمر هستند که به دو دسته ی اصلی اسپان و فیلامنت تقسیم می شوند.

پارچه های تولید شده از نخ اسپان به صورت قطعه قطعه به هم متصل اند و فیلامنت ها از الیاف یکسره تولید می شوند. از ویژگی های این الیاف می توان به خاصیت الکتریسیته و استحکام بالا و پرز زیاد اشاره کرد.

الیاف مصنوعی شامل دو منشاء می باشند:

منشاء شیمیایی و منشاء طبیعی

که اولی شامل پلی استر، پلی ایلین، اکرلیک، مراریلیک و دومی شامل ویسکوز و الیاف شیشه هستند.

در اینجا قصد داریم الیاف هایی که بیشتر مورد استفاده قرار میگیرند را توضیح مختصری راجع به شان شرح دهیم.

خواص فیزیکی و شیمیایی پلی استر:

الیاف پلی استر مقاومت فوق العاده در برابر چروک شدن دارد. الیاف پلی استر استحکام خوبی دارند معمولا در حالت خیس تقریبا مساوی با حالت خشک است.

جذب رطوبت پلی استر بسیار کم است و در شرایط استاندارد حداکثر 50% است.

پلی استرها به دلیل ساختمان شیمیایی خود کریستالی است و به سبب نبود عوامل فعال در پلیمر آن و جذب رطوبت کم در مقابل مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارند.

از مهم ترین ویژگی های پلی استر میتوان به بادوامی، گرم، سبک، بهداشتی و ضدآلرژی بودنش اشاره کرد.

الیاف اکرلیک:

این الیاف جزء مهم ترین و پرمصرف ترین الیاف به شمار می آیند. الیاف اکرلیک از نظر پرز خواص و موارد استفاده با وزن کم، جایگزین پشم است.

رنگ پذیری یکنواخت و بادوام بسیار، مقاوم در برابر آب رفتگی، حالت ارتجاعی و مقاوم  در برابر عوامل محیطی از جمله نور خورشید... ویژگی ها خاص الیاف اکرلیک هستند.

الیاف ویسکوز(ریون):

پارچه های تهیه شده از الیاف ریون دارای جذب رطوبت بالا و در برخی موارد تا 50% بیشتر از پنبه، خاصیت تنفس خوب، راحتی بسیار قابل قبول و همینطور رنگ پذیری مطلوب می باشند.

پایین بودن خاصیت ایجاد الکتریسیته ساکن و مقاومت خوب در برابر گوله شدن از دیگر خواص این الیاف هستند.

مقالات مرتبط: 

پارچه با الیاف طبیعی

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه