پارچه طرح لی

امتیاز دهید

آشنایی با شلوار جین

اغلب ما از شلوار های جین استفاده میکنیم و حداقل یک شلوار جین در کمدمان داریم اما تا حالا براتون سوال پیش اومده که شلوار جین را نخستین بار کدام کشور تولید کرد ؟ شلوار جین در چه زمانی مد شد؟ امروز قصد داریم در مورد شلوار جین و اینکه توسط چه کسانی برای اولین بار تولید شد اطلاعاتی در اختیارتان بگذاریم.

شلوار جین (لی)

جین پارچه ای کتان است که راه راه هایی بر روی آن وجود دارد و ضخیم و زبر می باشد و اکثرا از آن شلوار تولید می شود به این پارچه جین دنیم (Denim)  نیز می گویند و در ایران شلوار جین به لی نیز معروف است. شلوارهای جین جزء لباس هایی هستند که همه اقشار جامعه اعم از فقیر و غنی از این شلوار استفاده می کند برخی این شلوارها را به دلیل راحتی و برخی هم به دلیل بادوام بودن و اینکه رنگ نیلی کثیفی را دیرتر نشان میدهد دوست دارند. از جین اولین بار برای ملوانان لباس دوختند و در سال 1950 ابتدا نوجوانان شروع به پوشیدن این شلوارها کردند و سپس بزرگترها از آن استفاده کردند.

تولیدکنندگان شلوار جین

اولین تولیدکنندگان شلوار جین نیلی ژاکوب دیویس، کالوین راجرز و لوی لیوایسی در سال 1873 در آمریکا بودند. کم کم استفاده از شلوار جین افزایش پیدا کرد و ژاکوب نگران شد که این ایده ی او را بدزدند به همین دلیل به فکر افتاد تا آن را به نام خود ثبت کند اما به دلیل نداشتن پول لازم برای اینکار به شریک خود لوی استراوس پیشنهاد داد تا به اسم هر دویشان ثبت شود و استراوس هم  که متوجه شد که کار پر درآمدی است پذیرفت و سپس ژاکوب را به عنوان سرپرست خط تولید استخدام کرد و این تولید ادامه یافت تا در سانفرانسیسکو هم دو کارخانه راه انداختند و پارچه مورد نیاز برای دوخت این شلوار از منچستر تامین میشد. شلوار های جین از مهم ترین تولیدات پوشاک آمریکا می باشد که هر ساله با آن تجارت میلیاردی دارند. 

برای مشاهده پارچه های طرح لی اینجا کلیک کنید

رنگ شلوار جین

در سال های گذشته بجای رنگ های مصنوعی از رنگ های طبیعی برای رنگ کردن پارچه ها استفاده می کردند و چون رنگ نیلی دیرتر کثیف و رنگ پریده میشد در بین مردم پر طرفدار بود به همین دلیل همچنان جین رنگ آبی در صدر تولیدات جین می باشد.

ورود شلوار های جین به ایران

شلوار های جین از سال 1330 شمسی زمانی که روابط ایران و آمریکا گسترش یافت توسط افرادی که به آمریکا سفر میکردند با مارک لی وارد ایران شد این شلوارها در ابتدا پاچه های گشادی داشتند و کم کم تغییر کرد و به مدل های مختلف در آمدند و همچنان جزء شلوار های پر طرفدار در کشور است.

نظرات خود را در مورد شلوار جین با ما در میان بگذارید ...

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه