همه چیز در مورد قهوه

امتیاز دهید

تاریخچه قهوه

قهوه اولین بار در قرن 11 در اتیوپی کشف شد، البته نه بصورت نوشیدنی قهوه، بلکه یک چوپان در قبیله گالا بعد از اینکه بزهایش از برگ گیاه قهوه خورند متوجه انرژی مضاعف در بز شد که بعدها در اتیوپی گیاه قهوه را با روغن حیوانی برای اینکه انرژی مضاعف داشته باشند مخلوط میکردند. در قرن 14 قهوه وارد عربستان شد که مانند اتیوپی مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه رشد و پرورش قهوه به شهر یمن رسید. کشور یمن بدلیل آب و هوایی شرجی که دارد برای پروش قهوه بسیار مناسب هست. نوشیدن قهوه در کشورهای عرب خیلی سریع رواج پیدا کرد بدلیل اینکه نوشیدن مشروبات الکلی حرام بود و قهوه نوشیدنی جایگزین مناسبی شد. 

در قرن 15 قهوه وارد کشور ترکیه شد و به نوشیدنی مورد علاقه پادشاه ترکیه تبدیل شد. در واقع قهوه ترک که امروزه بسیار معروف است از قصر این پادشاه در استانبول کشف شده است. قهوه ابتدا در قصر سلطان تهیه و مصرف می‌شد و سپس بتدریج در عمارت‌ ها و بعد به مصرف افراد ثروتمند ترکیه میرسید. اولین کافه که در آن قهوه سرو شد به نام Kiva Han در منطقه‌ی Tahtakale ترکیه راه اندازی شد که بعدها روند بازگشایی کافه ها سیر صعودی پیدا کرد و فرهنگ کافه نشینی و در کشور ترکیه رواج یافت.

ونیز اولین شهر در اروپا بود که قهوه به آن وارد شد، بازرگان ونیزی در سفر خودش به ترکیه با نوشیدنی قهوه آشنا شدن و قهوه را وارد شهر ونیز ایتالیا کرد.

در سال 1637 قهوه توسط یک شخص ترک به شهر آکسفورد در جنوب شرقی انگلیس وارد شد. باشگاه قهوه آکسفورد نیز توسط طرفداران قهوه که بیشتر از قشر دانشجویان و استادان بود ایجاد شد.

در سال 1680 قهوه وارد اسکاندیناوی هلند شد و امروز به عنوان پرمصرف ترین شهر در مصرف قهوه می باشند.

بیش از 1/3 مردم جهان به نوشیدن قهوه علاقه دارند، کلمه قهوه، برگرفته از زبان عربی و به معنای تحریک کننده است و اشتها را از بین می برد. 

میزان استفاده از قهوه

بهترین و سالم‌ترین شکل مصرف قهوه نوشیدن آن به صورت خالص و تلخ است. یک فرد بزرگسال در 24 ساعت می تواند حداکثر 4 فنجان قهوه که از 400 میلی گرم کافئین بیشتر نشود، برای خانمهای باردار در روز حداکثر می توانند 2 فنجان قهوه بنوشند البته به مقدار کافئین استفاده شد در روز نیز بستگی دارد. 

بر اساس تحقیقات دو محقق آلمانی که در مورد بررسی تأثیر نوشیدن قهوه و کافئین بر روی بدن انسان انجام شد، که بر روی موشهای آزمایشگاهی انجام شد دریافتند که کافئین عملکرد سولهای موجود در خون را متحول می سازد، کافئین موجود در قهوه باعث پروتئین های سلولی خاص در بدن افراد میشود. پروتئین های سلولی خاصی در بدن افراد مسن تر، مانند سلولهای جوان و سرزنده تر عمل می کند و سلولها را جوانتر می کند.

قهوه انواع مختلفی دارد که بهتر است انواع آنرا بشناسید برای شناختن انواع قهوه ها اینجا کلیک کنید.

ارزش غذایی قهوه

در هر ۱۰۰ گرم از مواد مغذی زیر موجود هست که عبارتند از:

انرژی ۰/۴۸ کیلوکالری، چربی   ۰/۰۲ گرم، پروتئین ۰/۱۲ گرم، آب ۹۹/۳۹ گرم، کافئین ۴۰ میلی‌گرم، ویتامین B1  ۰/۰۱۴ میلی‌گرم ، ویتامین B2  ۰/۰۷۶ میلی‌گرم ، ویتامین B3 ۰/۱۹۱ میلی‌گرم ، ویتامین B6 0/001 میلی‌گرم ، اسید فولیک  2 میکروگرم ، ویتامین E 0/01 میلی‌گرم ، ویتامین K 0/1 میکروگرم ، کلسیم ۲ میلی‌گرم ، آهن ۰/۰۱ میلی‌گرم ، منیزیم ۳ میلی‌گرم ، فسفر ۳ میلی‌گرم ، پتاسیم ۴۹ میلی‌گرم ، سدیم ۲ میلی‌گرم ، روی ۰/۰۲ میلی‌گرم 

فواید قهوه

قهوه باعث تمرکز و تقویت حافظه و باهوش تر شدن 

کافئین موجود در قهوه سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند که باعث تقویت هوشیاری ذهن می شود. قهوه علاوه بر کافئین دارای مقدار زیادی دوپامین است که بطور خاص با سطح هوشیاری ارتباط دارد. یکی از بهترین مزایای قهوه تقویت حافظه می باشد. بسیاری برای شبهای که نیاز دارند که زمان طولانی بیدار باشند از قهوه استفاده می کنند. دلیلش این است که قهوه نه تنها شما را هوشیارتر می کند و می توانید بیدار بمانند و شما را باهوشتر نیز می کند. اینکه بسیاری از دانشجویان و یا محققان در حین انجام کارهای مطالعاتی و تحقیقات خود قهوه مصرف می کنند  دلیل اصلی اش وجود کافئین که باعث جذب جریان خون می شود. به این ترتیب پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می‌شود. این ماده پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد، سراغ  آدنوزین (عامل احساس خستگی و خواب‌ آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود. کافئین سبب افزایش تولید نوراپی‌نفرین و دوپامین می‌شود. نوراپی‌ نفرین برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و دوپامین اسید‌ آمینه لازم برای احساس توانایی، انرژی و لذت است. طبق آزمایشهای صورت گرفته عملکرد حافظه، خلق‌ و‌ خو، هوشیاری، انرژی، زمان واکنش و عملکرد شناختی با نوشیدن قهوه به نحو قابل قبولی بهبود پیدا می‌کند.

قهوه و قدرت چربی سوزیش

کافئین یکی از مواد طبیعی هست که خاصیت چربی سوزی بالای دارد. کافئین موجود در قهوه میزان سوخت و ساز بدن را بالا می برد و باعث چربی سوزی می شود. این سوخت و ساز باعث کاهش وزن می شود. به همین دلیل اگر روزی یک فنجان قهوه بنوشید میزان سوخت وساز بدن تا 40% افزایش یافته و در نتیجه لاغر می شوید. کافئین موجود در قهوه باعث می شود که شما بتوانید در تمرینات ورزشی نتیجه بهتری بگیرید و همچنین سختی تمرینات شدید ورزشی برایتان کمتر شود. براین اساس متخصصان تغذیه نیز برای سوزاندن کالری و از بین بردن چربی ها کافئین را توصیه می کنند.

قهوه و کاهش امراض قلبی

قهوه فشار خون را بالا می برد، کسانی که فشار خون بالای دارند باید در مصرف قهوه دقت بیشتری داشته باشند. اما نوشیدن یک فنجان قهوه در روز خطر بروز سکته و بیمارهای قلبی را کاهش می دهد، و امکان گرفتگی عروق را نیز کاهش می دهد و دلیلش وجود آنتی اکسیدان در کافئین می باشد. تحقیقات نشان می داده خطر بروز سکته و بیماری های قلبی در کسانی که قهوه مصرف می کنند 20% کمتر هست.

قهوه

قهوه و تاثیرش بر روی ورزشکاران

پژوهشها نشان داده است که کافئین موجود در قهوه استقامت بدنی را تقویت می کند. همچنین قهوه می تواند شما را در انجام تمرینات ورزشی کمک می کند. بهترین زمان برای مصرف قهوه 30 تا 60 دقیقه پیش از شروع ورزش می باشد. افزایش کارایی در 10 دقیقه اول استفاده قهوه مشهو خواهد شد.

قهوه پیشگیری از دیابت نوع دوم

تحقیقات نشان داده که مصرف مقدار مناسب قهوه در روز برای پیشگیری از دیابت نوع دوم بسیار مناسب است و کسانی که روزانه 1 فنجان قهوه می نوشند 11% کمتر به دیابت مبتلا می شوند. دیابت نوع دو یک بیماری جدی است که حدود 300 میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند. کافستول که یکی از ترکیبات قهوه است، سطح انسولین را در پانکراس افزایش می‌دهد. به همین دلیل نوشیدن قهوه شما را از دیابت نوع دو نجات می‌ دهد.

قهوه و تاثیرش بر کبد

نوشیدن قهوه از سرطان کبد جلوگیری می کند. کافئین موجود در قهوه از شما در برابر بیمارهای رایج کبدی مانند هپاتیت، کبد چرب و سیروزی کبدی محافظت می کند. ثابت شده است که نوشیدن قهوه می تواند از یروز سیروز کبدی جلوگیری میکند. در حالت کلی دوستداران قهوه از بیماریهای کبدی در امان هستند.

قهوه نشاط آور و ضد افسردگی

کسانی که  در روز 4 فنجان قهوه مصرف می کنند 20% کمتر دچار افسردگی می شوند. کیفیت زندگی بهتری از لحاظ روحی دارند. افسردگی بیماری هست که امروز بسیار شایع است و درصد کمی از کسانی که افسردگی شدید دارند حتی دست به خودکشی نیز می زنند. قهوه باعث خوشحالی می شود. برای عاشقان قهوه هیچ اندازه یک فنجان قهوه گرم در کنار عزیزانشان آرامش بخش نمی باشد.

قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان داده که مصرف قهوه خطر ابتلا به سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهد. نوشیدن قهوه و ترکیبات موجود در آن التهاب بدن را کاهش می دهد و سطح انسولین خون را تنظیم می کند. یکی از مهمترین سرطانها در کشور صنتعی سرطان روده بزرگ و کبد هست، که مطالعات نشان داده کسانی که قهوه می نوشند 40% کمتر به سرطان کبد مبتلا می شوند. این آمار در مورد سرطان روده بزرگ به 15% می رسد. علاوه بر قهوه چیزه های دیگه ای هم هستند که می تواند برای درمان سرطان مفید هست یکی از این موارد روغن زیتون هست که برای آشنایی بیشتر می توانید اینجا کلیک کنید.

 قهوه باعث طول عمر می شود

قهوه بدلیل مواد مفیدی که دارد احتمال مرگ را کاهش می دهد. نرخ مرگ و میر در میان کسانی که در سالیان متوالی قهوه مصرف می کنند، کمتر است. بر طبق دو مطالعه بسیار دقیق، نوشیدن قهوه به مدت 18 تا 24 سال، باعث کاهش 20% مرگ ومیر در مردان و 26% در زنان شده است.

مضرات قهوه

در میان فواید زیادی که قهوه دارد برای علاقمندان به قهوه باید گفت که از مضرات قهوه غافل نشوند. قهوه جزء نوشیدنهای هست که اعتیاد آور هست. دوستداران قهوه این مورد را مدنظر قرار بدهند.

نوشیدن قهوه پوکی استخوان

اگر جزء کسانی هستید که هر روز قهوه مصرف می کنید بدانید که استفاده مکرر از قهوه باعث افزایش دفع کلسیم می شود و در نتیجه خطر پوکی استخوان را افزایش می دهد. بخصوص اگر جزء افرادی هستید که در رژیم غذایتان مقدار مصرف کلسیم کم هست اهمیت این موضوع چندین برابر می باشد. 

قهوه و سردرد

برای کسانی که سابقه بیماری میگرن دارند نوشیدن هر روز یک فنجان قهوه که حدود 40 تا 17 میلی گرم کافئین دارد. که مصرف این حدود کافئین برای کسانی که سردردهای میگرن دارند توصیه نمی شود و باعث ایجاد سردرد می شود.

قهوه و تاثیرش بر رفلاکس معده

رفلاکس معده و سوزش معده یکی از مواردی است که علت اصلی آن اسید به اختلال معده برمیگردد، و یک موارد که در رفلاکس معده تأثیرگذار است خوارکیها که می باشد که نوشیدن قهوه نیز یکی از همان خوارکیها می باشد. پس اگر معده شما دچار مشکل هست حتما به یک نکته توجه داشته باشید.

 تغییر رنگ دندان

در قهوه آنتی اکسیدان پلی فنل وجود دارد که از پوسیدگی دندان و از ایجاد سوراخ روی دندانهای جلوگیری می کند. قهوه اسیدی هست، رنگ دانه های موجود در قهوه می تواند در طولانی مدت داخل باعث تغییر رنگ دندان بشود. بهتر است بعد از نوشیدن قهوه مسواک زده شود و یا اینکه آدامس بدون قند بجویید.

خانمهای باردار قهوه ننوشند

به خانمهای باردار توصیه می شود که کمتر قهوه بنوشند تا زایمان راحتتری داشته باشند. چون خانمهای که قهوه می نوشند زایمان سخت تری خواهند داشت. برخی ها بر این اعتقاد هستند که نوشیدن قهوه باعث سقط جنین می شود ولی این موضوع هنوز اثبات نشده است. به همین دلیل تا جایی امکان دارد قهوه ننوشند، البته در برخی تحقیقات که در سه ماه اول، دوم و سوم بارداری بررسی شده است. نتایج این مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین هیچ تأثیری بر روی دور سر جنین تأثیر ندارد ولی در سه ماه اول باعث کاهش طول استخوان ران جنین میشود و در نهایت باعث کاهش قد نوزاد در حین تولد میشود. 

بی خوابی

قهوه دارای کافئین می باشد. مصرف زیاد کافئین تا حد چشمگیری  بر روی سیستم عصبی تأثیر بگذارید. مصرف زیاد کافئین بر روی خواب رفتن و همچنین کیفیت خواب نیز تأثیر می گذارد. بین 4 تا 6 ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید قهوه ننوشید چون می تواند بر روی تایم خواب و کیفیت خواب تأثیر دارد.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

5 دیدگاه
ترنم
۱۳:۳۴ , ۱۳۹۷/۱۱/۰۶

سلام لطفا در مورد بقیه نوشیدنی ها نیز مطلب بذارید.

بانوریس
۱۳:۴۲ , ۱۳۹۷/۱۱/۰۶

سلام ترنم عزیز بله حتما در مورد بقیه نوشیدنیها، فواید و مضراتشان نوشته میشود. سپاس از همراهیتون

سعید ش..
۱۳:۰۴ , ۱۳۹۷/۱۱/۱۳

خیلی مقاله خوبی بود ، لذت بردم از خوندنش، امیدوارم پست های این چنینی زیادی داشته باشین در آینده

بانوریس
۱۶:۳۱ , ۱۳۹۷/۱۱/۱۳

سلام وقت بخیر کاربر عزیز سپاس از همراهیتون بله حتما نوشته میشود.

سحر
۸:۱۸ , ۱۳۹۸/۰۱/۱۷

قهوه از نوشیدنهای مورد علاقه من هست از وبلاگ شما لذت بردیم.