آیا تا حالا به طرح لباس های چهارخونه فکر کرده اید؟

امتیاز دهید

طرح چهارخونه یا شطرنجی 

اکثر ما لباس هایی به تن می کنیم که اطلاعات چندانی درباره طرح، رنگ و اینکه اولین بار آن طرح در کجا وجود داشت نداریم و به راحتی از کنار این موضوعات رد میشویم که امروز بانوریس قصد دارد شما را با یکی از این پارچه ها آشنا کند پارچه معروف چهارخونه ، این که این طرح های ساده عمودی و افقی از کجا آمده اند.

در ابتدا به پارچه های طرح شطرنجی یا چهارخونه تارتان می گفتند که این پارچه پشمی بوده و در اسکاتلند برای متفاوت کردن قبایل از هم بکار برده میشد اما اکنون این طرح در جنس های مختلف وجود دارد.
در ابتدا این پارچه با دست بافته و رنگ های آن از گیاهان تهیه شده و لباس سنتی اسکاتلندی ها محسوب میشود. از این پارچه به عنوان شالی برروی شانه های خود استفاده می کردند و طبق طرح، رنگ و الیافی که داشت در بین خانواده های سلطنتی استفاده می شده و طرح مشخص برای یک خانواده فقط برای همان خانواده است و افراد عادی حق استفاده از آن طرح و مدل را نداشتند.

برای مشاهده و خرید انواع کشمیر چهارخونه اینجا را کلیک کنید

ممنوع شدن چهارخونه در انگلیس

بعد از گذشت چند سال لباس های چهارخونه خانواده های سلطنتی نمادی برای پوشش نظامی ها شد در آن زمان ها هنگامی که علیه حکومت انگلیس شورش کردند در راهپیمایی اسکاتلندی ها دیده بان های کوهستانی مشکی پوشیدند به این معنا که با هیچ قوم و قبیله ای رابطه ندارند، سپس دیده بان های کوهستانی شکست خوردند که به این ترتیب قانونی برای ممنوعیت لباس چهارخونه مخصوصا برای نظامی ها تصویب شد و بعد از مدتی این قانون لغو شد اکنون لباس ملی اسکاتلند است. رنگ قرمز پارچه چهارخونه از همه معروف تر است و رنگ قرمز و سبز به صورت ترکیبی به خانواده های سلطنتی تعلق دارد که برای اعتراض به حکومت بیشتر این رنگ را به تن می کنند. 

در دهه 1990 بود که برای اولین بار از پارچه چهارخونه پیراهن هایی برای بانوان طراحی شد که بعد از آن  پارچه های چهارخونه به غیر از پشم در جنس ها و رنگ های مختلف و کم کم در محصولات مختلف مانند کیف، کفش، روکش صندلی ماشین و ... تولید شد. در تقویم هم اولین جمعه اکتبر را به عنوان روزشطرنجی یا چهارخونه نامیده اند. 

امروزه از پارچه های چهارخونه پالتو، مانتو، کت، شلوار و... وجود دارد که جزء ترند امسال می باشد و بسیار شیک و جذاب است فقط در استایل چهارخونه توجه داشته باشید سایر لباس هایتان از پارچه ساده و رنگ هایی که در چهارخونه شما بکار برده شده است استفاده کنید. طرح های چهارخونه را می توان با انواع طرح های خال خالی و پلنگی ست کرد البته باید در نظر داشت رنگ ها با هم مشترک باشد تا زیبا به نظر برسد.    

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه