پارچه شانل بافت

امتیاز دهید

اصولا با نزدیک شدن به فصل‌های سرد سال، بازار پارچه‌های ضخیم پاییزه و زمستانه حسابی گرم می‌شوند. حتما تا به‌حال اسم پارچه جذاب شانل بافت را شنیده‌اید و چشمتان در میان پارچه‌های پاییزه به این پارچه افتاده است. پارچه شانل بافت با طراحی خاص و خیره‌کننده یکی از بهترین پارچه‌ها برای دوخت لباس‌های پاییزی و زمستانه است. چراکه یک پارچه ظریف، حساس و جذاب برای فصول سرد سال محسوب می‌شود. درواقع اگر برای فصل پاییز و زمستان به استایلی رسمی نیاز دارید، این پارچه می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. زیرا به عنوان یک پارچه پرطرفدار برای دوخت لباس‌های رسمی زنانه شناخته شده است. این نوع پارچه در طرح و رنگ‌های متنوع بسیار زیادی وجود دارد که دربین بانوان شیک‌پوش بسیار محبوب است. اگر به‌دنبال پارچه‌ای هستید که بتوانید با آن استایل خود را به‌طورکلی تغییر دهید، این پارچه برای شما بسیار مناسب خواهد بود.


 مدل لباس پارچه شانل
آنچه که در این مقاله خواهید خواند:
1.    پارچه شانل بافت چیست؟
2.    تاریخچه پارچه شانل بافت
3.    ویژگی‌های پارچه شانل بافت
4.    کاربرد پارچه شانل بافت
5.    نحوه نگهداری پارچه شانل بافت

پارچه شانل بافت چیست؟

این پارچه براساس الیاف به‌کار رفته در آن می‌تواند لخت یا آهاردار باشد و نگاه همه را به سمت خود جلب ‌کند. حتی این الیاف قابل لمس در بعضی از مدل‌ها، با الیاف لمه تزئین می‌شوند و حس لمسی لطیفی دارند. به‌طوری‌که شما می‌توانید فرم در هم پیچیدن تار و پودها را در پارچه شانل بافت مشاهده کنید. شانل بافت یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای دوخت انواع کت، دامن، پیراهن، شلوارهای زنانه و ... محسوب می‌شود.

تاریخچه پارچه شانل بافت

طبق سخن مورخان صنعت نساجی خواستگاه پارچه شانل بافت کشور فرانسه بوده است. به‌صورتی‌که از قرن ۱۸ میلادی برای نخستین بار در جهان تولید و عرضه شده است. فردی به نام الکساندر بوکنان صاحب کارخانه پارچه‌سازی پیزلی در دهه ۱۸۳۰ میلادی در کشور اسکاتلند بود. این شخص برای نخستین بار اقدام به تبدیل نخ شانل به پارچه کرد و آن را در خط تولید خود قرار داد. شانل بافت در دهه ۱۹۳۰ به عنوان پارچه‌ای مناسب برای تهیه روتختی و پرده به‌حساب می‌آمد. سپس با این وجود در دهه ۱۹۷۰ توانست آرام‌آرام وارد صنعت پوشاک نیز شود.

مدل لباس پارچه شانل

ویژگی‌های پارچه شانل بافت

ایستایی

بیشتر انواع پارچه شانل بافت لخت هستند و ضخامت الیاف به‌کار برده شده در آن، نقش زیادی در میزان ایستایی پارچه دارد. بدین سبب اگر نخ‌های مصرفی ضخیم باشند، لباس دوخته شده، ایستایی محکمی خواهد داشت. پارچه‌های شانل بافت ظریف‌تر، ریزش بیشتری دارند. با این حال، لختی پارچه آنقدر نیست که به هنگام حرکت، چین‌های لباس، حرکت مواج داشته باشند.

بافت

این پارچه بافتی نرم داشته و پشت و رو ندارد و هر دو رو را می‌توان برای دوخت لباس به‌کار برد. هر دو روی پارچه بافت شانل را پرزهای ظریفی پوشانده که ظاهری زیبا به آن می‌دهند. تنوع نخ‌های به‌کار برده شده در تار و پود این پارچه سبب پیدایش فضای خالی بین تار و پود آن می‌شود.

لطافت

وجود پرزها بر روی پارچه شانل بافت موجب می‌شود که این پارچه هنگام لمس با دست، نرم و لطیف احساس شود. همچنین الیاف ابریشم، پشمی، سلولزی و مصنوعی به‌کار برده شده در این پارچه، لطیف و کوبیده هستند. به‌طوری‌که سبب افزایش لطافت و نرمی شانل بافت می‌شوند. فقط توجه داشته باشید که الیاف پشمی و پرزهای این پارچه در برخی افراد ایجاد حساسیت و خارش می‌کنند. بنابراین اگر لباس دوخته شده در تماس مستقیم با پوست بدن باشد، حتما از آستری برای آن استفاده کنید.

چروکی و شکنندگی

درصد چروک‌پذیری پارچه شانل بافت بسیار پایین است. بیشتر پارچه‌های شانل بافت، به علت بافتی که دارند، نیاز به اتو ندارند. به علت خاصیت ارتجاعی الیاف پشمی و مصنوعی این پارچه، چروک‌های ریز ناشی از شستن لباس، با یک اتوکشی ساده باز می‌شوند. گاهی امکان شکسته شدن این پارچه در جاهایی که به هر دلیلی مانند نشستن طولانی مدت، پرس می‌شوند، وجود دارد. ولی این شکستگی‌ها پایدار نیستند و معمولاً با اتوکشی به‌راحتی ازبین می‌روند.

ضخامت پارچه شانل بافت

ضخامت پارچه طرح شانل بافت بین متوسط تا زیاد است. هرچه ضخامت نخ ریسندگی بیشتر باشد، ضخامت پارچه هم بیشتر خواهد بود. اما برای دوخت مانتو یا پالتوی پاییزی و زمستانی با این پارچه نیاز به آستری است. چراکه ضخامت این پارچه به تنهایی جوابگوی سرمای پاییز و زمستان نیست.

مدل لباس شانل

کاربرد پارچه شانل بافت

مانتوها

مانتوهای پاییزه معمولاً سبک هستند که در دوخت آن‌ها پارچه‌های زمستانه ضخیم به‌کار می‌روند. پارچه شانل بافت یکی از بهترین پارچه‌ها برای دوخت مانتوهای کوتاه و اورسایز پاییزه است. این پارچه با بافت‌های جذاب و چشمگیری که دارد، می‌تواند یک مانتو با چشم‌نواز خاص را برای شما خلق کند.

مدل مانتو شانل

شلوارها

شلوارهای پاییزه و زمستانه خاص می‌توانند آیتم اصلی استایل شما باشند. درواقع اگر به‌دنبال یک آیتم چشمگیر هستید، یک شلوار با پارچه شانل بافت می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد. شلوارهای دوخته شده با این پارچه‌ها انتخاب مناسبی برای فصول سرد سال هستند. در طراحی این شلوارهای گرم و سبک از الیاف مختلف و رنگ‌های متنوع استفاده می‌شود. همچنین این پارچه برای دوخت انواع شلوارهای بوت کات، واید لگ و اسلیم فیت نیز مناسب است. اگر پایین تنه ظریف و باریکی دارید، از این پارچه با طرح‌های شلوغ و درشت غافل نشوید. در مقابل، اگر در قسمت پایین تنه دچار اضافه وزن هستید، رنگ‌های تیره و طرح‌های ساده را انتخاب کنید. 

مدل شلوار پارچه شانل
پانچوها

یکی از هیجان‌انگیزترین و شیک‌ترین لباس‌های ترند پاییز و زمستان، پانچوها هستند. پانچوها لباسی راحت، آزاد و سبک هستند که با پارچه‌های ضخیم برای فصلول سرد سال دوخته می‌شوند. این لباس با فرم شال مانند خود، برای بانوان طرفدار استایل کژوال و رسمی بهترین انتخاب است. پارچه شانل بافت یکی از بهترین گزینه‌ها برای دوخت پانچوها است. چراکه فرم بافت مانند این پارچه به زیبایی پانچوهای ساده می‌افزاید. درنتیجه شما می‌توانید به‌راحتی در تمام طول روز از پانچو سبک و گرم خود لذت ببرید.

پانچو شانل بافت

نحوه نگهداری پارچه شانل بافت

شست‌وشوی پارچه‌های شانل بافت

به‌دلیل وجود الیاف پشمی و پرزدار در داخل بافت این پارچه، آن را در داخل ماشین لباسشویی قرار ندهید. بهترین روش برای شست‌وشوی لباس‌های شانل بافت، روش دستی است.‌ مواردی همچون خشک‌کن چرخشی، ماشین لباسشویی و خشکشویی به بافت این پارچه آسیب وارد می‌کنند. بهترین دمای آب برای شست‌وشوی پارچه شانل بافت، دمای ۲۵ درجه سانتیگراد است. توجه داشته باشید که هرگز لباس شانل بافت را چنگ نزنید. اگر بخشی از این پارچه لک شد، به آرامی روی آن را با شوینده ملایم بشویید تا لکه پاک شود. توجه کنید که شوینده‌های حاوی سفیدکننده، موجب کوتاه شدن عمر پارچه طرح شانل بافت می‌شوند‌.

خشک کردن پارچه‌های شانل بافت

این پارچه‌ها بسیار حساس هستند. به همین علت پس از شستن آن، نباید آن را بر روی بند رخت بیندازید. زمانی‌که لباس‌ با پارچه شانل بافت را شستید حتما روی یک سطح نرم، صاف و تمیز قرار دهید تا خشک شوند. به هیچ عنوان این پارچه‌ها را برای خشک شدن در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. چراکه نور مستقیم، رنگ پارچه شانل بافت را بور می‌کند.

اتوکشی پارچه‌های شانل بافت

به‌دلیل حساسیت پارچه شانل بافت، در هنگام اتوکشی باید دقت خاصی داشته باشید. اتوکشی این پارچه‌ها باید به‌صورت آرام و ملایم انجام گیرد. تراکم بافت پایین و شل بودن شانل بافت، موجب شده که پارچه در برابر حرارت بالا خراب شود.‌ درنتیجه دمای اتو را حتما در درجه متوسط قرار دهید. همچنین برای ایمن ماندن این پارچه، بهتر است از یک لایه پارچه پنبه‌ای محافظ برای اتوکشی استفاده کنید. نحوه صحیح و اصولی اتو‌کشی نیز به این صورت است که اتو‌ را نباید بر روی پارچه شانل بافت بکشید.‌ بلکه اتو را باید بگذارید و بردارید. در این صورت پارچه شما در اثر اتوکشی آسیبی ندیده و سالم می‌ماند.

مدل لباس پارچه شانل
 
سخن نهایی
بدون شک پارچه شانل بافت یک پارچه ظریف و حساس پاییز و زمستانه و یکی از پرطرفدارترین پارچه‌ها است‌‌. از آنجایی که این پارچه حساس است باید در دوخت و انتخاب آن به نکاتی توجه کنید. ما در این مقاله شما را با ویژگی‌ها، کاربردها و روش‌های اصولی نگهداری این پارچه آشنا کردیم تا با انتخاب درست بتوانید بهترین آن را انتخاب کنید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه