دانستی های پارچه ملانژ

امتیاز دهید

ویژگیهای پارچه ملانژ

در صنعت پارچه بسیارند پارچه های که پارچه نخی عنوان می شود، اما در واقعیت بسیاری از پارچه ها فقط چند درصد نخ در آن بکار رفته است البته باید گفته شود که این الیاف نیز نخ نمی باشد و نخ پنبه می باشد. نخ ملانژ و نخ color-effect از جمله مواردی هستند که در حال حاضر در صنعت پوشاک بسیار کاربرد دارد.برای اینکه نخ ملانژ با کیفیتی داشته باشید باید الیاف بطور دقیق و با نسبتی درست درابتدای فرآیند ریسیدن باهم مخلوط می شوند.
دست آورده جدید off color این است که بطور گسترده بر روی تعداد زیادی بوبین دارای نخ ملانژ امتحان می شود. این بوبین ها که توسط یکی از مشتریان ساخته شده بود، دارای رنگ مشابهی بودند اما تفاوت کوچک در شید آنها وجود دارد. بطور مثال بخش های سیاه رنگ نخ ملانژ به آرامی از سیاه تا توسی روشن تفاوت پیدا میکند. که تکنولوژی های جدید در کارخانه به بالا بردن کیفیت نخ ملانژ یا نخ رنگ شده تولیدی بسیار کمک می کند.

برای مشاهده پارچه ملانژ در فروشگاه اینترنتی بانوریس اینجا کلیک کنید.

پارچه ملانژ از یک نخ رنگی پارچه تولید می شود که به پارچه های ملانژ مرسوم هستند در واقع ملانژ حالت رنگ پارچه است و نه جنس پارچه. پارچه ملانژ ترکیبی از الیاف طبیعی(پنبه ای) و الیاف مصنوعی است که گاهی جداگانه رنگ شده و سپس بافت می شود، و با توجه به اینکه الیاف مصنوعی در حالت کلی سختتر رنگ را به خود می گیرد.ولی در مواقع نیز هر دو الیاف بافت شده و سپس رنگ می شود و با توجه به تفاوت رنگ پذیری که الیاف مصنوعی و طبیعی دارند یک دو رنگی بوجود می آید که به ملانژ گفته می شود.

برخی از افراد بر این عقیده هستند که پارچه ملانژ دارای قیمت بالای می باشد اما به اینصورت نمی باشد و دلیل محبوبیت این پارچه پایین بودن قیمت پارچه ملانژ نسبت به قیمتش می باشد.

پارچه ملانژ را معمولا به رنگ توسی می شناسند که درجه های توسی آنها باهم متفاوت می باشد. پارچه ملانژ یک پارچه فقط توسی نمی باشد و یک پرچه رنگی می باشد که رنگ یکدست و صاف ندارد. البته در بافت پارچه ملانژ می توان از نخ های رنگی دیگر هم استفاده کرد تا بصورت پارچه راه راه دیده می شود.
پارچه ملانژ جزء پارچه پرکاربرد در صنعت پوشاک می باشد.

کاربرد پارچه ملانژ

از پارچه های ملانژ برای لباسهای گرم و ورزشی، تی شرت، سویشرت، لباسهای خانگی و ... استفاده می شود. در مورد پارچه تریکو ملانژ نیز جزء پارچه های هست که از سنین کودکی تا کهنسالی برای بیشتر البسه ها مورد استفاده می شود.
پارچه ملانژ بصورت تکرو، دورو، دورس، فانریپ موجود می باشد که هر کدام مصارف استفاده خود را دارند. وجود مقداری الیاف پلی استر در پارچه ملانژ باعث درخشندگی و شفافیت رنگ بکار رفته در آن نیز می شود، که برای خانمها نیز جذاب است. انتخاب رنگ پارچه یک عملکرد کاملا حرفه ای محسوب می شود. در فصل پاییز و زمستان انتخابی رنگهای سفید، مشکی، سرمه ای، زغالی و توسی از پارچه های کم ریسک این فصل ها محسوب می شود. رنگهای با تن تیره در زمستان طرفداران زیادی دارد. 
کشورهای هند، چین، ازبکستان و ایران نخ ملانژ را تولید می کنند که در این میان ایران در رتبه اول قرار دارد و پس از آن نخ ازبکستان در رده بعدی قرار دارد.

مقالات مرتبط:
پارچه ساتن و کاربردهایش
آشنایی با پارچه مخمل و انواع آن

پیشنهاد بانوریس: 

خرید پارچه نخی

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

2 دیدگاه
MrYari
۲۱:۵۴ , ۱۳۹۸/۰۶/۲۶

درود من ست سویشرت وشلوار از پارچه ملانژ دارم به رنگ سفید مایل به توسی آیا می شود این لباس با این جنس پارچه را رنگ کنم و رنگ دیگری به آن بزنم؟

ازمون
۱۷:۱۶ , ۱۴۰۰/۰۴/۲۱

چرا نخی تولید نمیکنن تو هرچی اتاشغال ایران رتبه یک داره