پارچه ای که خیس نمیشود

امتیاز دهید

پارچه های فناوری شده با علم نانو که خیس نمیشود

خیلی از انسانها آرزوهایی داشتن که در طی سالیان دانشمندان به این آرزوها جامع عمل پوشانندن. خیس نشدن در زیر باران و یا در حین انجام کارهای که ارتباط مستقیم با آب دارد نیز یکی از از این رویاها بود که با پیشرفت علم و فناوری نانو این امر محقق گردید. 

بیشتر اکتشافات از طبیعت الهام گرفته شده است.در مورد جذب نشدن آب اگر به برگ گیاهان دقت کرده باشید آب بر روی برگ می ماند و جذب نمیشود، مواد غذایی از یک بخش به بخش دیگر منتقل می شود و در حضور نور خورشید عمل فتوسنتز انجام شده و به مواد غذایی تبدیل می شود.

منسوجات نانو در تولید پارچه و پوشاکی که مقاوم در برابر آب باشد کارهای بسیاری انجام شده است. به عنوان مثال زمانی که شناگران از آب خارج می شوند لباسهای آنها خیس شده و نیاز به تعویض لباس دارند که با فناوری نانو مواد آب گریز پلی استر استفاده می شود که در این لباسها آب جذب نمیشود و شناگر بعد از خروج از آب لباسهایش خشک می باشد. در علم نانو با اتصال میلیاردها نانو ذره به تک الیاف در سطح میکروسکوپی کار می کند. برخی از این لباسها دوام و کیفیت بسیار بالای دارند. بصورتی که تا پایان عمر پارچه خاصیت ضد آب بودن خود را حفظ میکنند. اما در برخی از این لباسها مانند برخی از تیشرتهای آب گریز، فقط در 80 بار شستشویی اول خود خاصیت ضد آب بودن را دارد و بعد از آن به یک پارچه معمولی تبدیل میشود.

 در چندین سال اخیر تولید این نوع پارچه ها گسترش یافته و با بهره گیری از علوم تخصصی نانو در زمینه ضد آب سازی و فوق آبگریزی انواع پارچه از جمله پارچه مبلی، مصرفی و ... می باشد.

در حال حاضر بیشترین تجارت منسوجات خانگی برابر 76 میلیارد دلار برآورد شده است که بیشترین آن مربوط به منسوجات مربوط به کالای خواب، پرده، حوله و رومیزی است. البته در این آمار مبلمان، پارچه و الیاف مورد استفاده در آن، در بخش منسوجات صنعتی است.

با باز شدن دریچه ی جدید به روی صنعت نساجی باعث بوجود آمدن محیط پاکتر و ایمن تر را در بخش منسوجات خانگی بوجود آمده است.

پارچه نانو

فناوری نانو در منسوجات کاربردهای بسیار زیادی دارد که استفاده از الیاف نانو کامپوزیتی با کارایی ویژه، بی بافتهای نانولیفی و فناوری نانو تکمیل، از جمله زمینه های بالقوه برای استفاده از فناوری نانو در منسوجات به شمار می آید. فناوری نانوئر منسوجات به تولید منسوجات محافظ در برابر پرتو فرابنفش، عایق بندی گرمایی، ایجادخاصیت ضد باکتری، ضد بو، دافع آب و لکه، کندسوزی و آبدوستی معطوف بوده است.

با بوجود آمدن این تکنولوژی زیبا می توانید بدون اینکه تنان خیس شود در زیر باران قدم بزنید و یا اینکه به کارهای روزانه خود بپردازید و حتی شنا کنید و خیس نشوید.

مقالات مرتبط:

نگاهی بر نساجی، دومین صنعت کشور

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه