نقش پارچه در بیمارستان و مراکز درمانی

امتیاز دهید

انواع پارچه های بیمارستانی و کاربردهایشان

پارچه مصارف زیادی در بیمارستان دارد، از جمله لباس فرم بیماران، روتختی، پرده، یونیفرم دکتر و کلیه پرسنل بیمارستان.

پارچه تترون: انتخاب جنس پارچه و نوع و درجه کیفی بستگی به توان مالی و بودجه مراکز درمانی دارد. پارچه تترون پرمصرف ترین پارچه در مراکز درمانی است. در خرید این نوع پارچه باید به ضد آب بودن و بدن نما نبودن توجه ویژه داشت. لطافت پارچه تترون بیمارستانی از مهمترین محک کیفیت آن محسوب می شود.

یکی از دیگر از دلایلی که این پارچه کاربرد زیادی در مراکز درمانی دارد این است که سبکی آن باعث راحتی فرد می شود، تترون معمولا با عرض یک متر و نیم وزنی بین 150 تا 190 گرم دارد. پارچه تترون بیمارستانی با عرض 3 متر نیز برای بعضی از الگو زنی ها به صرفه تر است و معمولا رنگ صورتی و آبی آن بسیار پرفروش است.

یکی دیگر از پارچه های بیمارستانی طرح ترگال است که وزنی تقریبا مثل تترون دارد که معادل 210 تا 230 گرم است.

پارچه بیمارستانی  ملحفه یکی از پرمصرف ترین پارچه در بیمارستان است. این ملحفه ای ها می تواند ساده یا طرحدار باشد. ارزانترین نوع ملحفه همان تترون رنگی است که متناسب با عرض پارچه می توان از انواع آن بهره برد. 

برای خرید انواع تترون اینجا کلیک کنید

پارچه برزنت

 این پارچه برای بیمارانی استفاده میشود که دارای وضع وخیمی هستند. این پارچه برزنتی خون، ادرار و مدفوع را پس نمی دهد و به همین دلیل مناسب زیر انداز بیمارانی با این شرایط است. 

پارچه اس ام اس

 این پارچه در صنعت پزشکی بسیار مهم است و موارد استفاده بالایی دارد. این پارچه دارای لایه میانی می باشد که از نفوذ باکتری ها، میکروبها و ... جلوگیری می کند. از این پارچه در تهیه ماسک، گان، شان استفاده می شود. پارچه اس ام اس در عرض های 100، 120، 160 و در رنگهای متنوع وجود دارد. توضیح مختصری در مورد لباس بیمارستانی شان و گان، لباسهای که پزشکان و پرسنل اتاق عمل استفاده می کنند معروف به لباس گان می باشد که معمولا در رنگهای آبی و سبز می باشد و دلیل استفاده از این رنگ نیز تقویت دید جراح در هنگام نگاه کردن به احشای خون آلود می باشد. به بیمارانی که قرار است تحت عمل جراحی قرار بگیرند لباس مخصوص داده می شود که به آن شان گفته می شود. این لباسها اصولا از جنس پنبه می باشند و از ویژگی های مهم این لباسها قابلیت چندین بار استریل شدنشان می باشد.

پارچه ویسکوز

 این پارچه از الیاف مرغوب دیسکو تهیه می شود، پارچه مرغوبی هست که در مناطق گرمسیر نیز زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این پارچه در دو نوع  ساده و طرحدار تولید می شود. برای تهیه لباس بیماران استفاده می شود البته با توجه به جنس این پارچه قیمتش نیز نسبتا بالا می باشد و به همین دلیل بیشتر در بیمارستانهای خصوصی و یا بیمارستانهای مناطق گرم استفاده میشود.

پارچه پرده

 مصارف استفاده پرده در بیمارستان متفاوت می باشد. پرده آنتی باکتریال اصولا در بین تختهای بیماران استفاده می شود که مقداری از قسمت بالای پرده از جنس پارچه  و تور می باشد و بقیه پرده آنتی باکتریال و نانو می باشد. از خصوصیات پرده بیمارستانی ضد لک، ضد خون و ضد چروک بودنش می باشد و همچنین این پرده با بیش از 50 بار شستشو خاصیت آنتی باکتریالی خود را از دست نمی دهد. نوع دیگر پرده بیمارستانی، پرده پنجره می باشد که اصولا برای اتاق بیماران از پرده های ساده استفاده می شود ولی در حالت کلی نوع و جنس پرده پنجره ها به بودجه بیمارستان بستگی دارد.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه