آشنایی با پارچه ترمه

امتیاز دهید

آشنایی با پارچه ترمه

نام ترمه را همه ما شنیده ایم ترمه جزء پارچه های سنتی و گران قیمت ایرانی است که کاربردهای زیادی دارد صنایع دستی شهر یزد است که به عنوان سوغاتی هم خریداری می شود ما امروز سعی داریم شما را بیشتر با این دست بافته ارزشمند آشنا کنیم 

ترمه 

پارچه ای پر نقش و نگار و لطیف است که اکثریت ان را با نقش بته جقه می شناسند و از پشم و ابریشم بافته میشود.

کاربردهای ترمه

در زمان های قدیم پادشاهان و افراد ثروتمند از ترمه برای دوخت لباس، پرده، جانماز و... استفاده می کردند و امروزه قشرهایی با در آمد بالا و متوسط در مراسمات و جشن های خود به عنوان هدیه به یکدیگر تقدیم می کنند همچنین کاربردهایی چون رومیزی، رومبلی، صنایع کیف و کفش و... دارند.

مراحل بافت ترمه

اول مواد اولیه: برای بافت ترمه اولین کار تهیه مواد اولیه آن که شامل پشم و ابریشم می باشد است که پشم سفید بیشتر در بافت ترمه بکار میرود چون بسیار راحت تر به هر رنگی که بخواهند رنگ آمیزی میکنند بعد از تهیه پشم باید آن را شسته و بریسند تا تبدیل به نخ شود و سپس رنگ کنند تا برای بافت آماده شود.

دوم شستن و سفید کردن پشم: چوپانان معمولا قبل از چیدن پشم گوسفندان آنها را چند دقیقه در آب میشویند و سپس پشم آنها ار میچینند و برای تمیز کردن و سفید کردن پشم باید آن را با مواد شوینده شست و سپس خشک کرده و ریسید. البته در زمان قدیم برای سفید شدن پشم آن را بر روی سبزه ها پهن میکردند تا شبنم را جذب کرده و سپس تبخیر کند تا سفید شود.

سوم رنگرزی: نخ های آماده برای بافت را باید رنگ آمیزی کرد که به وسیله رنگ های گیاهی و طبیعی رنگ میشوند که این رنگ ها از ریشه، برگ، گل، میوه و... گیاهان بدست می آید به عنوان مثال برای رنگ نارنجی از روناس، برای رنگ قهوهای از پوست گردو و ریشه درخت توت، رنگ نیلی از گل زعفران، زرد چوبه رنگ زرد استفاده میشود. یکی از کارهای دشوار بافندگان جور کردن رنگها در کنار همدیگر است البته زمینه ترمه یک رنگ و رنگ های دیگر در نقش و نگارهایش بکار می روند. بعد از رنگ کردن نخ ها باید برای بادوام بودن رنگ ها و برای اینکه زود از بین نروند از موادی که باعث ماندگاری بیشتر رنگ در پشم میشود باید استفاده کرد که یکی از معروف ترین مواد زاج سفید است که ماده ای شیمیایی است و دیگری برگ سماق که ماده ای گیاهی است.

برای مشاهده پارچه های طرح ترمه اینجا را کلیک کنید

بافت ترمه 

دستگاهی که ترمه با آن بافت میشود مانند دستگاه های سایر صنایع بافتنی چوبی می باشد و توسط صنعتگران همان منطقه ساخته میشود که چهار ورد دارد که وردها به وسیله پدال های زیر پای بافنده به حرکت در می آیند و مانند سایر دستگاه ها نخ را به دوک پیچیده که به این کار چله کشی می گویند و دوک را داخل ماکو قرار داده و شروع به بافتن می کنند.

نگهداری ترمه 

ترمه در جای مرطوب و مکانی که نور زیادی داشته باشد آسیب میبیند نور زیاد باعث رنگ پریدگی ترمه میشود همچنین حشره ای بنام بید دشمن این پارچه است چون در آن پشم بکار میرود و برای اینکه از این حشره در امان باشد باید از نفتالین استفاده کرد و با مواد شوینده قوی و آب داغ شسته نشود. 

نظرات خود را با ما در میان بگذارید ...

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه