کلاه و انواع آن

امتیاز دهید

آشنایی با چند کلاه معروف

همه ما می دانیم که کلاه پوششی است که مردم بر روی سر خود می گذارند و در طول زندگی انسان های زیادی از کلاه برای محافظت در برابر خورشید و باران استفاده کرده اند که جنس این کلاه ها بستگی به منطقه زندگی افراد دارد که اگر در مناطق گرم زندگی می کنند از کلاه های حصیری و اگر در مناطق سرد زندگی می کنند از کلاه های چرم، پشمی، مخمل و ... استفاده می کنند. حتی مدل کلاه ها در مراسم های مختلف با هم متفاوت است اگر قصد شرکت در یک مهمانی را داشته باشند از کلاههای زیبا و شیک استفاده میکنند. در طول زمان های مختلف انواع کلاه تولید شده که نام های مختلفی هم داشته اند و بنابه علاقه افراد یا فرهنگشان تولید می شد.

کلاه پاناما و کلاه فدورا

کلاه پاناما و فدورا از نظر ظاهر خیلی به هم شباهت دارند اما تفاوت هایی بین آنها وجو دارد.کلاه پاناما در اکوادور تولید شد ولی به علت اینکه ابتدا به بنادر پاناما و بعد از آن به آمریکا، آسیا و اروپا صادر شد به کلاه پانامایی معروف است نام دیگر آن کلاه شاپو می باشد. ویژگی این کلاه استفاده از نخ و کاه در آن است که باعث سبکی آن شده و رنگ موجود در آن هم طبیعی می باشد
از ویژگی های دیگر کلاه پاناما میتوان به روبان دور تاج کلاه و لبه ی 7.5 سانتی آن اشاره کرد امروزه با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد که گفته شده هر چقدر کاه یا برگ نخل با کیفیت تر در آن بکار ببرند جنس کلاه هم کیفیت بیشتریی دارد از مشتریان مشهور این کلاه می توان به روزولت رئیس جمهور سابق آمریکا اشاره کرد.

کلاه فدورا در قرن بیستم کارآگاهان و خلافکاران با بارانی های بلند از آن استفاده میکردند از جنس نمد و پشم می باشد البته گران ترین کلاه مدل فدورا از جنس جین می باشد که مایکل جکسون از آن استفاده می کرد پر طرفدار ترین کلاه مدل فدورا کلاه بلک فدورا یا فدورا مشکی می باشد این کلاه را در مراسمات و بیشتر برای زیبایی و مد به سر میکنند.

کلاه برت

نام دیگر کلاه برت کلاه فرانسوی است کلاهی کوچک، گرد با لبه ای باریک است این کلاه از جنس پشم می باشد و برای هوای سرد استفاده میشود به کلاه فرانسوی کلاه کج هم می گویند اقشار مختلف جامعه از جمله چوپانان، هنرمندان و نیروهای نظامی از این کلاه استفاده کرده اند. اولین بار این کلاه را چوپانان از پشم گوسفندان برای خود تولید کردند آنها با گذاشتن پشم در کفش هایشان دریافتند که با رطوبت حاصل از راه رفتن می توانند به پشم شکل دهند و پاهایشان گرم بماند به همین دلیل کلاه هم تولید کردند.در قرن هجدهم بود که این کلاه به تولید انبوه رسید در ابتدا بسیاری از شرکتها دوخت این کلاه را با دست شروع کردند چون زمانی که با ماشین دوخت می شد لبه کج خود به خود حذف شده که دیگر کلاه فرانسوی به حساب نمی آمد و باید آن را اضافه می کردند. چون منطقه جنوب غربی فرانسه در تولید پارچه مهارت داشت این کلاه ها در آنجا شروع به تولید شد وقتی با آغاز انقلاب صنعتی کارگران شروع به مهاجرت کردند چون همگی کلاه فرانسوی به سر داشتند به عنوان کلاه کارگران شناخته شده بود چند وقت بعد هنرمندان شروع به استفاده از این کلاه کردند که امروزه با شنیدن اسم کلاه کج یا فرانسوی ابتدا تصویری از هنرمندان به ذهن می آید. بعد از هنرمندان توسط ارتش فرانسه به یونیفرم نظامیان اضافه شد که بعد ها ارتش بسیاری از کشورهای این کلاه را استفاده کردند.

در فرانسه از کلاه فرانسوی به صورت سنتی و در بین آقایان استفاده آن رواج داشت که در اوایل دهه هیجدهم بعضی از زنان هم آن را به سر می کردند اما در دهه 30 برند کوکو شنل شروع به طراحی لباس راحتی مردانه و تکرار آن برای خانم ها  و بعد از آن شروع به طراحی و تولید این کلاه ها برای خانم ها کرد.

کلاه بیسبال 

کلاهی است که ابتدا ورزشکاران از آن استفاده میکردند تا چشم هایشان از نور آفتاب محافظت شود کم کم همه مردم  شروع به استفاده از این کلاه کردند این کلاه را با لبه و بند پشتش می شناسیم در ابتدا این کلاه لبه کوتاهی داشت که بعد از گذشت سالها به صورت استاندارد امروزه تولید می شود این کلاه را حتی سیاستمداران هم به سر می کنند همچنین میتوان این کلاه را با اکثر لباس ها به سر کرد حتی با کت و شلوارهای اسپرت.

شما از چه کلاهی استفاده می کنید؟

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید....

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه