دانستیهای رشته طراحی پارچه(قسمت اول)

امتیاز دهید

هر آنچه که باید در مورد رشته طرحی چاپ و بافت پارچه بدانیم

امروزه برای اینکه به خواسته های روزمره ما جواب داده شود رشته های با نام طراحی چاپ و بافت پارچه و .. بوجود آمده است. دانشجویان این رشته آموزش می بینند که چگونه تار و پود پارچه را بافت کنند و یا بر روی پارچه های بافت شده طرح بدهند. 

در رشته چاپ پارچه، از لحاظ رنگ بندی، طراحی با راپورت بندی بررسی می کند. راپورت بندی به این معنا است که طراح، طرح را بر روی پارچه به گونه ای تکرار کند که این تکرار طرح بر روی پارچه چشم نواز باشد. در واقع طراح با توجه به تار و پود پارچه، رنگ و میزان پذیرش رنگ و طرح را در پارچه بررسی می کند.

چاپ بر روی پارچه

چاپ طرح بر روی پارچه به چهار روش چاپ روتاری، سیلک، غلطکی یا چاپ های مدرن می باشد. 

روش درست طراحی به این صورت است که طراح پارچه، ایده ها و نقوش خود را ارایه می دهد، طرح ارایه شده باید علاوه بر زیبایی باب میل مخاطبین نیز باشد.

مشتری های یک طراح پارچه، طیف وسیعی از جامعه می باشد. یک طراح پارچه در واقع باید به نیازهای کل جامعه جامه عمل بپوشاند. طراحی و زیبا شناسی را نیز باید در نیاز بازار گنجاند تا بتواند نتیجه مطلوب را بدست آورد. کار طراحی پارچه کاری نیست که فقط با داشتن دانش آکادمیک بتوان انجام داد باید در اینکار عشق و علاقه در کنار ممارست و پشتکار وجود داشته باشد.

گرایش دیگری در علم نساجی وجود دارد با نام گرایش طراحی بافت پارچه که در این گرایش به طراحی و نقش بندی پارچه پرداخته می شود. در این رشته با تار و پود پارچه بازی می شود بتوانند طرح جدید را ارایه دهند. ابتدا باید با انواع بافت پارچه، نوع کاربرد پارچه آشنا شد، تا طراح بافت بتواند با توجه به کاربرد پارچه، جنس، طرح و رنگ مناسبش تولید شود. به عنوان مثال پارچه ای که برای مبلمان اداری طراحی می شود، جنس، طرح و رنگش با مبلمان منزل متفاوت می باشد.

طراحان پارچه حرفه ای می توانند درآمد خوبی داشته باشند. چون طراح پارچه می تواند هم به صورت شخصی کار کند و یا در محیطهای مرتبط مانند کارنجات نساجی، کاغذ دیواری، کارگاههای تولید کننده پارچه متری و تکه ای و ... استخدام شوند.

اولین طراح برجسته ایران در دوران حکومت صفوی به نام "غیاث الدین نقشبند یزدی" بود. ایشان در اوایل قرن یازدهم هجری قمری در شهر یزد متولد شدند. وی نقاش، طراح پارچه و بافنده مشهور و صاحب سبک عصر صفوی بودند. وی به اصفهان رفت و ریاست کارگاه سلطنتی شاه عباس را بر عهده گرفت تا عنوان برجسته ترین طراح پارچه را در تاریخ نساجی ایران به خود اختصاص دادند.

مقالات مرتبط:

نگاهی بر نساجی، اولین صنعت کشور

خالق لباس های خال خالی کیست؟

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

2 دیدگاه
فاطمه
۱۵:۴۸ , ۱۳۹۷/۰۷/۰۳

لطفا مطالب بیشتری در مورد علم نساجی بذارید.

بانوریس
۱۲:۰۸ , ۱۳۹۷/۰۷/۰۵

سپاس از همراهتون. حتما در مقالات بعدی بیشتر به علم نساجی پرداخته می شود.