روان شناسی رنگ ها

امتیاز دهید

تاثیر رنگ ها بر روی زندگی ما

رنگ ها همه جا هستند به هر سو که بنگریم رنگ های زیبا و متنوعی را مشاهده میکنیم.

هر رنگی انرژی و زیبایی خودش را دارد. باید رنگ ها را بشناسیم تا بتوانیم با آن ها ارتباط برقرار کنیم تا با توجه به روحیه و سلیقه امان آن ها را انتخاب کنیم.

رنگ ها با تمامی عوامل و جزء جزء زندگی ما چنان رابطه ی تنگاتنگی دارند که باید گفت رنگ ها مانند پله هایی هستند که وجود فیزیکی و روحی انسان ها را با سایر جزئیات و پدیده های جهان هستی در ارتباط قرار می دهند این ارتباط در حدی زیاد است که حتی انسان ها در کلمات و جملات خود نیز برای بیان احساسات درونیشان از رنگ ها استفاده کرده و آن ها را بیان می دارند.

رنگ ها به سه قسمت تقسیم می شوند

نخستین گروه( گروه اول) قرمز، زرد، آبی و گروه دوم (همان رنگ هایی که از ترکیب کردن رنگ اصلی بدست می آیند) و گروه سوم نیز از ترکیب رنگ های اصلی با رنگ نوع دوم حاصل می شود. 

حال می خواهیم تاثیر هر رنگ را روی زندگی خود ببینیم

رنگ قرمز: این رنگ یکی از محبوب ترین و برجسته ترین رنگ هاست که نشان دهنده ی عشق، احساسات، گرمی، زنده دلی و نیرو و نشاط است.

این رنگ حواس را تحریک کرده و انرژی های متمرکز، جاه طلبی، شهامت و اشتها را افزایش میدهد. استفاده طولانی مدت این رنگ باعث ایجاد پرخاشگری در افراد می شود. ویژگی های درمانی این رنگ عبارت است از مفید بودن برای غلبه بر حس کسالت، افزایش آدرنالین و گردش خون، حفظ آرامش و کاهش فشار است.

رنگ زرد: این رنگ بسیار گرم، خوش آیند و درخشان است. قرآن کریم رنگ زرد روشن را رنگ شادی بخش نامیده است( بقره 69) این رنگ در بیشتر کشورها مفهوم خوشحالی و مطلوب بودن را دارد. زرد یکی از رنگ های اصلی است با فعالیت های ذهنی تداعی دارد و هوش و کنجکاوی فرد را تقویت میکند، آن هایی که دوست دار رنگ زرد هستند کمتر دچار احساسات خارج از منطق می شوند.

این افراد به راحتی با دیگران خو میگرند و روابط اجتماعی خوبی دارند.

رنگ آبی: این رنگ زیبا در طبیعت زیاد دیده می شوند. از این رو نشانه ی آرامش و پاکی است.

آبی در انسان احساس آرامش، راحتی و آسودی ایجاد می کند. رنگ آبی چشم را خسته نمی کند و فرد تحریک به استراحت و آرامش می شود و دمای بدن و حتی ضربان قلب را پایین می آورد.

اگر فردی در آستانه ی خشم و اضطراب قرار داشته باشد. پوشیدن لباس آبی، آرامش و هماهنگی ذهن او را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن تفکر او می شود.

رنگ سبز:یکی از رنگ های طبیعت است که بیانگر رشد، زادو ولد، بهار و تازه سازی است.

این حس مثبت یعنی خوشبختی، سلامتی افرادی که این رنگ را دوست دارند معمولا آرام و ساکت می باشند. کمتر صحبت می کنند و بیشتر ترجیح می دهند در تفکرات خود غرق باشند.

زمانی که به سبز فکر میکنیم به طبیعت و رشد می اندیشیم، پس عجیب نیست که با پیوند دادن رنگ سبز به رشد شخصی و حرفه ای خودمان این احساسات را به سوی خودمان جذب کنیم.

رنگ بنفش: نماد صبر و فروتنی است، و از ترکیب قرمز و آبی بدست می آید و معنای متضادی دارد. افرادی که به این رنگ علاقه دارند جزء افراد خاص و به گونه ای استثنائی محسوب می شوند.

این افراد حامیان خوبی می شوند و از دست افرادی هستند که همواره طرفدار صلح و دوستی می باشند.

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه