نگاهی بر نساجی، دومین صنعت کشور

امتیاز دهید

روند پیشرفت علم نساجی

از گذشته تا کنون پوشاک یکی از مهمترین نیازهای انسان بوده. بشر در ابتدا برای تهیه لباس و پوشاک و محافظت از خود در مقابل سرما و گرما صنعت نساجی را بوجود آورد. و با یاری این صنعت شروع به تولید زیرانداز و روانداز، فرش، موکت و... کرد.

صنعت نساجی شامل بخشهای مختلفی از جمله کارخانه های ریسندگی، باقندگی و همینطور کارخانه های تکمیل کننده این کالاها است مانند رنگزنی، چاپ و کارخانه ی تولید الیاف مصنوعی مثل نایلون، پلی پروپین اشاره کرد.

مهندس نساجی رشته ای است که دانش و توانایی لازم را برای اداره بخشهای مختلف این صنعت به دانشجویان می دهد. این رشته شامل سه گرایش تکنولوژی نساجی، شیمی نساجی و علوم الیاف، پوشاک است.

وظایف مهندسان نساجی

 وظایف مهندسان نساجی با توجه به نوع تخصص شان کمی با هم متفاوت است.

بطور کلی به این چند دسته تقسیم میشود:

- بهره برداری و سرپرستی واحدهای تولید صنایع ریسندگی، تریکو بافی، قالی بافی و کارخانجات تبدیل الیاف و نستیک

- سرپرستی سالن های تولید

- بازدید از سالن های مختلف کارخانه و کنترل کیفیت تولید است.

مهارت مدریت و سازماندهی عبارتند از: توان انجام کار تیمی، قوی بودن در دروس ریاضی، فیزیک، مکانیک و شیمی ( با توجه به نوع  تخصص)

دانشجویان نساجی برای رسیدن به کالایی لازم پایه ریاضی خوبی داشته باشد تا بتوانند مشکلات موجود را تجزیه و تحلیل کرده و محاسبات لازم را انجام دهد.

همچنین باد به کارهای مدیریتی علاقه مند باشد چون بیشتر فارغ التحصیلان این رشته، مسئولیت بخشی از کارخانه ها نساجی یا پوشاک مثل سالن تولید یا بخش کنترل کفیت را بر عهده دارند.

صنعت نساجی بعد از نفت، بزرگترین صنعت کشور است. باید به این توجه داشت که صنعت نساجی به دلیل تنوع خود، بازار جذب وسیعی دارد.

معرفی دانشکده های نساجی

 ده دانشکده مهندسی نساجی برتر در جهان داریم که بیشتر آنها در کشورهای غربی مانند ایالات متحده، انگلیس، آلمان، هلند می باشد، بزرگترین و معتبرترین دانشگاه جهان دانشگاه کارولینای شمالی هست که در زمینه نساج بسار قوی می باشد. در ایران نیز دانشکده های نساجی بسیاری وجود دارد که بهترین آن دانشکده نساجی صنعتی امیرکبیر می باشد که د سال 1337 رشته نساجی را تحت نام انستیتو مهندسی نساجی و رنگرزی آغاز کرد.

منسوجات دومین نیاز ضروری و اساسی انسان می باشد. به همین دلیل به این صنعت بسیار پرداخته شده است، چون زمانی که یک مهندس نساجی با علم خود به تولید منسوجات می پردازد، حتما منسوجاتی از لحاظ کیفیت بسیار مرغویتر با راحتی چند برابر تولید میکند و نیازهای ما برطرف میشود.

 نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه