دانستنی های پارچه چرم

امتیاز دهید

پارچه چرم در گذشته بیشتر مورد توجه آقایان قرار گرفته بود. اما به مرور زمان با گسترش صنعت مد و پوشاک لباس‌های چرم به کمد لباس بانوان اضافه شد. جذابیتی که پوشش‌های چرم برای بانوان شیک‌پوش امروزی دارد، غیرقابل توصیف است. شما می‌توانید با استفاده از خواص بی‌نظیر این نوع پارچه‌ها، پاییز و زمستانی گرم‌تر و لذت‌بخش‌تر را سپری کنید. درحقیقت هرچه‌قدر از لوکس بودن پارچه طرح چرم گفته شود، باز هم کم است. از کیف، کلاه و دستکش چرم گرفته تا شلوار، دامن و پالتوهای چرم همه جزء جدانشدنی پوشاک بانوان خوشتیپ و جذاب امروزی هستند. این پارچه‌ها با ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود، استایلی شیک، جذاب و لوکس به نمایش می‌گذارند. استفاده از پارچه‌های چرم در انواع لباس‌ها، گزینه بسیار خوبی برای داشتن استایلی خاص و زیباتر محسوب می‌شود. علاوه‌بر آن، همه دوستان و آشنایان شما را برای استایل شیکی که با چرم دارید، تحسین خواهند کرد.همانطور که می‌دانیم انواع پارچه‌های پاییزی زیاد است اما به‌طورکلی استایل چرم یکی از انتخاب‌های همیشگی بانوان شیک‌پوش است.

مدل لباس چرم

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1.پارچه چرم چیست؟

2.انواع پارچه چرم.

3.روش‌های اصولی نگهداری پارچه چرم.

4.انواع استایل ها با پارچه چرم.

پارچه چرم چیست؟

چرم یک نوع پارچه با ماده‌ای طبیعی است که با استفاده از پوست خام دباغی شده حیوانات به‌ویژه گاو به‌دست می‌آید. پارچه چرم به عنوان یکی از پارچه‌های پرطرفدار در سطح جهان، بادوام و منعطف است. چرم اولین پارچه تولیدی با دست بشر است که در طول هزاران سال به‌طور قابل توجهی تکامل یافته است. پارچه چرمی به‌دلیل ضدآب بودن، داشتن خاصیت عایق و نرمی یکی از پرطرفدارترین محصولات نساجی است. پارچه‌های چرم با کیفیت بسیار بالا در انواع طرح‌ها، درجات و رنگ‌های مختلف موجود هستند. همچنین دارای قابلیت حفظ گرما است و در برابر رطوبت و استحکام بالا مقاومت بالایی دارد. فقط کشش چرم بسیار کم است و حساسیت کمی نسبت به کرکی شدن در بلندمدت را دارد.

انواع پارچه چرم

پارچه چرم طبیعی

این چرم به دو صورت ساده و طرح‌دار موجود بوده و قابل تنفس و سازگار با پوست است. چرم طبیعی از پوست گاو، گوسفند، اسب، بز، خوک، آهو، مار، نهنگ، کانگورو، فیل و سفره‌ماهی تولید می‌شود. در تولید چرم طبیعی، مقادیر محدودی مواد مضر موجود است و طول عمر و دوام بالایی دارد.

پارچه چرم مصنوعی

بافت چرم‌های مصنوعی از جنس پلاستیک باکیفیت بوده و بافت خال‌خالی دارد که سطح آن کاملاً صیقلی و صاف نیست. بافت آن از یک لایه روکش و یک لایه اسفنج تشکیل شده تا حالت و جنسی مانند چرم طبیعی داشته باشد. چرم‌های مصنوعی از نوع بسیار براق تا بسیار مات و چیزی میان این دو تولید می‌شوند. چرم مصنوعی شبیه به چرم طبیعی است، تنها با این تفاوت که از پوست حیوانات ساخته نشده و ناخالص است.

پارچه چرم جیر

پارچه چرم جیر از داخلی‌ترین و پایینی‌ترین بخش پوست وحشی گوزن، آهو و یا بابونه ساخته شده است. پرزهای نرم و کوتاهی داشته و درعین‌ حال استحکام زیادی نیز ندارد و بسیار نرم و انعطاف‌پذیر است. پرزهای موجود در سطح چرم جیر سبب می‌شود که این نوع چرم حالت مخملی داشته باشد.

پارچه چرم بروشاو

چرم بروشاو نوعی چرم نیمه‌ورنی است که سطحی براق دارد و در تهیه کفش و لباس‌های رسمی به‌کار می‌رود.

پارچه چرم کوروکو

محصولاتی هستند که سطح آن‌ها طرح‌دار است و طرح‌ خاصی شبیه پوست مار و کروکودیل دارند. این طرح‌ها به‌صورت مصنوعی بر روی سطح چرم ایجاد شده که به پارچه چرم کوروکو معروف هستند. چرم کوروکو در مواردی کاربرد دارد که سطح چرم در معرض سایش قرار داشته باشد و برای ساختن یک استایل شیک مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پارچه چرم ناپا

در اصل چرم ناپا تنها نامی برای دستکش و لباس چرم بوده و از پوست گاو، گوسفند و بره تهیه شده است. این نوع چرم از لایه بالایی پوست به‌دست می‌آید و بسیار نرم و لطیف است.

مدل لباس چرم

پارچه چرم نوبوک

چرم نوبوک همانند چرم ناپا، از لایه بالایی پوست حیوانات گوساله یا گاو تهیه می‌شود. چرم نوبوک برای مدت طولانی ضدآب و غیرقابل نفوذ می‌ماند و این مهم‌ترین ویژگی این نوع چرم است. این نوع چرم کمی سنباده شده و سطحی مخملی دارد که کمی شبیه به چرم جیر است، اما ساختار بسیار ظریف‌تری دارد.

پارچه چرم مخملی

برای تولید چرم مخملی، قسمت گوشتی پوست، سنباده می‌شود تا چرم با سطحی مخملی و توده‌ای سبک تهیه شود. این نوع چرم بسیار نرم و لطیف است و تقریباً از هر حیوانی به‌دست می‌آید.

پارچه چرم روسی

چرم روسی از پوست گوساله یا گاو تهیه و با روغن قیرغان مالیده می‌شود و به‌همین علت بوی تند و زیادی دارد. پارچه چرم روسی بسیار قوی و مستحکم بوده و دارای تراکم و انعطاف‌پذیری بالا است.

پارچه چرم خرد شده

لایه‌های میانی و پایینی پوست حیوانات در هنگام شکافتن را، برای تولید پارچه چرم خرد شده، استفاده می‌کنند. این نوع چرم از هر دو طرف، زبر و زمخت بوده و شکننده‌تر است که درصورت عدم استفاده صحیح به‌راحتی آسیب می‌بیند.

پارچه چرم متالیک

وقتی بر روی چرم صاف، مقداری جلوه‌های فلزی به‌کار برده شود، چرم متالیک به وجود می‌آید. در تولید چرم متالیک پس از دباغی پودر فلز به آن اضافه می‌کنند تا جلوه و ظاهری مرواریدی و رنگین‌کمانی ایجاد شود.

پارچه چرم ورنی

پارچه چرم ورنی به عنوان یک چرم براق از پوست گاو و گوساله ساخته می‌شود که در ساخت کیف و کفش کاربرد دارد. سطح این چرم توسط لعاب لاکی بسیار براق می‌شود تا جلوه زیباتری داشته باشد.

روش‌های اصولی نگهداری پارچه چرم

• از شست‌وشو و اتو زدن پارچه‌های چرمی تا حد امکان اجتناب کنید.

• درصورت نیاز به تمیزکاری، می‌توانید از پارچه مرطوب و یا برس برای پاک کردن و زدودن گردوغبار از روی آن‌ها استفاده کنید.

• برای ازبین بردن چروک این پارچه‌ها، حتماً یک پارچه نسبتاً نازک را روی آن بیاندازید و با حرارت کم اتو بزنید.

• برای اینکه به پارچه‌ چرم آسیب وارد نشود، بهتر است عمل اتوکشی را به خشکشویی‌ها بسپارید.

• همچنین برای حفظ بافت و زیبایی این پاچه می‌توانید از اسپری‌های مخصوص و براق‌کننده استفاده کنید.

• درنهایت اگر قصد شست‌وشو یا اتوکشی یک لباس چرم را دارید، بهتر است قبل از هر اقدامی به برگه راهنمای لباس مراجعه کنید.

مدل لباس چرم

انواع استایل‌ها با پارچه چرم

پالتوهای چرم

پالتوهای چرم طرفداران بسیاری دربین بانوان دارند و به عنوان یک استایل خیابانی کلاسیک و درعین حال امروزی بسیار مناسب هستند. شما می‌توانید پالتو چرم خودتان را به‌صورت جلوباز یا بسته، با شلوار و یا یک تونیک بلند پوشید. همچنین استفاده از کلاه و شال‌های کوتاه و یک کیف چرمی با اندازه متوسط این استایل زیبای خیابانی را تکمیل می‌کند. همچنین استفاده از لگ جین یا چرم و بوت بلند از همراه با این پالتوها هرگز غافل نشوید. این استایل شیک و لوکس با پارچه چرم چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب خواهد کرد.

مدل پالتو چرم

دامن‌های چرم

استفاده از دامن‌های چرم همراه با کت یا شومیز محبوبیت بیشتری میان بانوان دارد و بسیار چشم‌نواز هستند. شما می‌توانید یک دامن چرم ماکسی را با بلوز کاموایی سبک همراه با یک کت کوتاه بر روی آن بپوشید. یا می‌توانید یک پالتوی بلند اورسایز را با یک صندل همرنگ با دامن چرم بپوشید تا استایل شما را منحصربه‌فردتر کند.

مدل دامن چرم

کت‌های چرم

استایل و دوخت کت‌های چرمی در مقایسه با سایر کت‌هایی که می‌بینیم کاملاً تفاوت دارد. کت‌های چرم چین‌هایی در سرشانه، پف‌های زیاد در تنه اصلی و آستین با چین‌هایی در لبه دارند. یقه‌های شیک با الگوی زیبای این کت‌ها، سبب شده تا استایل خاص و ایده‌های بسیار متفاوتی را به‌وجود بیاورند. شما می‌توانید یک کت پارچه چرم قرمز در طرح یقه بلیزر را همراه با شلوار مخمل کبریتی ست کنید.

مدل کت چرم

شلوار چرمی

یکی دیگر از جذاب‌ترین استایل‌ها با پارچه چرمی مربوط به شلوار چرمی است. این نوع شاوارها دوام و استحکام بالایی دارند و نرم و انعطاف‌پذیرند. این شلوارها را می‌توان با بلوز بافت سفید یا مشکی و حتی کت چرمی ست کنید. مطمئنن هر خانم شیک‌پوشی باید یک شلوار چرمی در کمد لباس‌های پاییزی‌اش داشته باشد. 

مدل شلوار چرم

سخن نهایی

همانطور که گفته شد پارچه چرم یکی از پارچه‌های پاییزی است. این پارچه با ویژگی‌های خاص طرفداران بسیاری دارد و درعین سادگی خود، کاملاً شیک و چشمگیر است. ایده‌های طراحی و دوخت انواع لباس با پارچه طرح چرم بسیار متنوع و زیاد است. ما در این مقاله شما را با ویژگی‌های پارچه طرح چرم و انواع آن آشنا کردیم. درنتیجه با بررسی این نکات کاربردی به‌راحتی می‌توانید در زمان خرید بهترین پارچه چرم را برای خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه