14 ترفند برای مدیریت و کنترل خشم

امتیاز دهید

خشم واکنشی هست که در مقابل تهدید و خطر به طور طبیعی آشکار می شود که این حالت باید مدیریت و کنترل شود مدیریت و کنترل خشم به این صورت است که آرامش و خونسردی خود را حفظ کنیم خشم به دو حالت جزئی که ناراحتی زودگذر است و حالت دوم به صورت یک جنون آمیز عصبانیت شدیدی می باشد که باید خشم را کنترل کنیم 
این حالات اگر کنترل  و مدیریت نشوند در بعضی مواقع عواقب جبران ناپذیری دارد خشم هم مانند سایر احساسات انسان می باشد که باید با خشم را مدیریت و کنترل کنیم زمانی که خشمگین می شوید نشانه هایی چون افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون در بدن شما ایجاد می شود خشم تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی می گذارد.
آنهایی که به طور مکرر دچار خشم و ناراحتی می شوند و شروع به داد و بیداد می کنند کنترلی بر روی خشم خود ندارند و نمی توانند عصبانیت خود را کنترل و مدیریت کنید در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند عصبانیت و ترس بدترین تاثیر را بر روی قلب می گذارد ناراحتی و خشم بر روی کیسه صفرا و کبد هم تاثیر می گذارد.
حال چه کارهایی برای کنترل خشم مناسب است، چگونه خشم را کنترل و از خودمان دور کنیم راه های مختلفی برای کنترل و مدیریت خشم موجود است که ما در ادامه به 14 ترفند برای مدیریت و کنترل خشم اشاره می کنیم.

 1. کنترل خشم با راه رفتن

آرام راه بروید و به آرامی با خودتان صحبت کنید به چیز های مثبت فکر کنید و به موضوعی که شما را عصبانی کرده فکر نکنیدحرف های آرام بخشی که با خودتان می زنید می تواند باعث آرامش شدن شما شود تا خشم خوتان را کنترل کنید اگر نشسته اید بایستید و اگر ایستاده اید راه بروید. برخی از افراد فکر می کنند اگر با خودشان صحبت کنند حتما دچار اختلال روانی هستن اما دانشمندان دریافته اند افرادی که می توانند با خود صحبت کنند بهتر میتوانند خشم و احساسات خود را کنترل کنند بنابراین بهتر است در 24 ساعت به مدت 3 دقیقه با خود صحبت کنید.

2. مدیریت خشم با نفس عمیق کشیدن

وقتی عصبانی می شوید نفس کشیدن شما دچار اختلال شده و سخت می شود به همین دلیل حتما یک دم عمیق در فضای آزاد بکشید تا نفس کشیدنتان به حالت طبیعی برگردد این امر باعث می شود تا حدودی به آرامش برسید و استرستان کم شود اگر در خانه هستید و چیزی شما را عصبانی کرده بر روی تخت یا مبل راحتی دراز کشیده چشم های خود را بسته و دستتان را بر روی شکم خود بگذارید نفستان را درون سینه خود حبس کنید و سپس بر روی قفسه سینه خود تمرکز کرده به آرامی نفستان را بیرون دهید این یک تمرین تنفسی است که در هنگام عصبانیت می توانید انجام دهید تا خشم خودتان را کنترل کنید.

نفس کشیدن

3. کنترل خشم از طریق خوب گوش دادن 

همیشه تلاش کنید زمانی که شخصی در حال صحیت است حتی اگر حرفهایش موجب عصبانیت شما می شود خود را کنترل کرده و به صحبتهای او گوش فرا دهید  گوش دادن به صحبت های فرد مقابل نشان دهنده ی این است که شما به افکار طرف مقابل احترام می گذارید و مراقب هستید.

4. مدیریت خشم با صحبت کردن

اگر با شخص خاصی که ممکن است یکی از اعضای خانواده شما باشد بحثتان می شود  بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و با او در زمان مناسب صحبت کنید این مسئله می تواند به شما کمک می کند تا علت عصبانیت او را بدانید و خودتان هم با خشم به او حمله ور نشوید تا این عصبانیت بیشتر شده و وضع وخیم تر شود هیچگاه به طرف مقابل خود بی احترامی نکنید و به آرامی با او صحبت کنید در این شرایط هم خشم خود را کنترل کرده اید و هم اینکه نحوه برخورد با فرد خشمگین مقابلتان را هم متوجه شده و خشم او را نیز کنترل کرده اید.

5. کنترل خشم با یادداشت روزانه

به مدت دو هفته در مورد روحیه خود در این دفترچه یادداشت کنید به زمان هایی که عصبانی شده اید توجه کنید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید. یادداشت اتفاقی که افتاده ،نحوه برخورد شما با احساس خشم خود و واکنش دیگران به شما کمک می کند تا بتوانید خشم خود را کنترل کنید .

6. مدیریت خشم با ورزش کردن

پیاده روی یکی از ورزش هایی است که برطرف کننده اضطراب و استرس می باشد چون اندورفین به هنگام راه رفتن آزاد خواهد کرد. وقتی پیاده روی می کنید به ذهن خود فرصت داده اید تا نظرات جدیدی برای مقابله با اتفاق افتاده داشته باشید.حرکات کششی هم یکی از ورزش های آرامش بخش می باشند اگر صبح ها بعد از بیدار شدن کسل یا عصبانی هستید بهترین کار این است که حرکات کششی انجام دهید وقت برای این کار به شما آرامش می دهد. انجام دادن ورزش هایی مانند اروبیک، یوگا برای آرامش اعصاب و کنترل خشم مناسب است ورزش یوگا را هم یکی از ورزش های آرام بخش اعصاب و بهترین کنترل کننده خشم نامیده اند این ورزش تمرین جسمی و روتنی است که هر شخصی با هر سن و سالی کمی تواند آن را انجام دهد و به دلیل اینکه در هنگام عصبانیت انسان دچار انقباض عضلانی می شود ورزش شنا باعث آرام شدن عضلات و ذهن خواهد شد. وزنه برداری هم باعث آرامش می شود همچنین ضربه زدن به کیسه بوکس باعث سوزاندن کالری و ازبین بردن عصبانیت شما می شود بهتر است 6 تا 10 ست در روز به کیسه بوکس ضربه بزنید تا عصبانیت و انرژی منفی شما تخلیه شود.

ورزش

7. کنترل خشم با فکرکردن به یک اتفاق خنده دار

اگر روزی شلوغ و پر تحرک را پیش رو دارید هرچیزی ممکن است در محل کار و منزل باعث ناراحتی شما می شود وقتی احساس خشم و ناراحتی در شما بوجود می آید وقتی میبینید موضوع کوچکی است به یک خاطره خنده دار فکر کرده تا آرامشتان بدست بیاورید و لبخند بزنید سپس میدانید این مسئله چیز مهمی نیست که بخاطرش خود و دیگران را آزار بدهید.

8.مدیریت خشم با گوش دادن به موسیقی دلخواه 

موسیقی دلخواه خود را در زمانی که استرس دارید گوش فرا دهید اگر به کارتان علاقه ندارید یا از مسیری که رد می شوید خوشتان نمی آید بهترین چیز برای گذراندن این مسئله گوش دادن به موزیک است که می توانید با آن عصبانیت خود را کنترل کنید بهتر است آهنگی که گوش می دهید پرانرژی باشد.

9. کنترل خشم با استفاده از عطر و رایحه های دلنشین 

اگر به اتاقتان علاقه دارید و در آن از عطر و رایحه ای خاص استفاده می کنید در محل کار خود نیز از همین عطر یا رایحه استفاده کنید این بوی خوش در محل کارتان هم می تواند به شما آرامش دهد همچنین سعی کنید یک دستمال معطر از عطری که به شما آرامش می دهد در جیب خود داشته باشید تا در زمانی که اضطراب دارید و ناراحت هستید آن را بو کنید و به آرامش برسید.همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده که بوی ملایمی هم دارد هم باعث آرامش اعصاب می شود البته میتوانید از مرکباتی مثل لیمو، پرتقال و نارنگی در فصل خودشان هم در دفتر کار خود داشته باشید تا با بوییدن پوست آنها استرس شما کم می شود و می تواند خشم شما را کنترل کند.

عطر

10. مدیریت خشم با مثبت اندیشی

فکر های منفی در مورد حرف ها و عملکرد دیگران است که باعث بوجود آمدن خشم در شما می شود بنابراین سعی کنید به طور منطقی به مسائل نگاه کنید و از فکرهای منفی دوری کنید همواره تلاش داشته باشید تا کنترل افکارتان را به دست بگیرید همیشه مثبت باشید و به مسائل خوشحال کننده فکر کنید تا افکار بد منفی کنترل شما باشند به خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید همه انسان ها اشتباه خواهند کرد و تلاش کنید در مراحل بعدی بهتر عمل کنید هر زمانی متوجه شدید که افکارتان به سمت منفی گرایی می رود سریع به عقب برگردید و علت آن را ریشه یابی کرده و از آن دوری کنید از صحبت کردن با همکارانی که منفی نگر هستند دوری کرده و با افراد مثبت اندیش معاشرت داشته باشیدمعاشرت با مثبت اندیشان باعث می شود به مثبت اندیشیدن عادت کنید و از خشم و عصبانیت دور باشید و یا اینکه خشمتان را کنترل کنید.برای مطالعه 3 رویکرد در مواجهه با خشم اینجا کلیک کنید.

11.کنترل خشم با شمارش معکوس

شمردن از 100 تا 1 و از 1 تا 100 باعث می شود که حواس شما از موضوعی که شما را عصبانی می کند پرت کند و تمرکزتان بر روی اعداد است و یا اینکه شمارش معکوس زمان عصبانی شدن شما را به تاخیر می اندازد و شما تا حدود زیادی می توانید احساسات خود را کنترل کنید

 12. مدیریت خشم با خوردنی ها و آشامیدنی ها 

آب خوردن به مغز اکسیژن میرساند  و باعث ارام شدن شما می شود. 75 درصد از بدن انسان را آب تشکیل داده که اگر مقدار آب بدن ما کم شود باعث می شود که ما در انجام کارها دچار مشکل شویم زمانی که استرس دارید ضربان قلبتان تند تر می شود بنابراین باید آب بیشتری استفاده کنید تا بهترین تصمیم را بگیرید کم شدن آب بدن باعث بالا رفتن مقدار کورتیزول خون می شود که با آشامیدن آب غلظت این هورمون استرس زا در خون کمتر می شود و شما به آرامش می رسید.دمنوش زعفران و چای سبز باعث شادی و خنده می شوند همچنین باعث تقویت قلب می شوند و آرامبخش اعصاب است تا زمانی هایی که قصد دارید خشمتان را کنترل کنید می توانید از این نوشیدنی ها  استفاده کنید. جویدن آدامس یکی دیگر از راه های تخلیه انرژی منفی و خشمتان است بنابراین همیشه سعی کنید از آدامس نعنایی استفاده کنید جویدن آدامس راهی بسیار ساده برای کنترل خشم است عسل و شکلات هم از جمله خوردنی های از بین برده استرس هستند زمانی که دچار عصبانیت و استرس شدید یک قاشق عسل و یا تکه ای شکلات میل کنید تا هورمون استرس را در خون تنظیم می کند و خشم و استرستان را کاهش دهد.

آب

13. کنترل خشم با اهمیت ندادن

اگر شخصی باعث عصبانیت شما شد ابتدا چند دقیقه فکر کنید و ببنید آیا موضوعی که بیان می کند ارزش عصبانی شدن دارد یا خیر، یا اپر شخصی در محل کار با اعمال و رفتار خود باعث عصبانی شدن و یا قصد ناراحت کردن شما را دارد به راحتی از کنار آن بگذرید و به آن موضوع اهمیت ندهید و یا اینکه سعی کنید با این افراد صحبت کرده و به آرامی احساسات خود را بیان کنید و برای اینکه موقعیت را متشنج نکنید سعی کنید بجای استفاده از جملاتی که " تو" دارند از جملات " من "دار استفاده کنید تا طرف مقابل حس نکند که تمامی مسائل به گردن او افتاده است.

 14. مدیریت خشم با بخشیدن

زمانی که عصبانی هستید محل را ترک کنید تا هم شما و هم فرد مقابل به آرامش برسید رسیدن به آرامش به شما کمک میکند که بهتر بتوانید شرایط را مدیریت کنید سپس باهم صحبت کرده و او را ببخشید بهترین درمان برای کنترل خشم بخشیدن و گذشت است بخشیدن به اندازه ای قدرتمند است که با بخشش میتوانید به طرف مقابل نشان دهید که فردی بسیار مهربان هستید و او هم این اخلاق خوب را از شما بیاموزند و باعث رابطه بهتر شما شود.حتما نباید در زمان مشاجره با طرف مقابلتان او را ببخشید، بخشیدن در هر شرایطی باعث آرام شدن شما می شود.

مقاله های مرتبط

رفتار با کودکان

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

5 دیدگاه
کلابی
۹:۱۳ , ۱۳۹۷/۱۰/۱۳

خیلی عالی بود مطالبتان

بانوریس
۹:۲۱ , ۱۳۹۷/۱۰/۱۳

سپاس از همراهیتون

پناهنده
۱۶:۴۹ , ۱۳۹۷/۱۰/۲۴

مقاله خوبی بود ، ممنون

بانوریس
۱۳:۳۵ , ۱۳۹۷/۱۱/۰۶

سپاس