پارچه‌های ریون، انواع و کاربردهای آن

امتیاز دهید

با توجه به پیشرفت تکنولوژی، امروزه پارچه‌ها دارای انواع مختلف بسیاری هستند. شناخت انواع مختلف پارچه از نظر جنس و طرح‌های آن، یکی از مهمترین لازمه‌های طراحی و تولید لباس است. طراحان لباس باید به‌خوبی با انواع پارچه‌ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند پارچه مناسب را نسبت به محصولی که خلق می‌کنند، انتخاب کنند. پارچه ریون به علت تولید در انواع مدل‌های متنوع، یکی از مهمترین دلایل توجه بازار و مصرف‌کنندگان شده است. از طرفی علاوه‌بر زیبایی، قیمت مقرون‌ به ‌صرفه این پارچه، بسیار پرطرفدار و پرکاربردتر شده است. پارچه طرح ریون از اوایل قرن نوزدهم به عنوان اولین پارچه‌ تولید شده از الیاف غیرطبیعی شناخته شد. بدون شک بیشتر بانوان برای تهیه لباس مجلسی اغلب هزینه زیادی را صرف خرید انواع پارچه‌های گران قیمت می‌کنند. درحالی‌که می‌توان با استفاده از انواع این پارچه و با کمترین هزینه، لباسی بسیار شیک و مجلل دوخت.

ریون

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.پارچه ریون چیست؟

2.انواع پارچه ریون:

3.نحوه دوخت لباس با پارچه ریون.

4.نحوه شست‌وشو پارچه‌های ریون:

5.کاربرد پارچه‌های ریون.

پارچه ریون چیست؟

منشا تولید و عرضه پارچه‌های ریون، کشور فرانسه است و همانطور که گفته شد به اوایل قرن نوزدهم مرتبط است. ماهیت پارچه طرح ریون برای بسیاری از افراد چندان مشخص نیست و برخی آن را طبیعی و برخی دیگر مصنوعی می‌دانند. درحقیقت، پارچه ریون نیمه‌طبیعی است، یعنی نه کاملاً طبیعی و نه کاملاً مصنوعی. ماده اصلی سازنده این پارچه از گیاه پنبه به نام سلولز به‌دست می‌آید که از الیاف گیاهان و چوب‌‌ها تهیه می‌شود. ولی تولید مواد آن و خود پارچه، لازمه‌ی انجام برخی روندهای شیمیایی و مصنوعی است. بافت هر کدام از انواع این پارچه به بافت پارچه‌‌های طبیعی شباهت دارد و همانند پارچه‌‌های پشمی، ابریشمی، لینن و کتان است. ریون به عنوان یک پارچه بسیار پرمصرف و پرطرفدار در تولید اکثر لباس‌های زنانه و دخترانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از پارچه‌ها هوا را به‌خوبی از خود عبور می‌دهد و برای فصل‌های گرم کاربرد بسیاری دارد.

انواع پارچه ریون

ریون ویسکوز

ریون ویسکوز یکی از پرطرفدارترین، پراستفاده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین نوع در میان سایر انواع ریون است. علاوه‌بر آن با دوام قابل قبول، در رنگ‌بندی‌های متنوع بیشترین میزان تولید و مصرف را در صنایع پوشاک دارد. پارچه ویسکوز خیلی محکم نبوده و با خاصیت رنگ‌پذیری مناسب، یکی از بهترین جنس‌های پارچه جهت چاپ حرارتی و دیجیتال است. این نوع ریون دارای کش و الیافی از جنس پلی‌‌استر است و اغلب با نخ کره‌ای تولید می‌شود.

ریون بامبو

ریون بامبو نسل دوم از پارچه‌‌های ریون بوده و برای اولین بار، در اواسط قرن بیستم و در ژاپن تولید شد. این نوع ریون از گیاه بامبو تولید شده و برای تولید آن فرآیندهای شیمیایی بر روی گیاه نیز انجام می‌گیرد. ریون بامبو بسیار نرم و لطیف بوده و معمولاً برای دوخت لباس زیر و لباس خواب مناسب است.

ریون کوپرو

ریون کوپرو با نام دیگر ریون کوپرا از ترکیب ویسکوز، مس و آمونیاک حاصل و تولید می‌شود. این نوع ریون شباهت بسیاری به ریون معمولی دارد. تنها عیب این پارچه در این است که روند تولید آن به محیط ‌زیست آسیب می‌‌رساند. به همین علت ریون کوپرو چندان تولید نمی‌‌شود.

ریون لیوسل

ریون لیوسل یا تنسل سومین نسل از پارچه‌های ریون است و برای اولین بار در سال 1997 به‌صورت گسترده تولید شد. این نوع ریون عرق بدن را به‌ خود جذب کرده و آن را سریع در هوا آزاد می‌کند. این خاصیت ریون لیوسل موجب می‌شود که پارچه بوی عرق نگیرد. همچنین ریون لیوسل به عنوان پارچه‌ای جدید، احتمال چروک شدنش بسیار کم است.

ریون مودال

ریون مودال از چوب درخت راش تولید شده و در مقایسه با دیگر ریون‌‌ها، خاصیت کششی بیشتری دارد. این نوع ریون دارای طولانی‌ترین رشته‌های نخی است که به همین علت صاف‌ترین نوع ریون به‌شمار می‌آید. در اصل هوا را به‌خوبی از خود عبور می‌دهد و برای فصول گرم سال بسیار مناسب است. ریون مودال در مقایسه با سایر ریون‌ها، دوام بیشتر و خاصیت جذب بالاتری دارد و در برابر آب و رطوبت مقاوم‌‌تر است.

ریون

ریون معمولی یکی از انواع پارچه‌های ریون

ریون معمولی یکی‌دیگر از پارچه‌های ریون است که به‌دلیل شباهتش به ابریشم، آن را جایگزین ابریشم می‌‌دانند. این نوع ریون به علت لطافت و درخشندگی خاصش جهت دوخت لباس به‌خصوص لباس‌های مجلسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریون معمولی گزینه بسیار مناسبی برای دوختن انواع شلوار، انواع پیراهن، دامن، تیشرت، تونیک و ... است. تنها عیب این ریون این است که مقاومت چندانی در برابر آب و رطوبت ندارد.

ریون کریستال

ریون کریستال جزء پارچه‌های نرم و لختی است که ریزش بسیار مناسبی دارند. این نوع ریون یکی از محبوب‌ترین نوع پارچه‌های طرح ریون برای دوخت انواع مانتو و انواع لباس زنانه به‌شمار می‌آید. ریون کریستال با داشتن رنگ‌بندی متنوع و فانتزی جهت دوخت یک لباس مجلسی شیک بسیار مناسب است.

ریون چاپی 

پارچه ریون چاپی به‌دلیل داشتن الیاف سلولزی، همانند پارچه ویسکوز، دارای خاصیت رنگ‌پذیری مناسبی است. این نوع پارچه دارای کش و الیافی از جنس پلی‌استر تولید شده با نخ کره‌ای است که در رنگ‌بندی‌های متنوع عرضه می‌شود. ریون چاپی یکی از بهترین و مناسب‌ترین جنس‌های پارچه برای چاپ حرارتی و دیجیتالی بر روی انواع لباس‌ها است.

ریون جودون

ریون جودون یا زنبوری را با نام کجراه نیز می‌شناسند که یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های پرتولید در کارخانه‌ها است. بافت تاروپود ریون جودون شبیه لانه زنبور بوده و ضخامت و وزن بیشتری نسبت به انواع دیگر ریون دارد. این نوع ریون حالت لخت، نرم و دوبرکش دارد و در انوع رنگ‌های متنوع موجود است. این پارچه به علت زیبایی و حالت‌کشی که دارد، برای دوخت لباس‌های زنانه به‌کار می‌رود.

ریون رگه‌دار

ریون رگه‌دار اخیراً به سبک ملانژ در بازار موجود هست که در رنگ‌بندی متنوعی تولید شده است. لباس‌های شیک و متنوع مجلسی دوخته شده با ریون رگه‌دار، بسیار جذاب و چشمگیر هستند. از این نوع پارچه‌های ریون بیشتر در تولید سارافون و دامن‌ها استفاده می‌کنند.

نحوه دوخت لباس با پارچه ریون

پیش از دوختن این پارچه، حتماً آن را با آب بشویید، زیرا ممکن است آب برود. ابتدا پارچه را با آب دمای 30 درجه سلسیوس بشویید و سپس پارچه که خشک شد، آن را بُرش بزنید. از آنجایی‌که ریون پارچه‌‌ای کشی است، باید قسمت یقه و دیگر قسمت‌‌های منحنی شکل لباس را نواردوزی کنید تا لباس بدحالت نشود. حتماً پیش از دوختن سجاف یقه، لباس را به‌مدت 24 ساعت آویزان کنید تا یقه، فرم واقعی‌ خودش را بگیرد. ریون پارچه‌‌ای بادوام نیست و خیلی زود حالتش را از دست می‌‌دهد. بدین سبب بهتر است از آن برای دوختن لباس‌‌های نه چندان تنگ و لباس‌‌های چندلایه استفاده کنید. چراکه اگر پس از چندبار شست‌وشو حالتش را از دست داد، مدل لباستان زیاد به‌هم نخورده و بی‌‌استفاده نشود.

ریون

نحوه شست‌وشوی پارچه‌های ریون

وقتی می‌‌خواهید لباس ریون خود‌ را بشویید، باید ابتدا لیبل یا اتیکت آن را مطالعه کنید. بهتر است بدانید که آیا لباس‌ موردنظرتان را می‌‌توانید با ماشین لباسشویی بشویید یا باید آن را با دست بشویید. چراکه همه انواع پارچه‌‌های ریون در برابر آب و حرارت مقاوم نیستند و نمی‌‌توانید آن‌‌ها را با ماشین لباسشویی بشویید. تنها در میان انواع پارچه‌های طرح ریون، ریون مودال در برابر آب مقاومت بیشتری دارد. بنابراین اگر روی لیبل لباستان مشخص باشد که می‌‌توانید آن را با ماشین لباسشویی بشویید، باید بدانید که از جنس ریون مودال است. حتما توجه کنید که لباس ریون‌ خود را به‌همراه دیگر لباس‌‌ها در لباسشویی قرار ندهید. همیشه به یاد داشته باشید که ریون، بسیار ظریف و حساس است و باید با دقت آن را شست و نگهداری کرد.

کاربرد پارچه‌های ریون

لباس مجلسی بلند

یکی از دغدغه‌های بانوان انتخاب لباس مجلسی بلند است که تمایل دارند با لباس‌های مجلسی شیک و متفاوت در مجالس بدرخشند. استفاده از لباس‌هایی با پارچه ریون در بسیاری از مواقع گره مشکل انتخاب و خرید لباس مجلسی را باز می‌کند. لباس‌های مجلسی از جنس ریون یکی از زیباترین مدل‌های لباس مجلسی و لباس شب دربین بانوان هستند که در طرح‌های متنوع دوخته می‌شوند.

ریون

پیراهن مجلسی کوتاه

بیشتر بانوان جوان علاقه دارند که از مدل پیراهن‌های مجلسی کوتاه در مجالس استفاده کنند. اما به‌دلیل تنوع پارچه و رنگ‌های بسیار در انتخاب آن دچار مشکل می‌شوند. پارچه نوع ریون، یکی از پارچه‌های جذاب و زیبا برای طراحی و دوخت انواع پیراهن‌های مجلسی کوتاه بانوان است. این نوع لباس‌ها در طرح‌های متنوع موجودند که استفاده آن به‌همراه پارچه‌های گیپور یا حریر می‌تواند شما را شیک‌تر جلوه دهد. همچنین به‌کار بردن تزئینات جذاب جهت طراحی پیراهن مجلسی می‌تواند پیشنهادی شیک و منحصربه‌فرد باشد تا در مهمانی‌ها بدرخشید.

ریون

تونیک مجلسی

امروزه تونیک‌های مجلسی به عنوان یک لباس شیک و راحت جایگاه ویژه‌ای در صنعت مد پیدا کرده است. ریون می‌تواند استایل جذابی برای بانوان ایجاد کند و استفاده از آن برای تونیک مجلسی از محبوبیت بالایی برخوردار است. تونیک‌های‌ مجلسی با پارچه‌های ریون با رنگ‌بندی‌های متنوع در سایزهای جذب و گشاد تولید می‌شوند. معمولاً جنس تونیک‌های مجلسی از ریون ویسکوز انتخاب می‌شوند که برای مهمانی‌ها و مجالس انتخابی مناسب هستند.

ریون

دامن مجلسی

دامن‌ مجلسی یکی از راحت‌ترین لباس‌های زنانه است که به همه می‌آید و با بیشتر لباس‌ها می‌توان ست کرد. شاید برخی از بانوان تصور کنند که استایل با دامن تنها حالت اسپرت دارد و برای مجالس مناسب نیست. درحالی‌که اگر پارچه استفاده شده در آن ظریف و مدل زیبایی در دوختش به‌کار رفته باشد، می‌تواند استایل مجلسی‌تری ایجاد کند. امروزه دامن‌های طرح‌دار بیشتر موردتوجه بانوان قرار گرفته‌اند که استفاده از ریون‌های طرح‌دار بهترین گزینه برای دوخت دامن مجلسی است.

ریون

سخن نهایی بانوریس

پارچه‌های ریون جزء پارچه‌هایی است که در قرن نوزدهم جای خود را دربین دیگر پارچه‌ها باز کرد. این پارچه‌ها یکی از پراستفاده‌ترین و شیک‌ترین پارچه‌‌ها به‌شمار می‌‌روند که درعین محبوب بودن، برخی بانوان از آن شناخت درستی ندارند. ریون به عنوان پارچه نیمه‌طبیعی شناخته شده است و از قیمت بسیار مناسبی برخوردار است. به همین دلیل می‌توانید ریون را در انواع طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت خریداری کرده و انواع لباس‌ها را باتوجه به سلیقه‌تان بپوشید. پس لباسهای ریونی بخرید. شما می‌توانید انواع مختلف و رنگ‌های دلخواه از ریون را در کمد لباس‌هایتان داشته و از پوشیدنشان لذت ببرید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه