پاک کردن انواع لکه ها از روی پارچه ها

امتیاز دهید

آسانترین روش پاک کردن 9 لکه مختلف از روی پارچه ها

 

چمن

1-با استفاده از یک شوینده ی مناسب تمیز کاری اولیه را انجام بدهید، و پارچه را بسایید. برای پاک کردن لکه از روی پارچه میتوانید از یک مسواک کهنه استفاده کنید.

2-از آمونیاک و سرکه سفید رقیق شده برای پاک کردن رنگ باقی مانده روی پارچه استفاده کنید.

3-متیل الکل یا متانول که به آن الکل صنعتی هم می گویند، برای پاک کردن این لکه ها مفید است؛ متیل الکل دار را می توانید از داروخانه یا ابزار فروشی تهیه کنید.

 

شکلات

1-اجازه بدهید شکلات  کاملا سرد و سفت شود و سپس تا جایی که امکان دارد سعی کنید آن را به آرامی از پارچه جدا کنید.

2-با مایع ظرفشویی بی رنگ و آب،‌ پاکسازی اولیه را انجام بدهید. با استفاده از یک تکه پارچه ی رنگ روشن به آرامی لکه را پاک کنید.

3-اگر لکه روی پارچه از شیر و شکلات است،‌ از چند قطره آمونیاک استفاده کنید.

4-با یک قاشق غذا خوری، پودر لباسشویی آنزیم دار را با دو فنجان آب مخلوط کنید و قسمت لکه دار را به مدت 20 دقیقه در آن قرار بدهید و سپس کاملا آب کشی کنید.

 

آدامس،‌ چسب و سایر چسبنده ها

1-برای پاک کردن آدامس، پارچه را در فریزر بگذاریم تا منجمد شود. اگر این کار برایتان امکان پذیر نبود می توانید چند تکه یخ را در کیسه ی نایلونی کوچکی و آن  را روی قسمتی از پارچه جدا کنید،‌ بدون اینکه لکه ای از آن باقی نماند.

2-در مورد چسب و سایر مواد چسبنده ها، از محصولی استفاده کنید که مخصوص همین کار ساخته شده است ( اسپری پاک کننده چسب) این محصولات فرمولی دارند که می تواند باقی مانده ی مواد چسبیده شده را بشکنند و از روی پارچه پاک کنند. این محصول را به کار ببرید و 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا اثر کند، سپس سعی کنید ماده ی چسبیده شده را بردارید. هر چند بار که لازم است این کار را تکرار کنید تا کاملا پاکسازی شود.

3-برای پاک کردن چسب های مایع، کمی مایع ظرف شویی و آب کافی است. برای پاک کردن چسب های دائمی مانند اپوکسی (چسب پلاستیکی) یا چسب قطره ای به استون نیاز دارید، بعد هم پارچه را کاملا بشویید و آبکشی کنید.

 

آبمیوه

پارچه را به مدت 30 دقیقه در آب سرد قرار دهید، سپس آن را در ترکیبی از آب گرم و کمی شوینده ی آنزیم دار غوطه ور کنید، با آب سرد آبکشی کنید و بعد پارچه را در محصولی که از ترکیب سرکه و آب (به نسبت یک به دو) درست کرده اید قرار دهید و بگذارید 10 دقیقه بماند.

 

گریس و روغن

سطح لکه دار را روی چند لایه دستمال کاغذی بگذارید، کمی حلال چربی روی آن بریزید و اجازه بدهید خشک شود، سپس آبکشی کنید.

برای شست وشو در ماشین لباس شویی هم از گرم ترین آبی که برای شست وشوی پارچه ی مورد نظر توصیه شده است استفاده کنید.

 

جوهر

موثرترین راه برای پاک کردن جوهر، اسپری مو است.

یک پارچه یا حوله ی تمیز را زیر لکه بگذارید و روی لکه را اسپری کنید تا کاملا خیس شود. اجازه دهید چند ثانیه بماند و سپس با یک پارچه تمیز دیگر سعی کنید لکه را پاک کنید.

پارچه ی لک شده با جوهر را شب تا صبح در شیر غوطه ور کنید و سپس طبق روال معمول بشووید.

 

لکه خون

لکه خون را در آب سرد غوطه ور کنید و سپس به آرامی با انگشت لکه را بسایید و بسته به اندازه لکه ممکن است لازم باشد چند بار آبی را که غلظت وجود خون صورتی می شود، عوض کنید.

سپس با آب سرد آبکشی کنید و دوباره در آب سرد غوطه ور کنید. قبل از شست وشو، کمی لکه بر، روی آن بریزید و اجازه دهید کمی بماند.

 

عرق

پارچه را در گرم ترین آبی که در مورد آن پارچه توصیه شده است و با کمک یک شوینده ی آنزیم دار بشویید.

بعد از استفاده از لکه بر، از سرکه ی رقیق شده برای برطرف کردن لکه ی باقی مانده استفاده کنید و سپس با آب سرد کاملا آبکشی کنید.

 

سس کچاپ و سایر موادی که گوجه فرنگی دارند.

1-هر چه سریعتر پارچه را زیر آب سرد بگیرید.

2-سپس آن را در آب گرم غوطه ور کنید و با یک اسفنج آغشته بر صابون ظرف شویی روی لکه ضربه بزنید.

3-لکه سرسخت را می توانید با متیل الکل بر طرف کنید.

4-از یک لکه بر استفاده کنید و بگذارید 15 دقیقه بماند. از سرکه رقیق شده برای پاک کردن اثر باقی مانده از لکه استفاده کنید.

 پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بزارید...

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

1 دیدگاه
پورپناه
۷:۱۸ , ۱۳۹۷/۰۳/۱۱

بسیار عالی