9 مهارت اجتماعی مهم که باید به فرزندانمان بیاموزیم

امتیاز دهید

9 مهارت اجتماعی مهم که باید به فرزندانمان بیاموزیم

مهارت اجتماعی به آن مجموعه رفتارهایی که میتوان آموخت و به فرد کمک میکند تا با دیگران رابطه ی موثرو بهتری داشته باشد ، می گویند و از رفتارهای که ناشایست است خودداری کند .با آموزش موثر و روش تدریس کارامد میتوان کودکان را به نحوی آموزش داد که بتوانند در شرایط اجتماعی مختلف  واکنش مناسب داشته باشند و متناسب با مشکلات مختلف بدانند دقیق چه کارکنند

رشد مهارت اجتماعی در کودکان میتواند در روند تکامل و کیفیت زندگی آنها ، بسیار نقش مهمی داشته باشد .

چرا باید به کودک خود مهارت اجتماعی بیاموزیم ؟

زمانی که کودک از والدین خود دور باشد بعنوان مثال در مهد یا مدرسه دچار استراس خواهد شد اما زمانی که کودک مهارت اجتماعی نداشته باشد ، این استرس در کودک افزایش پیدا میکند .

تصویر مهارت اجتماعی کودک

درباره آینده کودک نگران هستید ؟

کودک با برخورد طبیعی با همسالانش ارتباط برقرار میکند و مهارت های اجتماعی خود را پیدا میکند ، بنابراین بهتر است کودک را در ابتدا به اصول اساسی که به آن نیازمند است آشنا کنیم و بیاموزیم نه زمانی که در برخورد و مواجه شدن به مشکل برمیخورد .

زمانی که کودک با این اصول اساسی مسلط میشود ، قادر خواهد بود تشخیص دهد که آیا رفتارش را تغییر بدهد یا نه .

مهارت سلام کردن

اولین قدم در ارتباط با دیگران سلام کردن است . ما علاوه بر سلام کردن و پرسیدن حال دیگران با آنها ارتباط برقرار میکنیم حتی در نحوه نگاه کردن و تن صدا و ژست ایستادن و نشستن هم با دیگران ارتباط برقرار میکنیم .

مهارت معذرت خواهی در زمان ارتکاب اشتباه

کودکان باید در زمانی که کار اشتباهی از او سرمیزند توانایی معذرت خواهی داشته باشند . پس از آن که اشتباه خود را پذیرفته و در مورد آن با حقیقت صحبت کرد باید بتواند عذرخواهی کند .باید در مورد این مهارت بصورت کاملا جدی با کودک صحبت شود و آموزش های اساسی داد شود .

مهارت کنترل خشم

والدین و مربی کودک باید توانایی و مهارت لازم برای کنترل خشم  را به کودک بیاموزند . کودکانی که از این مهارت برخور دار هستند میتوانند روابط اجتماعی سالم و قویتری با اطرافیان خود برقرار کنند .

 کودکانی که نمیتوانند خشم خود را کنترل کنند با مشکلاتی مثله طرد شدن از سمت همسالان ، مشکلات تحصیلی و سلامت روان ضعیف ، در بزرگسالی ارتباط دارد .

کنترل احساسات در کودکان تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی آنها دارد . این در حالی است که بروز ناکامی و احساس خشم ارتباط مستقیمی با بروز لجبازی ، بی احترامی و پرخاشگری دارد .  

مهارت نه گفتن درکودکان

والدین باید توجه داشته باشند که ، کودکان در شرایط سخت و برخلاف میل باطنی خود ، کاری را انجام میدهند ؟ یا در این شرایط مقاوت میکنند ؟

 زمانی که کودک منفعاله در این شرایط تن به انجام خواسته ی دیگران میدهد نشان دهنده آن است که کودک نمیتواند با شجاعت با مسائل و مشکلات برخوردکند.

فرزند ما وقتی از یک ، من قوی و یک خود ارشمند ، برخود دار باشد میتواند با در نظر داشتن این موضوع از هر کاری که ازاحساس ارزشمند بودن وی کم میکند کنار گیری کند . کارهای مثله : مصرف مواد مخدر ، انحرافات وجلوگیری از بسیاری  سوء استفادها . قدرت نه گفتن یک هنر است پس در آموزش آن به کودکان خود بسیار کوشا باشید .

تصویر کودک

داشتن رفتار شایسته و تاثیر آن در مهارت اجتماعی

آموزش این نکته به کودکان که همیشه از کلماتی مثله : شما ، لطفا ، سپاسگزارم ، ممنونم و از این قبیل کلمات در زمان مناسب استفاده کند . چرا که استفاده بجا از این کلمات و داشتن مهارتهای مناسب برای ارتباط با دیگران یک امتیاز مثبت برای یک کودک است .

 اعتماد به نفس

آموزش اعتماد بنفس داشتن به کودکان بسیار دارای اهمیت است زیرا کودکان باید توانایی پذیرش نقاط قوت و ضعف خود را داشته باشند . اعتماد بنفس در انجام هر چه بهتر کارها بسیار کمک میکند و موثر است .

مهارت درخواست کمک از دیگران 

زمانی که کودک در شرایطی قرار میگیرد که به کمک دیگران نیاز دارد باید توانایی درخواست کمک از دیگران را داشته باشد . بنابراین به کودکان خود بیاموزید که در شرایط که نیاز به کمک داشته باشند میتوانند از دیگران کمک بگیرند .

مهارت برقراری ارتباط چشمی

اهمیت برقراری ارتباط چشمی را به کودک خود آموزش دهید. مثلا با قرار دادن کودک در شرایط که به او نگاه میکند وبا او صحبت میکند و دیگری صحبت کردن  در شرایطی که با وی ارتباط چشمی ندارید .

سپس برداشت او را از هر دو مکالمه با هم مقایسه کنید . این روش میتواند بسیار موثر باشد برای کودک ، در درک اهمیت ارتباط چشمی با دیگران .

احترام به فضای خصوصی دیگران

در بعضی از کودکان مشاهده میشود که علاقه شدید به چسباندن خود به دیگران را دارند .

یا در هنگام صحبت کردن حداقل فاصله با دیگران که به اندازه یک دست است را حفظ نمیکنند . باید آموزش های لازم را به این کودکان داد تا به حریم شخصی افراد احترام بگذارند .

تصویر فرزند

نمونه دیگر از احترام به حریم خصوصی دیگران میتوان به در زدن هنگام ورود به اتاق اشاره کرد. یا دست نزدن به چیزهایی که مال خودش  نیست .

لازم است کودک بیاموزد برای داشتن روابط اجتماعی خوب در جامعه ، احترام به افراد را به شکل های مختلف رعایت کند .

هدف ازتمام نکاتی که گفته شد این است که کودک را درست وارد اجتماع کنیم . متاسفانه والدین در این روزها آن قدر درگیر مسائل و مشکلات خود هستند که وقت این که با فرزندان خود زمان بگذرانند و روی آموزش روابط اجتماعی آنها کار کنند را ندارند ، و کودک هم نمیتواند افکار و احساسات خود را بیان کند .

متاسفانه این مشکل در شمار زیادی از خانواده ها وجود دارد . این در حالی است که  اجتماعی شدن کودک و داشتن ارتباط نزدیک با والدین از هر اصل دیگری مهمتر است چرا که زمینه ساز ارتباط های اجتماعی وی در جامعه است .

زمانی که والدین از کودک خود انتظار دارند که همیشه تسلیم خواسته ی آنها باشد این ویژگی برای مدتها در کودک باقی میماند و کودک بعضا تا سنین جوانی نمیتواند به تنهایی حتی در مسائل کوچک و روزمره خود تصمیم درست اتخاذ کند وتغییر این اوضاع کار ساده ی نخواهد بود و همچنین این امر لطمه ی بسیار زیادی به روند اجتماعی شدن و شخصیت کودک وارد میکند .

کودک بسیاری از رفتارها را در دامان خانواده می آموزد ، بنابراین پدر و مادران تا زمانی که امکانش برای آنها وجود دارد با فرزندان خود صحبت کنند . حتی صحبت در مورد مسائل روزمره مانند :  توضیح درمورد تهیه ی غذا و چیدن سفره ، مشارکت کودک در انجام کارهای منزل مثله مرتب کردن اتاق و کشوی لباس .

کودکان بسیاری از رفتارها را از افراد خانه یا خانواده ، الگوبرداری و می آموزند . بنابراین با داشتن رفتار درست میتوان یک ارتباط صمیمی و کاملا اجتماعی با آنها داشت .

کودکان در ارتباط با سایرین مثلا افراد هم سن وسال در بین دوستان و آشنایان خانوادگی یا در مهد کودک امکان ایجاد فضایی مناسب برای شکل گیری ارتباط اجتماعی مناسب فراهم می شود .

برای آگاهی بیشتر نسبت به چگونگی تربیت صحیح فرزندانتان ما را در مقاله های بعدی همراهی کنید .

 

 منبع، مجله موفقیت ؛

 Very Well Family

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

2 دیدگاه
سانی
۳:۴۵ , ۱۳۹۸/۰۶/۱۲

مهم اینه همه این مهارت ها از سن پایین به کودک آموزش داده بشه

بانوریس
۱۵:۰۵ , ۱۳۹۸/۰۷/۱۵

ما هم کاملا با شما موافقیم