لباس های محلی گیلان

امتیاز دهید

بررسی لباس محلی استان گیلان

امروز تصمیم داریم کمی راجع به لباس های محلی استان گیلان صحبت کنیم. لباس های محلی هر استان به مرورزمان و به دلایل مختلفی شکل گرفته اند. با توجه به نوع و جنس و رنگ و الگوی متفاوت و همچنین زیورآلات هایی که روی آنها کار شده است و البته نوع حجاب آنها می توانید متوجه شوید که هر لباسی متعلق به کدام منطقه است.

لباس محلی گیلانی ها

لباس های محلی گیلان با وجود زیبایی بیش از حد و خاص آن و به دلیل پوشش مناسب با عقاید مذهبی و دینی ما نیز سازگار است. هنوز هم در مناطق مختلف استان زنان و مردان از لباس بومی و سنتی مختص خود استفاده میکنند. سابقه ی تاریخی این لباس ها به اشیای کشف شده در چراغعلی تپه رستم آباد (مارلیک) برمی گردد. آنچه بیشتر از همه در لباس گیلانی خود نمایی میکند. دامن های شلیته (shaliteh) و پرچین و جلیقه های پولک دوزی شده است.

لباس های محلی زنان گیلانی را می توان به سه بخش شرق گیلان به لباس قاسم آبادی، زن غرب گیلان تالشی و از لباس مرکزی گیلان به عنوان سوفی معروف است.

پایین تنه ی این لباس که به پاژمه(pazhemeh) معروف است از جنس حریر، دانتل، انواع گیپور استفاده می شود و بالا تنه آن پیراهن یکسره ای است که روی دامن را گرفته و پیراهن آن چاک دار می باشد تا زیبایی دامن بیشتر مشخص شود که جنس این پیراهنها بیشتر از حریر های طرحدار است و بعضی اوقات از گیپور استفاده می شود. جلیقه ای که بر روی این لباسها میپوشند از جنس کتان مخمل و پارچه های پولکی می باشد.

برای خرید پارچه لباسهای محلی اینجا کلیک کنید

این لباس ها رنگایی به پهنای طبیعت زیبای تالش درهم تنیده و پوشش زیبایی را تهیه کردند که هنوز هم زنده است و هر کس با دیدن این لباس به وجد می آید. لباسی که چندین رنگ در تار و پود پارچه درآمیخته و با دوختهای متنوع طراحی و آراسته شده است. گیلانیان سینه به سینه آموختند، طرح زدند، دوختند و به تن کردند و گوشه گوشه بقچه های جهیزیه را با طرح های زیبا و متنوع زینت دادند و لباس هایی با قدمت تاریخی بسیار را نسل به نسل به یکدیگر هدیه دادند.

لباس محلی گیلانی

لباس های مردان گیلان

لباس های مردانه ی استان گیلان شامل یک سرپوش(کلاه) است که از جنس پشم می باشد و به رنگهای  نزدیک به مشکی بافته می شود این کلاه در زمستان مورد استفاده قرار میگیرد.

تن پوشان مردانه: نوعی از این تن پوش ها از جنس پارچه نخی به رنگ سفید یا آبی است که دارای یقه 3 سانتی بوده و از جلو باز می شود. بر روی شلوار و کمر خود نیز شالی می بندند که آن را کمردبد (kamar dabad) می نامند. عرض این شال تقریبا 30 سانتی متر و طول آن 2 -3 متر می باشد و بیشتر به رنگ های قهوه ای تیره یا سفید است. مردان تالش نیز کتی به نام چوخا (chokha) یا شکه (sheka) دوخته می شود می پوشند و بیشتر در فصلهای سرد سال از آن استفاده می کنند و مردان شرق گیلان از پشم چوخا (chokha) از جنس شال کت می دوزند.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه