شستن پارچه ها

امتیاز دهید

چگونگی شست وشوی انواع پارچه

در این قسمت از مقاله سعی داریم چگونگی شست وشوی پارچه و لباس های محبوبتان را آموزش دهیم تا بتوانید مدت زمان طولانی تری از آن ها استفاده کنید و دیرتر شکل کهنگی به خود بگیرند.

ما هر روز لباس بر تن داریم اما هیچ نظری راجع به نگهداری از آن ها نداریم.

اگر لباسی را کسی به شما یادگاری داده و آن لباس را دوست دارید باید حتما طرز مراقبت و شست وشوی دقیق پارچه ی آن را بدانید.

اولین کاری که باید قبل از شست وشوی لباس ها انجام دهید این است که لباس ها بر حسب جنس و رنگ طبقه بندی  کنید در موقع خواندن برچسب ها به این موضوع دقت کنید که جنس لباس از چیست.

اگر جنس لباستان از ابریشم، پشم یا پنبه بود حتما با دست و به آرامی بشویید اما پارچه هایی مثل خز، جیر، پر و سایر پارچه های که بافت شکننده ای دارند باید برای شست وشو به خشک شویی ببرید زیرا ممکن است با دست شستن به آن ها آسیب بزنید.

شست وشوی انواع پارچه ها

1-کشمیر: بهترین روش برای شستن این پارچه شست وشو با دست است. برای شستن این پارچه باید از شوینده ی ملایم مانند نرم کننده پارچه و یا شامپو بچه استفاده نمایید. برای خشک کردن این پارچه ها هم لازم نیست آن را آویزان کنید بهتر است آن را لای یک حوله ی تمیز بگذارید تا آب آن گرفته شود و سپس آن را بر روی سطح صاف پهن کنید تا کاملا خشک شود.

2-نخ: پارچه هایی که از جنس نخ یا پارچه هایی که از جنس کتان هستند و الیافی محکم دارند و میتوانند درجات بالاتر دمای آب را تحمل کنند.

این نوع پارچه ها باید بعد از شست وشو هنگامی که هنوز کمی مرطوب هستند اتو کنید و از اتوی بخار یا اسپری آب موقع اتوکشی استفاده کنید.

3-چرم: چرم ها درست است که بسیار مقاوم و بادوام هستند ولی توصیه می شود که گرد و غبار اندک روی آن هارا با استفاده از پارچه ای تمیز و مرطوب پاک کنید و برای لکه هایی که پاک نمی شود از محصولات تخصصی پاک کننده چرم استفاده کنید.

4-جین: جین هها را همه ی ما دوست داریم.

برای اینکه بتوانیم عمر جین های خود را افزایش دهیم باید در شست وشوی آن نهایت دقت را بکنیم.

اگر جین نیاز به تمیز شدن داشت بهتر است لباس خود را برگردانید و با استفاده از دست و آب سرد بشوییم. برای جلوگیری از رنگ پریدگی و کهنگی لباس بهتر است از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید.

5-ابریشم: پارچه ابریشم ها معمولا به صورت رنگ شده به فروش می رسند این پارچه ها را حتی باید به خشک شویی ببرید و از خشک شویی بخواهید که تا جای ممکن از مواد شیمیایی استفاده نکنند.

6-ریون: این پارچه از ترکیب خمیر و دیگر مواد شیمیایی تولید میگردد. گرما و شست وشو سبب کاهش و از بین رفتن رنگ آن می شود.

اگر میخواهید لباس های ر یون خود را بشویید باید حتما با آب سرد این کار را انجام دهید و در هوای آزاد خشک کنید.

چند نکته ای که برای حفظ سلامت لباس های خود باید بدانید

لباس های رنگی، مشکی، سفید از یک دیگر جدا شوند.

لباس های زیپ دار را قبل از شستن زیپشان را ببندید.

سعی کنید درجه حرارت آب درون ماشین لباسشویی را بسته به نوع لباسی که می‌شویید تغییر دهید. معمولا برای لباس‌های روشن برای اینکه خوب شسته شوند و لکی رویشان باقی نماند از آب تقریبا گرم استفاده می‌کنند و برای لباس‌های نسبتا خاکی رنگ و کدر از آب نیمه گرم و برای شستن انواع لباس‌های جین، ژاکت و لباس‌های حساس از آب سرد استفاده کنید.

ماشین‌های لباسشویی برنامه‌های شستشوی مختلف و متنوعی دارند. با فشار بر روی هر کدام، نوع برنامه و مقدار زمان باقی مانده به نمایش در می‌آید. دماهای مختلف عبارتند از: لباسهای سفید 60 درجه، لباسهای رنگی 40 درجه، لباسهای رنگ روشن 30 درجه، لباسهای پشمی 30 درجه، لباسهای زیر 20 درجه می باشد.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه