روش های از بین بردن لکه‌های مختلف از روی پارچه‌ها

امتیاز دهید

مطمئنا این موضوع برای همه پیش آمده است که در مهمانی، خانه و حتی محل کار بر اثر سهل‌انگاری و یا اتفاق، لباس کثیف شده و دچار لک شود. در این صورت است که شخص به جستجوی راهی برای پاک کردن آن می‌گردد. همه شما بر این موضوع واقف هستید که لکه ایجاد شده بر روی لباس باید به سرعت پاک شود تا به بافت پارچه آسیب نزده و مانع از ماندگاری آن شود. اما سوالی که پیش می‌آید اینست که لکه‌ها به چه صورت و با چه مواد و وسایلی قابل پاک شدن هستند؟ به همین علت دانستن اصول و روش‌های از بین بردن لکه‌ها از روی لباس موضوعی مهم تلقی می‌شود. فراموش نکنید که تنها دانستن اصول پاک کردن و شناخت وسایلی که می‌توان به کمک آن لکه‌ها را پاک کرد، کافی نیست. شما علاوه بر این موارد باید جنس پارچه و لباس خود را نیز بشناسید و طبق آن روش مناسبی انتخاب کنید.

پاک کردن انواع لکه

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.شناخت جنس پارچه عاملی مهم در پاک کردن لکه آن.

2.نکات قابل توجه قبل از اقدام به پاک کردن لکه از روی لباس.

3.انواع لکه ها.

شناخت جنس پارچه عاملی مهم در پاک کردن لکه آن

همانطور که اشاره کردیم برای پاک کردن لکه‌های پارچه تنها شناخت وسایل و روش‌های لکه‌زدایی از پارچه کافی نیست. قبل از اقدام برای هرگونه پاکسازی باید اطلاعات کافی در ارتباط با جنس پارچه و نوع بافت آن داشته باشیم. چون عاملی که پارچه و لباس را روی فرم نشان می‌دهد بافت آن است و نباید آسیبی به آن وارد شود. استفاده از شوینده‌های نامناسب، روش‌های غلط لک‌زدایی، عدم اطلاع از نوع و نحوه شستشوی آن پارچه و حتی عدم به خرج دادن ظرافت کافی در شستشو عواملی هستند که در از بین رفتن کیفیت پارچه موثر می‌باشند. اصولا لکه‌های ایجاد شده بر روی پارچه به لابه‌لای تار و پود پارچه نفوذ می‌کنند. این لک‌ها باید بدون آسیب و توسط حلال‌ها و پاک کننده‌های مناسب از روی این تارو پودها پاک شوند. این نکته را فراموش نکنید که توجه به برچسب‌های لباس کمک بزرگی در این مورد به شما خواهد کرد.

نکات قابل توجه قبل از اقدام به پاک کردن لکه از روی لباس

1.      به اتیکت روی لباس و پارچه توجه کنید.

2.      نوع پارچه را بررسی کرده و جنس آن را بشناسید.

3.      تازه و یا قدیمی بودن لکه را بررسی کنید. این مورد عاملی مهمی در انتخاب روش برای از بین بردن لکه‌ها از روی لباس می ‌باشد.

4.      به هنگام تمیز کردن پارچه را دولا نکنید و روی سطح صاف و تمیز قرار بدهید.

5.      کار تمیز کردن لک را با دقت و وسواس خاص انجام دهید تا آسیبی به بافت پارچه نرسد.

انواع لکه‌ها

همانطور که گفته شد قبل از لکه‌زدایی از روی لباس و یا پارچه باید نوع و جنس آن را بشناسید. اما شناخت انواع لکه‌ها نیز ضروری است. هر لکه‌ای به روشی خاص پاک می‌شود. در ادامه شما را با انوع لکه‌ها و روش‌های پاک کردن آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

از بین بردن لکه آدامس

یک تکه یخ را چند مرتبه بر روی آدامس بکشید تا از روی لباس جدا شود و اگر لکه باقی ماند آن را توسط اسفنج و تتراکلروکربن بشویید. اما اگر آدامس از پارچه جدا نشد می‌توانید از بنزین استفاده کنید. همچنین می‌توانید پارچه را یک تا سه دقیقه در سرکه داغ خیس کرده و سپس به آرامی آدامس را از روی پارچه بکنید. اینکار را باید تا زمانی که آدامس به‌طور کامل از بین برود تکرار کنید.

لکه آدامس

از بین بردن لکه قهوه و چای

برای تمیز کردن لکه مثل لکه قهوه از روی پارچه به مدت ۳ تا ۵ دقیقه آن را از سمت پشت لکه، زیر شیر آب سرد بگیرید. سپس لکه را هر یک یا چند دقیقه بمالید که این کار به کمرنگ شدن لکه‌های سمج‌تر کمک خواهد کرد. چنانچه لكه‌ای باقی ماند، گليسيرين گرم را بر روی آن ریخته و بگذاريد نيم ساعت بماند. سپس با آب گرم و صابون خوب شست‌وشو بدهید. می‌توانید مقداری پودر لباس‌شویی را با سرکه سفید و آب مخلوط‌ کنید تا به‌صورت خمیری درآید سپس روی لکه بمالید. با استفاده از یک مسواک یا برس ناخن هر دو سمت لکه را به آرامی بسابید و پارچه را کاملاً با آب بشویید. قبل از انجام این مورد ترکیب را بر روی قسمتی از لباس که در معرض دید نیست امتحان کنید. تا مطمئن شوید که رنگ پارچه را نمی‌برد.

لکه قهوه و چای

از بین بردن لکه جوهر

رایج‌ترین پاک‌کننده ممکن برای از بین بردن لکه جوهر اسپری مو می‌باشد. یک دستمال کاغذی را در زیر لکه قرار دهید و تا زمان محو جوهر، اسپری نمایید. اجازه دهید چند ثانیه خیس بماند. سپس لکه جوهر را با یک دستمال تمیز دیگر پاک کنید. این فرآیند را تا زمان پاک شدن و شست‌وشوی مواد شوینده آنزیم‌دار تکرار نمایید. می‌توانید چند عدد دستمال کاغذی را بر روی لکه بگذارید و سپس چند قطره الکل روی ناحیه موردنظر بریزید. برای لکه‌های بزرگ ۱۵ دقیقه صبر کنید سپس با یک پارچه تمیز یا اسفنج، الکل را از روی لکه پاک نمایید. درنهایت لباس را آبکشی کنید و اگر هنوز ردی از لکه باقی مانده دوباره این کار را تکرار کنید. بعد از پاک شدن لکه، لباس را با آب گرم بشویید.

لکه جوهر

از بین بردن لکه چربی

برای از بین بردن لکه چربی باید اصول و روش‌های از بین بردن لکه‌ها از روی لباس را بدانید. پس برای اینکار با دستمال کاغذی چربی اضافه را از روی پارچه بزدایید و سپس چربی را با پودر بچه بپوشانید. پس از آن کمی از مخلوط مایع ظرفشویی و آب را به محل چربی زده و صبر کنید. می‌توانید محل لکه را به وسیله‌ی اسفنج و تتراکلروکربن شست‌وشو بدهید. سپس با آب نیم‌گرم و صابون لکه را کاملاً از بین ببرید. اگر لکه کهنه باشد آن را با آب اکسیژنه بی‌رنگ و سپس با آب خوب بشوئید. یکی دیگر از راه‌های از بین بردن این لکه‌های چربی استفاده از گچ سفید می‌باشد. به‌طوری‌که گچ سفید را چندبار بر روی لکه‌های چربی بکشید و ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس با یک برس گچ‌ها را پاک کنید و آن را با پودر ماشین و آب بشویید.

لکه چربی

از بین بردن لکه خون

روش‌های لکه‌زدایی از پارچه برای هر لکه متفاوت است. برای از بین بردن لکه خون، بر روی پارچه می‌توانید از مواد لکه‌بر آنزیم‌دار استفاده کنید. اگر لکه پس از شست‌وشو هنوز باقی ‌ماند، از هیدروژن پراکسید که ماده‌ای سفیدکننده است، استفاده نمایید. می‌توانید چند قطره آمونیاک را در ظرف آب یخ ریخته و پارچه‌تان را به مدت ۲۰ دقیقه داخل آن بیندازید. اگر همچنان لکه در جای خود باقی مانده باشد، لباس را در آب گرم خیس کنید. سپس مقداری پودر نرم‌کننده گوشت بدون‌ طعم را بر روی لباستان بریزید تا حالت خمیری مانندی روی لکه ایجاد گردد. سپس آن را با یک حوله کاغذی بپوشانید تا مرطوب باقی بماند و روز بعد، خمیر ایجاد شده را در محلول آب و کمی آمونیاک فرو کرده و آب کشیده و بعد لباس را به‌طور عادی بشویید. روش دیگر برای تمیز کردن لکه‌ها از روی لباس استفاده از جوش‌‌شیرین است. به‌طوری‌که مقداری جوش‌شیرین را بر روی لکه خون بریزید و کمی آن را بسابید و سپس با آب معمولی بشویید.

لکه خون

از بین بردن لکه عرق

برای پاک کردن سفیدک ناشی از عرق بر روی لباس، باید مخلوطی غلیظ و کرم مانند از اسید تارتاریک، آسپرین له‌ شده و آب داغ درست کنید. آن را به نقطه موردنظر بمالید و بعد ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس لباس را با آب ولرم بشویید. می‌توانید قبل از شست‌وشوی لباس خود، مقداری آبلیمو بر روی آن‌ها بپاشید و سپس نسبت به شست‌وشو اقدام کنید.

لکه عرق

از بین بردن لکه لاک ناخن

برای تمیز کردن لکه‌ لاک ناخن از روی لباس به پارچه، دستمال کاغذی یا حوله سفید نیاز دارید. از کشیدن دست یا پارچه بر روی لکه جدا خودداری کنید. چراکه انجام این کار سبب نفوذ لاک به عمق پارچه شده و لکه را بر روی لباس پخش می‌کند. چند دستمال کاغذی تمیز را بر روی سطح صافی بگذارید و لباس را از قسمت لکه شده روی آن قرار دهید. با استفاده از پنبه یا پارچه‌ای آغشته به استون، لکه لاک را از قسمت خارج لکه به سمت داخل و مرکز آن پاک نمایید. این کار باعث خواهد شد که لکه به قسمت‌های تمیز لباس پخش نشود. در هنگام پاک کردن لباس، با پنبه استونی به قسمت لکه شده ضربه بزنید تا به خوبی تمامی قسمت‌های آن آغشته به استون شود. سپس دستمال کاغذی‌های زیر قسمت لکه شده را با دستمال کاغذی‌های تمیز جایگزین کنید. این کار را تا زمان رفع شدن کامل لکه ادامه بدهید. بعد از برطرف شدن کامل لکه این قسمت از لباس را با فشار آب گرم شست‌وشو دهید تا استون از الیاف آن خارج گردد. درصورت باقی ماندن جای لکه، از لکه‌بر لباس استفاده نمایید و اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شود.

لکه لاک ناخن

از بین بردن لکه شکلات

ابتدا بهتر است با لبه‌ کند چاقو یا هر وسیله نوک تیز شکلات‌ها را از روی پارچه جدا کنید. سپس با استفاده از یک برس و محلول آب گرم و صابون، پارچه را به آرامی برس بکشید. اگر همچنان رنگ قهوه‌ای شکلات به‌کلی از بین نرفت، با استفاده از یک ابر می‌توانید آن را با محلولی از مقادیر مساوی الکل اتانول و آمونیاک خانگی شسته و سپس لباس را با آب گرم بشویید. به همین سادگی و با یادگیری اصول و روش‌های از بین بردن لکه‌ها شکلات می‌توانید این مشکل را حل کنید.

لکه شکلات

از بین بردن لکه لوازم‌ آرایش

تمیز کردن لکه‌ لوازم آرایشی از روی لباس و لکه‌گیری به کمک موادشوینده‌ی مایع، روشی آسان است. به‌طوری‌که می‌توانید مقدار کمی از موادشوینده مایع را بر روی لکه ریخته و آن را بسابید. سپس با آب شست‌وشو بدهید. می‌توانید برای از بین بردن جای لکه لوازم آرایشی بر روی لباس از اسپری مو نیز استفاده نمایید.

لکه لوازم آرایشی

از بین بردن لکه عطر و ادکلن

ابتدا در ظرفی آب و جوش شیرین بریزید و به مدت 10 الی 15 دقیقه لباس را داخل ظرف قرار دهید تا خیس شود. بعد از خیساندن لباس به همان مدت که گفته شد آن را با موادشوینده بشویید. می‌توانید در ظرفی آب و گلیسیرین را به‌مقدار مساوی مخلوط کرده و بگذارید چند ساعتی لباس در آن خیس شود. بعد با آب سرد و صابون آن را بشویید. روش دیگر برای از بین بردن لکه عطر از روی لباس، اینست که پنبه را در آب سرد فرو کنید. سپس پس از فشار دادن بر روی محل موردنظر بکشید.

لکه عطر و ادکلن

سخن نهایی

لکه‌هایی که بر روی لباس‌ یا پارچه‌ها ایجاد می‌شوند، ظاهر آن‌ها را خراب کرده و کارایی‌شان را از بین می‌برند. اما تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی پارچه و لباس راه‌حل‌های آسانی دارد که می‌توان مجدداً از آن‌ها استفاده نمود. مهم‌ترین قسمت لکه‌‌گیری این است که در اسرع‌وقت تمیزکاری اولیه را انجام داد. و هرچه سریع‌تر کار پاک کردن لکه را شروع کرد. ما در این مقاله سعی کردیم به‌طور مفصل برایتان توضیح دهیم که اگر لکه‌ای بر روی پارچه و لباستان ریخت، چگونه و با استفاده از چه مواد و وسایلی آن را تمیز نمایید. پس قبل از این‌که خسته بشوید یا احتمالاً پارچه یا لباس لکه‌دار را دور بیندازید، این روش‌ها را امتحان کنید.

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه