رشد مو و روش های بهبود و تقویت آن

امتیاز دهید

اگر می خواهید همواره موهای بلند زیبا و پرپشت داشته باشید برای بهبود رشد مو می توانید از روش های خانگی و مواد طبیعی برای تقویت مو و رشد سریع مو استفاده کنید. به یاد داشته باشید این روش ها در افراد مختلف نتایج متفاوتی دارد و ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا نتیجه دلخواه را به دست آورید.

داشتن موهای بلند، پرپشت و درخشان آرزوی هر زن و مردی است. 
مو، نقش بسیار مهمی در زیبایی دارد مخصوصا در چهره خانم ها. همه افراد آرزوی داشتن موهای بلند، پرپشت و درخشان دارند.
موهای بلند تداعی سر زندگی و برای برخی نشانه سلامتی است.
ریزش مو مشکلی است که همه ی افراد را در همه ی سنین درگیر می کند.شایع‌ ترین دلیل ریزش مو، عاملی ژنتیکی به نام آلوپسی آندروژنیک است.
سایر علت‌ های ریزش مو می‌ توانند برخی بیماری‌ ها و عوارضی مانند عوارض جانبی برخی از داروها و تغییرات هورمونی باشند.فرقی نمی‌کند دلیل ریزش مو چیست، به هر حال همه دوست دارند موهای از دست رفته‌ شان مجددا رشد کرده و از ریزش موی بیشتر پیشگیری کنند.موهای ما بعد از دوره طولانی استفاده از انواع  مواد آرایشی و اتو و سشوارهای روزانه دیگر شادابی و زیبایی روزهای گذشته را ندارند و با هر بار رنگ کردن نازک‌ تر و کم‌ پشت‌ تر ازقبل می‌ شوند.
اگر می خواهید همواره موهای بلند زیبا و پرپشت داشته باشید می توانید از روش های خانگی و مواد طبیعی برای تقویت و رشد سریع مو استفاده کنید. به یاد داشته باشید این روش ها در افراد مختلف نتایج متفاوتی دارد و ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد تا نتیجه دلخواه را به دست آورید.
 درمان های خانگی برای تقویت رشد موی سر بهترین گزینه هستند گزینه ای که با کمترین هزینه و بدون عوارض خاصی در دسترس همه ما قرار دارند.میتوانید با کلیک کردن در اینجا سایر راهکارهای تقویت رشد مو را مطالعه کنید



رشد مو

1-ماساژ پوست سر

اولین نکته برای رشد سریع موی سر، ماساژ دادن پوست سر می باشد.
هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید یا  در هنگام دوش گرفتن و یا قبل از رفتن به رختخواب پوست سر خود را ماساژ دهید. این ماساژ به شما کمک خواهد کرد علاوه بر حس خوب  باعث تحریک گردش خون در پوست سر شما شود و در نتیجه فولیکول های مو به سرعت مواد مغذی لازم را دریافت می کنند.(البته مراقب باشید ماساژ آنقدر شدید نباشد که خراش ایجاد کند وگرنه جز ساقه موهای شکسته نتیجه ای در بر نخواهد داشت).

2-کوتاهی مو

یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از رشد سریع موها، کوتاه نمودن مو در هر 6 تا 8 هفته یکبار است.
موهای سر از ریشه رشد می کنند و با گذر زمان قسمت انتهای آن خشک و دوشاخه می شود. اگر موهای خود را سر وقت کوتاه کنید اکسیژن بیشتری وارد پوست سرتان شده و رشد سریع مو خواهید داشت.

3-مواد غذایی


مواد غذایی برای تقویت و افزایش رشد موها بسیار ضروری می باشند.
مواد غذایی مفید برای تقویت مو: گردو، برنج قهوه ای، مرکبات، توت فرنگی، فلفل قرمز، تخم کتان، آجیل، جو، سبزیجات خام و میوه ها
همچنین گیاه گزنه، گل ختمی، گل بابونه و گل سرشور برای تقویت و افزایش رشد مو مفید هستند.

4-استرس نداشته باشید

استرس یکی از مهمترین عوامل ریزش مو است.
اعتقاد بر این است که استرس می تواند چرخه طبیعی مو را مختل کند. برای مدیریت استرس خود می توانید از مدیتیشن و تمرین تنفس یا سایر تکنیک های آرام سازی استفاده کنید.

5-استفاده کمتر از سشوار و اتو

اگر شما هم جزء مدام از سشوار و اتوی مو استفاده می کنید، موهای شما آسیب خواهند دید. گرمای مداوم مانع از رشد سریع موهایتان می شوند. در صورتی که هیچ جایگزینی برای این ابزارها ندارید، قبل از استفاده از یک اسپری محافظ استفاده نمایید.

6-آبکشی مو با آب سرد بعد از شست و شو یا شامپو

این کار واقعا به رشد سریع مو، سالم و درخشان نگه‌ داشتن موها کمک می‌کند.
آب سرد لایه‌ ی سطحی ساقه‌ ی مو را صیقلی می‌ کند و با این کار مانع از دست دادن رطوبت و آسیب رسیدن به مو می‌شود. فقط کافی است برای چند ثانیه موهایتان را در تماس با آب سرد قرار بدهید، اگر چه کار ناچیزی به‌ نظر می‌رسد، این یک قدم اضافی در حمام در طولانی‌ مدت می‌ تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

7- هرگز موهایتان را در حوله‌های بزرگ نپیچید


 این کار به‌ اندازه‌ی سفت بستن موها بد است و آنها را درهم‌ تنیده می‌ کند و موهای ضعیف در هنگام شانه خوردن می‌شکنند.
این کار باعث شکستن موها می‌شود. موها لا به‌ لای آن همه الیاف بافته شده گیر می‌کنند و از آنجا که زنان اکثرا حوله را خیلی سفت می‌بندند رشته‌ های لطیف مو در اطراف صورت مستعد شکستن می‌شوند. به جای حوله‌های بزرگ با الیاف درشت از حوله‌های حمام کوچک‌ تر و لطیف‌ تر که ریزالیاف (microfiber) دارند استفاده کنید.

8-از روبالشتی ابریشمی استفاده کنید

ابریشم منجر به اصطکاک نمی شود در صورتی که پارچه های کتان این مشکل را دارند. فیبرها به ساقه های مو برخورد کرده و همچنان که در خواب تکان می خورید موجب شکستگی و مو خوره می شود.
علاوه بر این خوابیدن روی این بالش به شما احساس شاهزاده بودن میدهد.

مو

حال چند روش گیاهی برای تقویت و رشد مو را با هم مرور میکنیم

تقویت و رشد مو با تخم کتان

تخم کتان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. تخم کتان برای درمان مشکلات مختلف مو از جمله موهای نازک و شکننده بسیار موثر هستند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که سه قاشق تخم کتان را در آب به مدت پنچ روز خیس کنید و سپس محلول بدست آمده را مستقیما با استفاده از پنبه بر روی پوست سر خود بمالید. بگذارید این محلول به مدت 10 دقیقه بر روی سرتان بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید.
علاوه بر آن می توانید تخم کتان آسیاب شده را برای افزایش رشد مو ها، به رژیم غذایی تان اضافه کنید.

تقویت و رشد مو با تخم مرغ


تخم مرغ ها را بشکنید و با یک لیوان شیر یک قاشق غذا خوری روغن زیتون، یک قاشق غذا خوری آبلیمو ترکیب کنید. سپس مخلوط را روی پوست سر بمالید و با استفاده از یک کلاه شنا یا رنگ موهای خود را بپوشانید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد آبکشی کنید، و یا می توانید از تخم مرغ به تنهایی استفاده کنید. جوری هم بزنید تا زرده و سفیده، خوب با هم ترکیب شوند و سپس روی مو و پوست سرماساژ دهید و بعد از 15 الی 20 دقیقه با آب ولرم بشویید.

تقویت و رشد مو با آواکادو

آووکادو منبع غنی از ویتامین های آ، ب و ای است.
علاوه بر این آوکادو برای مرطوب کردن مو ها به طور طبیعی بسیار مناسب است. ماساژ دادن پوست سر با پوره مخلوط موز و آوکادو می تواند به رشد و ضخیم شدن مو ها کمک کند.
مخلوط تهیه شده را به مدت 30 دقیقه بر روی سرتان بگذارید و سپس آن را به خوبی آبکشی کنید و از نرم کننده مناسب برای مو های خود استفاده کنید.

تقویت و رشد مو با روغن زیتون

پوست سر خود را از ریشه و ساقه موها را با روغن زیتون گرم ماساژ دهید و بین 30 تا 45 دقیقه صبر کنید. سپس موها را با استفاده از یک شامپوی ملایم شستشو دهید. همچنین می‌ توانید همین کار را شب انجام داده و صبح روز بعد موها را آبکشی کنید. راه دیگر ترکیب روغن زیتون با عسل و آغشتن مو به این ترکیب است. به همان ترتیب گفته شده، این بار نیز باید حدود 30 دقیقه صبر کرده و سپس موها را آبکشی کنید. از هر یک از روش‌های بالا می‌ توان یک یا دو بار در هفته استفاده کرد.
مو

تقویت و رشد مو با آب پیاز

پیاز را برش دهید و آن را رنده کنید سپس با کمک پارچه تمیزی آب پیاز را بگیرید. آب پیاز را 2 بار در هفته به مدت 2 یا 3 ساعت به ریشه های مو خود بزنید.
همچنین می توانید نصف پیاز را با 3 حبه سیر و 2 عدد چوب دارچین در ظرفی مناسب با مقداری آب بجوشانید و این محلول را به مدت 4 روز پشت سر هم  به صورت منظم برای موهای خود استفاده کنید.
می توانید باقی مانده محلول را در ظروف شیشه ای درب دار نگهداری کنید.

تقویت و رشد مو با دارچین

دارچین یک گیاه دارویی بسیار  مفید برای جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو می باشد.
نصف فنجان روغن زیتون گرم کنید سپس با 1 قاشق چایخوری دارچین و 1 قاشق چای خوری عسل ترکیب  و آن را بر روی موهای خود بمالید، بگذارید حداقل 15 دقیقه بماند و سپس با آب و شامپو آبکشی نمایید.
از این روش یک بار در هفته استفاده کنید. 

تقویت و رشد مو با وازلین

وازلین برای درمان موهای خشک، بسیار مفید می باشد و باعث تقویت و رشد سریع موها می شود.
شب قبل از خواب مقداری وازلین را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، بگذارید یک شب بماند و روز بعد با آب و شامپو آبکشی نمایید.

تقویت و رشد مو با حنا

استفاده مداوم از حنا باعث می شود تا مو های بسیار سالمی داشته باشید.
حنا ریشه مو ها را به خوبی تقویت می کند. ابتدا مقداری روغن خردل را در ظرف آلمینیومی قرار دهید تا به دمای جوش برسد و سپس برگ های حنا را در روغن خردل قرار دهید زمانی که برگ های حنا شروع به سوختن کردند ظرف را از روی حرارت بردارید و برگ های حنا را در درون صافی فلزی بریزید و آن ها را از درون صافی رد کنید. می توانید مخلوط برگ حنا و روغن خردل را هر روز به پوست سر و موهای خود بزنید. برگ حنا در تقویت و رشد مو ها بسیار مفید است و موهای شما را براق می کند.

تقویت و رشد مو با سس مایونز

سس مایونز به دلیل وجود ویتامین ها و مواد مغذی که در خود دارد می تواند باعث تقویت مو و افزایش رشد موها شود.
یک فنجان سس مایونز را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید، سر خود را با یک حوله بپوشانید و بگذارید 20 دقیقه بر روی مو بماند سپس با آب گرم و شامپو آبکشی نمایید
اگر موی نرمال دارید این روش یک بار در ماه استفاده کنید و اگر موهایتان خیلی آسیب دیده باشد این روش یک بار در هفته به کار ببرید.

تقویت و رشد مو با آب سیب زمینی

سیب زمینی حاوی ویتامین B، ویتامین C، روی، نیاسین و آهن است که فولیکول های مو را تقویت کرده و باعث افزایش رشد مو می شود و همچنین از شوره سر و ریزش مو جلوگیری می کند. آب یک سیب زمینی را بگیرید و آن را  تا 10 دقیقه بر روی موهای خود ماساژ دهید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. 
در روشی دیگر آب سیب زمینی، زرده تخم مرغ و عسل را با هم ترکیب کنید و آن را بر روی پوست سر و موها بمالید و اجازه دهید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید این روش ها را یک بار در هفته انجام دهید. 
برای دانستن خواص بیشتر عسل اینجا کلیک کنید

تقویت و رشد مو یا چای سبز

چای سبز غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که مانع از ریزش مو می‌شوند و رشد مو را افزایش می‌دهند. بسیاری از چای‌های گیاهی دارای خواص مشابه هستند و می‌توانند مانند چای سبز برای شستشوی مو استفاده شوند. شستشو با استفاده از چای توسط بسیاری از افراد برای رشد مو مورد آزمایش قرار گرفته و نتایج مثبتی را نشان داده‌است. برخی از چای‌های دیگر که می‌توانید استفاده کنید عبارتند از چای بامبو،چای گزنه یا حتی چای سیاه معمولی. خیلی ساده چای کیسه‌ ای یا پودر چای را دم بگذارید و بعد آن را به شیوه‌ ی قید شده در بالا مصرف کنید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

1 دیدگاه
elahekhodaparast
۱۲:۵۷ , ۱۳۹۸/۰۱/۰۴

مفید بود، سپاس