انواع پارچه کرپ و مدل لباس کرپ جدید ۱۴۰۱

امتیاز دهید

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه پارچه‌ها دارای انواع مختلفی هستند. شناخت انواع مختلف پارچه از نظر جنس و طرح‌های آن، یکی از مهمترین لازمه‌های طراحی و تولید لباس است. پارچه کرپ به عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین انواع پارچه در دنیای مد و پوشاک و طراحی لباس معرفی شده است. اشخاصی که در حوزه طراحی لباس و خیاطی فعالیت دارند به‌خوبی با این نوع پارچه آشنا هستند. چراکه به عنوان قدیمی‌ترین و مرغوب‌ترین پارچه‌های حال حاضر بوده و در تولید انواع پوشاک و البسه به کار می‌رود. ویژگی‌های فوق‌العاده و کیفیت بسیار مرغوب پارچه کرپ، از عوامل محبوبیت و پرکاربرد بودن این جنس از پارچه‌ها است. این نوع پارچه در کنار سنتی بودن جزء پارچه‌های لوکس به‌شمار می‌آید که در گذشته از ابریشم تولید و تهیه می‌شدند. اما امروزه با پیشرفت صنایع منسوجات و ورود مواد اولیه‌ی متنوع‌تر در بازار پارچه‌ها، پارچه کرپ از ترکیب موادطبیعی و مصنوعی تولید می‌شود.

مدل لباس کرپ
 
آنچه در این مقاله خواهید خواند: 

1.    پارچه کرپ چیست؟
2.    انواع پارچه کرپ
3.    نحوه شست‌وشو و نگهداری پارچه کرپ

پارچه کرپ چیست؟

کرپ، پارچه‌ای بسیار ظریف و زیبا است و همانند بسیاری از پارچه‌‌ها، قدمتی دیرینه دارد که بیش از هزاران سال از تولید آن می‌‌گذرد. اصطلاح کرپ از زبان فرانسوی گرفته شده که به‌معنای نازک، کوچک و پنکیکی است. ظاهر پارچه کرپ طوری است که در برخی از قسمت‌های آن برآمدگی، خطوط و چروک‌هایی وجود دارد. پارچه کرپ می‌تواند از ابریشم خام، نخ یا پشم و پارچه‌ای صنعتی همچون پلی‌استر و ریون ساخته شود. به‌طوری‌که هر کدام از این جنس‌ها در ظاهری متفاوت طراحی می‌شوند. البته باید بدانید که نوع روش تولید این نوع پارچه بر روی ظاهرشان تأثیر به‌سزایی دارد. پارچه کرپ در وزن‌های مختلف وجود دارد و می‌توان با توجه به محل مورد استفاده مدل مناسب آن را انتخاب کرد. استفاده و کاربرد پارچه‌های کرپ بسیار متنوع است و در دوخت و دوز انواع لباس، پیراهن، کت دامن و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

مدل لباس کرپ

انواع پارچه کرپ

پارچه‌های کرپ نیز مانند اکثر پارچه‌ها دارای انواع متنوعی است. مدل لباس کرپ و حتی مدل مانتو مجلسی با پارچه کرپ بر اساس نوع این پارچه انتخاب می‌شوند. به همین علت باید قبل از خرید پارچه کرپ ابتدا نوع لباسی که قرار است با آن بدوزید را مد نظر داشته باشید. کرپ انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد. 

1.    پارچه کرپ مازراتی

مدل لباس مجلسی با پارچه کرپ مازراتی یکی از موارد مورد استفاده این نوع از پارچه‌ها است و محبوبیت بسیاری در بین بانوان دارد. این نوع از پارچه کرپ بسیار ضخیم و بدون درز است و بافت نخ آن تراکم زیادی دارد. یکی از مهمترین ویژگی پارچه کرپ مازراتی چین کم آن است. چراکه باعث چروک نشدن پارچه می‌شود و نیازی به اتو کشیدن نخواهد داشت. تاروپود این پارچه دوام و کیفیت بسیار خوبی دارد و برای لباس‌های مجلسی و مانتوهای رسمی بسیار مناسب است. بنابراین مدل مانتو با پارچه کرپ مازراتی بسیار است.  همچنین از ایستایی خوبی برخوردار بوده و به هیچ عنوان آبرفت ندارد و تغییری در سایز ایجاد نمی‌کند. همین مورد سبب شده که مدل شومیز با پارچه کرپ مازراتی توسط طراحان ارائه شود. 

مدل لباس کرپ مازراتی

2.    پارچه کرپ حریر

کرپ حریر یکی دیگر از انواع پارچه‌های کرپ است که بافت بادوام و ظریفی دارد. این ویژگی کرپ حریر سبب می‌شود که انواع مدل لباس با پارچه حریر توسط طراحان داده شود. این پارچه برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی، کت و شلوار و مانتو مناسب باشد. در اصل می‌توان گفت بیشتر مدل مانتو پارچه کرپ حریر محبوبیت دارد. از طرفی دوخت مدل لباس بچگانه با پارچه کرپ حریر امروزه به طرز چشمگیری افزایش یافته است. 

 مدل لباس کرپ حریر
3.    پارچه کرپ اسکاچی

یکی از انواع پارچه‌های کرپ، کرپ اسکاچی است که کمی حالت کشسانی و ریزش زیبا و حالت ایستایی خوبی دارد. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که هنگام استفاده از آن برای لباس و دوخت لباس با این پارچه، احساس راحتی در لباس داشته باشید. باتوجه به ویژگی‌های منحصربه‌فرد پارچه کرپ اسکاچی، می‌توان از آن برای انواع مانتو، تونیک و سارافون استفاده کرد. پارچه کرپ اسکاچی ضخیم است و نیازی به آستر ندارد. بدین سبب دوخت انواع مدل تونیک با پارچه کرپ اسکاچی و انواع مدل شومیز با پارچه کرپ اسکاچی جذاب خواهد بود.

4.    پارچه کرپ کش

امروزه پارچه کرپ کش در صنف پارچه فروشان از تقاضای بسیاری برخوردار است و اکثر شیک‌پوشان این نوع پارچه را می‌پسندند. پارچه کرپ کش خاصیت کشسانی بالایی داشته و چروک‌پذیری ندارد. از پارچه کرپ کش به‌خاطر ایستایی عالی و نیاز نداشتن به اتو، استقبال خوبی می‌شود. با توجه به خصوصیات پارچه کرپ کش می‌توان گفت که انواع مدل لباس مجلسی با پارچه کرپ کش و خرید پارچه کرپ کش طرفدارن بسیاری دارد.

مدل لباس کرپ کش

5.    پارچه کرپ باربی

پارچه کرپ باربی بیشتر محصول تولیدی کشور اندونزی است و از کیفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این نوع پارچه کرپ دارای ایستایی مناسب است و هرگز دچار افتادگی و بور شدن نمی‌شود. به همین علت برای تولید انواع مانتو و شلوار گزینه بسیار مناسبی است. قیمت پارچه کرپ باربی درجه یک نیز کاملا مناسب است و این مورد سبب شده است که مدل مانتو مجلسی با پارچه کرپ باربی طرفداران بسیاری در بین بانوان شیک‌پوش دارد.

مدل لباس کرپ باربی

6.    پارچه کرپ حریر گلدار

پارچه کرپ حریر گلدار با داشتن کیفیت طرح و رنگ و جنس فوق‌العاده برای تمام فصول مناسب است. این نوع پارچه در طرح و رنگ‌های بسیار متنوع و زیبا موجود است. به‌طوری‌که میتوان از آن برای دوخت انواع مانتو، کت، شلوار، دامن، پیراهن، بلوز، سارافون و … استفاده کرد. استفاده از این نوع پارچه کرپ دارای محدودیت خاصی نیست. این پارچه آبرفت و چروک‌پذیری ندارد و برای دوخت یک شومیز پارچه کرپ حریر گلدار و یا دادن مدل لباس با پارچه پارچه کرپ حریر گلدار و مدل مانتو پارچه کرپ حریر گلدار مناسب است.

مدل لباس کرپ حریر گلدار

7.    پارچه کرپ کنزو

پارچه کرپ کنزو یکی از محبوبترین انواع پارچه‌های کرپ بوده که از کیفیت و ماندگاری خوبی برخوردار است. پارچه کرپ کنزو با تاروپود بسیار عالی مورد استقبال بسیاری از افراد به‌خصوص خیاط‌ها قرار گرفته است. پارچه کرپ کنزو در دو نوع نرم و زبر تولید می‌شود و با توجه به ضخامتی که دارد وزن آن تغییر می‌کند. اصولاً پارچه‌های کنزو زبر که ضخامت بسیاری هم دارند، سنگین‌تر از نوع نرم آن هستند. این نوع پارچه کرپ ایستایی خوبی دارد و به‌خاطر چروک نشدن مناسب برای دوخت انواع کت و شلوارهای رسمی است.

مدل لباس کرپ کنزو

نحوه شست‌وشو و نگهداری پارچه کرپ

•    برای شستن لباس با پارچه‌های کرپ می‌توانید آن را با ماشین لباسشویی بشویید. اما دمای آب آن زیر 40 درجه باشد. بهتر است، به جای پودر لباسشویی از مایع آن استفاده کنید. توجه کنید که شستن بیش ‌از حد و مکرر این پارچه‌ها سبب پرزدار شدن و رنگ پریدگی می‌شود که باید اجتناب کرد.
•    لازم است بدانید که این نوع از پارچه‌ها نباید در برابر نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. چراکه موجب کدر شدن آن‌ها خواهد شد.
•    پارچه‌های کرپ به هیچ عنوان نیازی به اتوکشی ندارند. اما اگر بخواهید اتوکشی کنید، حتما لباس را پشت‌ و رو کنید تا دچار براق شدگی نشوند و رد اتو در پارچه باقی نماند. 

مدل لباس کرپ

سخن نهایی

پارچه کرپ از گذشته تا به امروز دستمایه‌ی تغییرات بسیاری قرار گرفته و در جنس‌ها و انواع متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود. کیفیت و تنوع بالای این پارچه سبب شده تا در طراحی لباس و … به یکی از پرکاربردترین پارچه‌ها تبدیل شود. همانطور که در این مقاله به آن پرداختیم، پارچه‌های کرپ دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است. حال می‌دانید که چه‌قدر دستتان برای انتخاب یک پارچه‌ی خوش جنس با انواع طرح و رنگ، باز است. به عبارتی می‌توانید با توجه به علاقه و سلیقه‌تان، بهترین لباس با پارچه کرپ را انتخاب کرده و بپوشید و لذت ببرید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه