پارچه آنگورا

امتیاز دهید

با گذشت زمان و تلاش بشر برای رفع نیازهای خود، اهمیت پوشاک و پارچه بیشتر موردتوجه قرار گرفته است. بدون شک همه ما برای تهیه پوشاک‌های مختلف خود، نیازمند پارچه هستیم. با شروع فصل سرما و زمستان اولین چیزی‌ که هرکسی به آن نیاز دارد، لباس‌های گرم و مناسب این فصل است. معمولاً لباس‌های گرم متناسب فصل پاییز و زمستان با استفاده از پارچه آنگورا تهیه می‌شوند که توسط بسیاری از کشورها به تولید می‌‌رسند. چراکه این پارچه با تراکم و ضخامت بالا سبب می‌شود که با پوشیدن آن در فصل پاییز و زمستان از سرما در امان بمانید. پارچه آنغوره یکی از محبوب‌‌ترین و لوکس‌ترین پارچه‌های موجود در بازار به‌شمار می‌رود. این پارچه به‌دلیل تجملی بودن، توجه بسیاری از افراد، به‌خصوص طراحان لباس و پوشاک را به خود جلب کرده است. این پارچه‌ها دارای لطافت خاصی هستند که ترکیب آن با دیگر الیاف، درخشندگی پارچه آنگورا را بیشتر می‌‌کند. بدین سبب کاربرد این پارچه را برای تهیه لباس‌های لوکس و گران‌قیمت افزایش می‌دهد.

انگورا

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

1. پارچه آنگورا چیست؟

2. تاریخچه پارچه آنغوره

3. نحوه تولید پارچه‌ آنگورا

4. انواع پارچه آنگورا

5. کاربردهای پارچه آنغوره

6. نحوه نگهداری پارچه‌های آنغوره

7. معایب پارچه آنغوره

پارچه آنگورا چیست؟

یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌‌های پارچه، پارچه آنغوره است که الیاف آن از پشم یک نوع خرگوش ساخته می‌شوند. به‌طوری‌که جنسی همانند پارچه‌های پشمی دارند که به‌صورت براق دیده می‌شوند. این ماده به عنوان یک پشم بسیار ظریف در حدود 12 الی 16 میکرون موجب بافت زیبای این پارچه شده است. پارچه آنگورا دارای مقاومت بالا و تاروپودی مستحکم است که به سادگی آسیب نمی‌بیند. همچنین دارای جنسی نرم و لطیف و وزن بسیار خوب بوده که موردتوجه بانوان بسیاری قرار گرفته است. اغلب بیشتر لباس‌های بیرونی، خانگی و لباس‌های راحتی را از این نوع پارچه‌ها تهیه می‌کنند. پارچه‌‌های آنغوره را به‌دلیل داشتن ویژگی‌‌های مثبت، برای انواع پوشاک ازجمله دستکش، کلاه، مانتو، شومیز، دامن، روسری، شال و ... استفاده می‌کنند.

مدل لباس آنگورا

تاریخچه پارچه آنغوره

خز آنگورا برای اولین بار در کشور ترکیه و از نوعی خرگوش گرفته شده است. در ابتدا این پارچه در آنادولو ترکیه تولید می‌شد.  یعنی خرگوش‌ها در این شهر پرورش داده می‌شدند. اما در قرن 18 میلادی این خرگوش‌های کرکی در فرانسه به محبوبیت رسیدند. همین مورد سبب شد به سرعت بین افراد سرشناس و اشراف آن دوره مورد استقبال قرار گیرند. خرگوش‌های آنغوره در ابتدا به عنوان حیوان خانگی خرید و فروش می‌شدند ولی بعدها به عنوان حیوان محبوب برای تولید پارچه‌های خاص و لوکس مورد استفاده قرار گرفتند.

نحوه تولید پارچه‌ آنگورا

1. برداشت خز آنگورا

اغلب بیشتر گونه‌های خرگوش آنگورا در طول 3 الی 4 ماه، پوشش کاملی از خز را تولید می‌کنند. در طول این مدت، خرگوش‌ها راحت و آسوده بوده و برای جلوگیری از تشکیل پرزها به‌صورت مرتب تحت مراقبت قرار می‌گیرند. حالتی که در آن پوشش آنغوره به عنوان قابل برداشت درنظر گرفته می‌شود، به نوع خرگوش‌ها بستگی دارد.

2. چیدن پشم

خز برخی از انواع خرگوش‌ها پس از حدود 4 الی 5 ماه به‌طور طبیعی می‌ریزد. متخصصین این نشانه را نماینگر ایجاد پوشش جدیدی از خز دانسته و قبل از اینکه ازبین برود، آن‌ها را برداشت می‌کنند. اما برخی از گونه‌های آنگورا به‌صورت مرتب پشم‌شان ریخته نمی‌شود. درحالی که برخی از پرورش‌دهندگان آنگورا می‌خواهند خز را به‌طور مرتب برداشت کنند. در این حالت، پرورش‌دهندگان، خرگوش‌هایشان را با دقت بیشتری اصلاح می‌کنند. این پرورش‌دهندگان از پروتکل‌های اصلاح درست همچون قیچی‌های نوک‌ کند استفاده می‌کنند. همچنین سعی می‌کنند تا برداشت خز را خیلی نزدیک به پوست انجام ندهند تا آسیبی به خرگوش‌ها وارد نشود.

3. دسته‌بندی و تمیز کردن

در تهیه پارچه آنگورا، زمانی که پوشش خرگوش آنگورا برداشته شد، تولیدکنندگان به دسته‌بندی الیاف مویی می‌پردازند. چراکه می‌خواهند پرزها و دیگر مواد درشت همچون موهای محافظ را حذف کنند. خز آنگورا در برخی حالت‌ها براساس نرمی در درجه‌هایی نیز طبقه‌بندی می‌شوند. بدین سبب معمولاً خز قبل از نخ‌ریسی، شسته می‌شود.

4. ریسندگی و رنگرزی

بعد از دسته‌بندی درنتیجه خز آنگورای شسته شده به نخ ریسیده می‌شود. خز آنگورا معمولاً به رنگ کرمی سفید یا قهوه‌ای روشن است، اما رنگرزی این الیاف پشمی لوکس نیز ممکن است.

مدل لباس آنگورا

انواع پارچه آنگورا

پارچه آنگورای آلمانی

با اینکه این نوع پارچه تا به‌حال به رسمیت شناخته نشده، اما خزهای آن برای تولید بسیاری از انواع پوشاک مورداستفاده قرار می‌گیرند. خرگوش‌های آنگورای آلمانی همانند آنگوراهای غول‌پیکر به‌طور طبیعی پوست‌اندازی نمی‌کنند، اما پشم زیادی را تولید می‌کنند که صرفه اقتصادی بهتری دارد.

پارچه آنگورای فرانسوی

این خرگوش‌ها دارای موهای محافظ ضخیم‌تری هستند، به‌طوری‌که پوشش زیرین آنها پشمی‌تر است. خرگوش آنگورای فرانسوی، از بهترین خز هاله‌ای (کرک اضافی) برخوردار است.

پارچه آنگورای فرانسوی

این نژاد از خرگوش‌های آنغوره موهای محافظ ضخیم‌تری دارند، یعنی لایه پشمی زیرین پوشش آن‌ها پشمی‌تر است. همچنین این خرگوش‌ها به‌صورت طبیعی پوست‌اندازی می‌کنند که به همین علت می‌توان الیاف را از اطراف موهای محافظ برداشت. از طرفی این خرگوش‌ها خزهای درخشان و هاله مانند خوبی دارند، یعنی دارای کرک اضافی هستند.

پارچه آنگورای انگلیسی

خرگوش‌های انگلیسی از کوچک‌‌ترین نژاد خرگوش‌های آنگورا هستند که موهای محافظ ظریف‌تری دارند. این موها معمولاً نسبت به دیگر موهای خرگوش درشت‌تر و ضخیم‌تر هستند تا بتوانند همچون پوششی مناسب از حیوان محافظت کنند. به‌طورکلی موهای محافظ خرگوش آنگورای انگلیسی در مقایسه با موهای دیگر خرگوش‌های آنگورا، ظریف‌تر و نرم‌تر هستند. به‌طور معمول از این نوع مو برای بافت‌های پایانی در پارچه آنگورا استفاده نمی‌‌شود.

پارچه آنگورای انگلیسی

نژاد خرگوش‌های آنگورای انگلیسی از کوچیکترین نوع خرگوش‌ها است که دارای کرک‌های محافظ ریز و نازک‌تری هستند. این حیوانات معمولاً کرک‌های ضخیم‌تری برای پوشش خود دارند که موهای محافظ برای بافت‌های نهایی استفاده نمی‌شود.

مدل لباس آنگورا

پارچه آنگورای غول‌پیکر

خرگوش‌های آنغوره غول‌پیکر همانطور که از اسم آن‌ها معلوم است جثه بزرگتری دارند و بزرگترین نژاد خرگوش آنغوره هستند. معمولاً این خرگوش‌ها در سال بیشترین الیاف را تولید می‌‌کنند. اما این نژاد از خرگوش‌های آنگورا به‌طور طبیعی پوست‌اندازی نمی‌کنند و حتماً باید خز آن‌ها قیچی شود.

پارچه آنگورای اطلسی

این نوع خرگوش‌های آنگورا به اندازه خرگوش‌های فرانسوی و انگلیسی پشم تولید نمی‌کنند، ولی نسبت به انواع دیگر دارای پوشش براقی هستند.

پارچه آنگورای ساتن

این نوع خرگوش‌های آنگورا به اندازه دیگر خرگوش‌ها پشم و خز ندارند، ولی خزهای آن‌ها بسیار براق بوده و درخشندگی مناسبی دارند. همچنین الیاف این خرگوش‌ها برای ریسندگی و تولید پارچه آنگورا بسیار عالی هستند.

مدل لباس آنگورا

کاربردهای پارچه آنغوره

در ارتباط با اینکه چه نوع لباس‌هایی می‌توان با پارچه آنغوره دوخت نظرات مثبتی وجود دارد. این پارچه بیشتر در دوخت و تولید دستکش، کلاه، مانتو، شومیز، دامن، روسری، شال گردن و بلوز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتیکه خز آنگورا ضخیم باشد از آن در تولید پتو، بالشت و حتی فرش نیز استفاده می‌شود.

مدل لباس آنگورا

نحوه نگهداری پارچه‌های آنغوره

• در هنگام شست‌وشوی لباس‌هایی با پارچه آنگورا، حتماً از آب سرد استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود که این لباس‌ها را با دست بشویید.

• برای خشک کردن این نوع پارچه‌ها، سعی کنید آن‌ها را آویزان نکنید. چراکه به‌راحتی کش آمده و شکل و ظاهر خود را از دست می‌دهند. بدین سبب بهتر است پس از شست‌وشو، آن‌ها را در یک سطح صاف پهن کرده و اجازه دهید خشک شوند. همچنین به‌دلیل بافت آن، لباس‌های آنغوره چروک نشده و نیازی به اتو کردن ندارند. درنتیجه برای خشک کردن بهتر است در معرض نور آفتاب قرار بگیرند و بدون استفاده از بخار اتو، خشک شوند. همچنین برای خشک کردن پارچه طرح آنغوره می‌توانید آن را خلاف جهت کشش پارچه بر روی طناب پهن کنید تا خشک شود. زیرا اگر در جهت نامناسب پارچه را پهن کنید، امکان دارد که ظاهر آن بهم بریزد.

• اگر می‌خواهید لباس‌های آنگورای خود را اتو بزنید بهتر است دمای اتو را بر روی درجه پارچه‌های پشمی قرار دهید. فقط توجه کنید که در هنگام اتو کردن از بخار اتو استفاده نشود. چراکه موجب ازبین رفتن کیفیت اولیه پارچه خواهد شد.

مدل لباس آنگورا

معایب پارچه آنغوره

 

استفاده از هر پارچه‌ای در استایل مزایا و در عین حال معایبی دارد. پارچه آنگورا نیز از این قاعده مستثناء نیست. با وجود تمام مزایایی که این پارچه دارد معایبی نیز هست. یکی از این معایب اینست که حشرات می‌توانند به این پارچه آسیب بزنند. همچنین امکان آب‌رفتگی این پارچه به جهت جذب بالای رطوبت زیاد است. پارچه آنگورا خاصیت ارتجاعی دارد و این یک عیب برای این پارچه به حساب می‌آید. چراکه بعد از مدت زمانی شکل ظاهری آن بهم می‌ریزد.

سخن نهایی

بدون شک آنغوره در دسته پارچه‌‌های پشمی قرار می‌گیرد که یکی از محبوب‌ترین و شیک‌ترین پارچه‌ها در دنیا است. پارچه آنگورا به‌دلیل گران بودن، مشتریان خاصی دارد و ویژگی مجلل بودن آن موردتوجه همگان است. ما در این مقاله، درمورد پارچه‌های آنغوره با شما صحبت کردیم و ویژگی‌های آن را موردبررسی قرار دادیم. شما با توجه به موارد فوق می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کنید تا در فصل زمستان استایلی چشمگیر داشته باشید.

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه