رنگ ها و رازهایی که درون خود دارند

امتیاز دهید

رنگ شناسی

امروزه به رنگ نگاه علمی میشود و در برخی رشته ها، کتبی با عناوین مختلف مانند مبانی رنگها، رنگ شناسی و ... ارائه می شود ولی باید گفت که رنگ بخش جدا نشدنی احساسات است و بعد از تمام این مطالعات، واکنشهای شیمیایی برای بوجود آوردن رنگها اسن اما باید گفت ارزش رنگ به احساسات ما بستگی دارد.

رنگها بر روی هم تاثیر می گذارند. رنگهای مکمل (رنگهای که در دایره رنگی روبروی هم قرار دارند) بطور طبیعی تکمیل کننده یکدیگر هستند. برای مثال رنگ قرمز در کنار رنگ سبز باعث میشود قرمزتر به نظر برسد. که طراحان پارچه و لباس به این موارد در طراحی توجه خاصی دارند بعنوان مثال اگر بخواهد در طراحی پارچه که کم از رنگ نارنجی استفاده شده، نارنجی تر دیده شود در طراحیش از رنگ آبی نیز استفاده میشود.

دایره رنگی

امروزه از رنگهای با عنوان پاستلی یا شید استفاده می شود که این رنگها به این صورت است که هر رنگی که با سفید ترکیب شود رنگ پاستل (pastel)، هر رنگی که با خاکستری ترکیب شود تون (tone) و همچنین ترکیب هر رنگ با رنگ سیاه شید (shade) نامیده می شود. زمانی که یک رنگ جدید به بازار وارد می شود باعث می شود که بازار روح جدیدی بگیرد و مردم را به خرید سوق می دهد.

آشنایی با رنگها

بیشتر اشخاص رنگ خاصی را دوست دارند و بیشتر لباس هایشان را از همان تناژ رنگی مورد علاقه اشان تهیه می کنند. با چند رنگ در دایره رنگی آشنا شوید.

قرمز: رنگ فرمز نشانه نشاط و سرشار از انرژی بودن است، سمبل عشق نیز می باشد. قرمز پرشورترین و تیزترین رنگ است، باعث سریعتر شدن و بالا رفتن ضربان قلب و تنفس می شود.

آبی: رنگ آبی نشانه پاکی، صلح و آرامش و در عین حال خنکی و خونسردی را نشان می دهد. استرس را کاهش می دهد. آبی رنگ نوستالژی است، رنگی که در گذشته زندگی می کند و همه چیز در حال و آینده به گذشته مرتبط می سازد.

سبز: رنگ سبز دومین رنگ پرطرفدار در جهان است، مکمل رنگ سبز، رنگ سرخابی است. سبز رنگ صلح و دوستی است. جراحان و بهیارها اغلب رنگ سبز می پوشند تا چشم جراح بعد نگاه به احشای خون آلود با نگاه کرده به رنگ سبز تقویت شود و با دیدن گاه به گاه رنگ سبز حساسیت به رنگ قرمز کمتر میشود.

زرد: رنگ زرد تمرکز را افزایش می دهد، رنگ زرد نشاط آور و باعث شادی می شود. اما رنگ زرد چشم را خسته می کند و اگر اتاق کودکان را زرد رنگ کنید تعداد دفعات گریه کودک بیشتر می شود. اشخاصی که رنگ زرد را دوست دارند بسیار خلاق می باشند.

نارنجی: رنگ نارنجی چشمان را به سمت خود می کشد. رنگ نارنجی اعتماد به نفس را بالا می برد. افرادی که رنگ نارنجی می پوشند قلب رئوفی دارند. شاید باورتان نشود ولی رنگ نارنجی به افزایش اشتها نیز کمک می کند.

صورتی: رنگ صورتی در واقع قرمز کم رنگ است و نشانگر عشق است، رنگ صورتی آرام بخش است. رنگ صورتی بردباری و صبوری را به انسان القا می کند و افراد را به مهربانی و محبت تشویق می کند. از رنگ صورتی به عنوان رنگ رویایی نیز میشود یاد کرد.

رنگها

بنفش: رنگ بنفش نماد قدرتمند سلطنتی است، بنفش نماد شجاعت است و رنگ بنفش حس ارزش و اعتبار را القا می کند. اصولاً رنگ بنفش، رنگ مورد علاقه خانمها می باشد. دوستداران رنگ بنفش خود پسند و صبور هستند.

توسی: رنگ توسی نماد سکون، آرامش و جدییت است. رنگ توسی رنگ تواضع و فروتنی است. این رنگ کنار هر رنگی قرار بگیرید خاصیت همان رنگ را می گیرد.

سفید: رنگ سفید مظهر پاکی و معصومیت می باشد. تازه عروسان رنگ سفید می پوشند، لباس کودکان نیز بیشتر سفید است تا آلودگی را نشان دهد، پرستاران و پزشکان نیز لباس سفید می پوشند که نشان دهنده استریل بودن است.

مشکی: رنگ مشکی قویترین و مقتدرترین رنگ است. رنگ مشکی از لحاظ مد پرطرفدارترین رنگ است و افراد را لاغرتر نشان می دهد. همچنین این رنگ ناراحت کننده، عمیق و سنگین می باشد و نشان دهنده افسردگی نیز می باشد.

مقالات مرتبط:

رنگ سال 2018

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه