پارچه بارانی، انواع پارچه بارانی ضد آب و انواع استایل های زیبای پاییزی 1401

امتیاز دهید

بدون شک همه ما دوست داریم هر فصلی که از راه می‌رسد، زیباترین لباس متناسب با آن را تهیه کنیم. فرقی نمی‌کند در روزهای بارانی سال، بخواهید چندین ساعت بیرون بمانید یا فقط بخواهید به خرید کوتاهی اکتفا کنید. چرا که باید خودتان را از بارش باران و سرما در امان نگه‌دارید که این در امان بودن با پوشیدن بارانی مناسب حاصل می‌شود. در فصول سرد سال، پارچه بارانی می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد و نگرانی از خیس شدن را از فکرتان بیرون براند. پارچه‌های بارانی‌ از آن دسته لباس‌هایی هستند که می‌توانند تیپ و استایل را از این ‌رو به آن رو کنند. بارانی‌ها در دنیای مد زنانه پرطرفدار بوده و نوعی تشخص کلاسیک به صاحب‌شان می‌دهند. در بازار امروزه، تنوع پارچه برای بارانی نیز همانند هر پارچه دیگری بسیار است. شما با شناخت درست این پارچه‌ها به‌راحتی می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین پارچه را برای بارانی‌تان انتخاب کنید.

مدل لباس بارانی

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.    پارچه بارانی چیست؟
2.    تاریخچه پارچه بارانی
3.    انواع پارچه بارانی
4.    نحوه نگهداری پارچه‌های بارانی

پارچه بارانی چیست؟

بارانی زنانه چندین سال است که وارد دنیای مد شده و یکی از آیتم‌های اصلی کمد لباس هر خانم شیک‎پوشی به‌حساب می‌آید. پارچه بارانی پارچه‌ای ضدآب و مقاوم در برابر نفوذ آب است که در هنگام بارش باران مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پارچه‌ها ممکن است از الیاف طبیعی و یا مصنوعی تهیه شده باشند. الیاف به‌کار رفته در انواع پارچه بارانی، الیاف پشمی، الیاف نایلونی، الیاف پلی استر، الیاف ابریشمی و الیاف کتان است. الیاف پشمی از پشم گوسفند تهیه شده است. الیاف نایلونی نیز از نرمی، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالایی در برابر سایش و کشش برخوردار است. معمولاً اندازه بارانی تا پایین کمر و ران‌ها یا تا زانو است. اندازه کوتاه آن با نام ژاکت بارانی یا کت بارانی تا کمرگاه نیز تهیه می‌شود.

مدل لباس بارانی

تاریخچه پارچه بارانی

چارلز مکینتاش، شیمی‌دان اسکاتلندی، مخترع پارچه ضدآب است که پیدایش بارانی‌ها نیز بعد از همین اختراع شروع شد. در سال 1836، مکینتاش این پارچه را اختراع کرد و بعدها این پارچه برای دوختن بارانی مورد استفاده قرار گرفت. علاوه‌بر آن توماس بربری، بنیانگذار برند معروف انگلیسی بربری، در سال ۱۸۷۹ میلادی، پارچه‌ای ضدآب تولید کرد. او از این پارچه در دوخت بارانی برای یکی از افسران ارتش انگلستان در سال ۱۹۰۱ میلادی استفاده کرد. بارانی‌هایی که اوایل قرن بیستم تولید می‌شدند، بسیار سنگین بودند. اما در دهه 1940، پارچه‌ای سبک روی کار آمد و در تولید بارانی به‌کار گرفته شد. پارچه وینیل به‌دلیل ضدآب و سبک بودنش، در دوختن بارانی مورداستفاده قرار گرفت. بعد از دهه 1970، انقلاب شگرفی در صنعت بارانی رخ داد و بارانی‌هایی با طرح‌ها، رنگ‌ها، الگو و پارچه‌های متنوع تولید شدند. همچنین زنان از بعد از جنگ‌ جهانی دوم شروع به استفاده از بارانی‌ها کردند.

عکس مدل لباس بارانی

انواع پارچه بارانی

پارچه بارانی پشمی

پارچه‌ بارانی پشمی یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها برای فصول سرد سال به شمار می‌روند. الیاف پشمی، به خودی خود، خاصیت ضدآب بودن ندارند. بلکه با استفاده از مواد ضدآب این خاصیت را پیدا می‌کنند. بارانی‌های پشمی بسیار گرم و بادوام بوده و هوا را به‌خوبی از خود عبور می‌دهند و از عرق کردن بدن جلوگیری می‌کنند. درنتیجه هیچگونه حس بدی از پوشیدن بارانی دوخته شده با پارچه‌های پشمی نخواهید داشت.

مدل لباس بارانی پشمی

پارچه بارانی ابریشمی

ابریشم، یکی دیگر از الیاف طبیعی مورداستفاده در تولید پارچه بارانی و یکی از پرکاربردترین الیاف در بافت پارچه است. پارچه‌های حاصل از این الیاف، ضدآب، بسیار لاکچری، لطیف، زیبا و بادوام هستند. اما این پارچه‌ها چندان گرم نیستند و از این رو، گزینه خوبی برای هوای خیلی سرد به‌شمار نمی‌روند. به‌طورکلی، بهتر است از پارچه ابریشمی برای دوخت بارانی‌های مجلسی خود استفاده کنید، نه بارانی‌هایی برای استفاده روزمره!

پارچه بارانی لینن

پارچه لینن به عنوان یکی از پارچه‌های طبیعی و بسیار پرکاربرد مخصوص دوختن بارانی‌ها هستند. پارچه لینن از گیاه کتان تولید می‌شود و دوام و مقاومتی شگفت‌انگیز دارد. شما می توانید از این پارچه سبک و راحت برای دوختن انواع مدل‌های بارانی خودتان استفاده کنید. چراکه این پارچه هیچگونه آسیبی نمی‌بیند. بلکه با گذر زمان، زیباتر نیز می‌شود.

پارچه بارانی چرم

پارچه‌های چرم یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها برای دوختن بارانی به شمار می‌روند. پارچه چرم، انواع طبیعی و مصنوعی دارد و شما را از باران و سرما در امان نگه می‌دارد. تنوع طرح و رنگ پارچه‌های بارانی چرمی نیز بسیار زیاد است. برخی از این پارچه‌ها ساده هستند و برخی دیگر طرح و نقش دارند. این نوع پارچه‌ها، باد و هوای سرد را از خود عبور نمی‌دهند و شما را گرم نگه می‌دارند. درنتیجه در هوای سرد، با پوشیدن بارانی‌های چرم می‌توانید گرمای خوشایندی را تجربه کنید.

مدل لباس بارانی چرم

پارچه بارانی PUL

پارچه بارانی پلی یورتان لمینت نوعی پارچه پلی‌استر با لایه پشت پلاستیکی است که توسط لایه نازک ضدآب پوشش داده شده است. این نوع از پارچه‌های بارانی دارای انعطاف و نرمی، مقاومت بالا و عدم نفوذپذیری آب هستند و باعث ایجاد حساسیت نمی‌شوند. پارچه PUL به‌دلیل کشش عرضی بافت خود، به اصطلاح قابل تنفس است.

پارچه بارانی شمعی

پارچه‌های شمعی با انواع پشت نقره‌ای، پشت پلاستیکی و پارچه شمعی مموری، پرکاربردترین نوع پارچه در دوخت بارانی‌ها هستند. این نوع پارچه‌ها دارای انواع مختلف بوده و با توجه به ضخامت آن کاربردهای مختلفی نیز دارند. پارچه بارانی شمعی از لطافت و نرمی خوبی برخوردار بوده و نسبت به دیگر الیاف شمعی قیمت بالاتری دارد. ویژگی خاص و منحصربه‌فرد پارچه‌های شمعی این است که سال‌ها بدون نیاز به شست‌وشو می‌توانید از آن استفاده کنید.

مدل لباس بارانی شمعی

نحوه نگهداری پارچه‌های بارانی

پارچه‌های بارانی بهتر است با دست شسته شوند تا از آسیب رسیدن به بافت پارچه اجتناب شود. بهتر است از آب ولرم و مایع لباس‌شویی استفاده و برای خشک کردن، آن را بر روی طناب آویزان کنید. چراکه خشک‌کن ماشین لباس‌شویی باعث چروک شدن پارچه بارانی خواهد شد.

شستن برخی لباس‌های متفاوت در ماشین لباسشویی با هم، سبب می‌شود تا بافت لباس‌ها به هم ساییده و تاروپود آن‌ها آسیب ببیند. بدین سبب بارانی‌های هم‌جنس با تناژ رنگی مشابه را باهم بشویید و با این کار از آسیب به بافت لباس جلوگیری کنید.

از راهکارهای شست‌وشوی بارانی‌ها این است که زیپ و دکمه‌های لباس را قبل از شستن به‌خوبی ببندید. این کار باعث می‌شود که احتمال پارگی لباس و آسیب دیدن به آن کاهش پیدا کند. همچنین بستن دکمه و زیپ بارانی قبل از شستن، از بد شکل شدن و گره‌خوردن لباس در هم جلوگیری می‌کند. درنتیجه موجب حفظ شکل لباس بارانی خواهد شد.

به‌طورکلی تنوع پارچه‌های مناسب برای دوختن انواع بارانی بسیار زیاد است. هر کدام از این پارچه‌ها ویژگی‌های مختص به خودشان را دارند و نحوه شست‌وشو و نگهداریشان نیز متفاوت از یکدیگر است. پارچه‌های بارانی بسیار بادوام هستند و می‌توانید آن‌ها را خودتان نیز بشویید. اما بهتر است شست‌وشوی آن‌ها را به خشکشویی بسپارید تا عمرشان بیشتر شود.

عکس مدل لباس بارانی

سخن نهایی

بدون شک همه میدانیم که پارچه‌های بارانی ما را از باران و سرما در امان نگه می‌دارند. تنوع پارچه‌های بارانی در بازار بسیار زیاد است و بارانی‌ها می‌توانند استایل شما را زیباتر و خوش‌تیپ‌تر کنند. بدین سبب باید انواع پارچه بارانی و ویژگی‌هایشان را به‌خوبی بشناسیم. تا بتوانیم پارچه‌ای متناسب با موارد استفاده و آب و هوای موردنظرمان را بیابیم. البته باید دقت کنید که از میان انبوه رنگ‌ها، مدل‌ها و پارچه‌ها، گزینه مناسب اندام و موقعیت‌تان را به تن کنید. در این صورت است که استایلی قابل‌قبول پیدا خواهید کرد و خودتان هم از دیدن استایل شیک‌تان لذت خواهید برد.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه