راههایی شناسایی پارچه های مرغوب و با کیفیت

امتیاز دهید

راههایی شناسایی پارچه های مرغوب و با کیفیت

اگر اهل خرید پارچه هستید و دوست دارید مدل لباسهایتان را خودتان طراحی کنید و یا بدوزید. پس بهتر است فاکتورهایی که باید یک پارچه داشته باشد را بشناسید، تا پارچه مرغوب خریداری کنید تا در لباسی که میدوزید راحت باشید و دوام نیز داشته باشد. با چند روش ساده می توانید پارچه خوب را از بد بشناسید.

روش اول عبور نور از پارچه است دست خود را زیر پارچه قرار دهید در مقابل نور بگیرید، هرچه پارچه ضخیم تر باشد، نور کمتر از آن عبور میکند که نشانه مرغوبیت پارچه است. البته جنسهای یکسان را باهم مقایسه کنید. به عنوان مثال پارچه حریر ژرژت را با پارچه حریر کرپ نباید باهم مقایسه کرد. چون حریر ژرژت از حریر کرپ نازکتر است. در حریر کرپهای مختلف میتوانید برای شناسایی جنس بهتر از روی ضخامت آنها پارچه بهتر را بشناسید.

روش دوم برای تشخیص پارچه بهتر این است که قسمتی از پارچه را در مشت خود مچاله کنید و چند ثانیه نگه دارید اگر بعد از رها کردن پارچه هیچگونه چروکی نداشت نشانه این است که جنس این پارچه اصلا خوب نیست. پارچه های که در الیاف خود پلی استر دارند به سختی چروک می شوند حتی در زمانهای که خیس هستند. از خرید پارچه ها دارای الیاف پلی استر بپرهیزید .

روش سوم تغییر شکل دادن پارچه، قسمت پایین پارچه را بکشید و پس از رها کردن اگر در پارچه تغییر شکل مشاهده شد پارچه مناسبی نمی باشد و بعد از چند بار شستن لباستان از لحاظ ظاهری تغییر میکند.

شناسایی پارچه ها

در حالت کلی بهتر است از بیشتر پارچه های که الیاف طبیعی در آن بکار رفته است استفاده کنید. مانند پارچه فاستونی که درصدی پشم در آن بکار رفته است یا پارچه نخی که از نخ تشکیل شده است.

برای شناسایی پارچه های الیاف طبیعی میتوانید از چند روش استفاده کنید. مقداری از نخ پارچه جدا کرده و آنرا به یک شعله نزدیک کنید اگر الیافش طبیعی باشد معمولا به مقدار ناچیز خاکستری رنگی باقی می ماند. اما اگر تالیاف مصنوعی باشد ی گوله سفت و حالت نایلونی از خود باقی میگذارد.

از بوی سوختن الیاف نیز میتوان تشخیص داد، اگر در هنگام سوختن بوی شبیه به سوختن چوب یا کاغذ بدهد نخهای پنبه و ویسکوز که پایه گیاهی دارند می باشد. اگر بوی شبیه بوی کز دادن پشم باشد الیاف طبیعی همچون پشم دارد و در صورتی که بویی شبیه به شیرینی (پشمک) از خود ساطع کند الیاف پلی استر دارد.

البته باید در تمامی این موارد این را در نظر گرفت که در الیاف بسیاری ازپارچه ها بیش از یک نوع نخ  استفاده میشود که یک در میان یا موازی بافت می شود که برای شناسایی این پارچه ها نیاز به دقت بیشتری است و باید تکه نخهای بیشتری از آن جدا کنید و احتیاج به دقت زیادی نیز دارد.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه