بررسی تکامل مد

امتیاز دهید

بررسی تکامل مد

با بررسی زندگی بشر از آغاز پیدایش تاکنون تمایل به پوشش وجود داشته است. فرهنگ و آداب و رسوم جامعه نیز در پوشش تاثیر گذار است. مد نیز از زمانهای دور وجود داشت بصورتی که ویل دورانت در مورد زنان مصری می گوید: "اگر زنان قدیم مصر اکنون دوباره بدنیا بیایند، از لحاظ رنگ کردن، روغن زدن به سر و صورت و آراستن خود نیاز به چیزی برای آموزش ندارد." 
تمایل به پوشش و حجاب از فطرت درونی انسانی سرچشمه می گیرد. پوشیدن لباس در زندگی انسانها دلایل متنوعی دارد، اولین دلیل آن نیاز فطری "خود استتاری" است. تمایل درونی انسان است که از برهنگی بپرهیزد. با گذشت زمان هویت لباس پوشیدن در افراد تغییر کرده و تا افراد برای نشان دادن جایگاه خود در جامع از لباس استفاده می کنند. لباس و پوشش یکی از ابزارهای است که برای شناخت فرهنگ و هویت ملی و در هنگام تحول در ساختار فرهنگی یک جامعه نیز بکار می رود.

مد دو بستر بسیار گسترده در جامعه دارد. زنان، جوانان و نوجوانان در معرض خطر مد قرار دارند. آنها به دنبال کسب هویت، استقلال و شخصیت می باشند و در قالب مد، بدنبال هویت فردی، نقش اجتماعی، خود نمایی و مقبولیت عمومی هستند.

در حال حاضر تعبیر مد کاملا تغییر کرده است و دیگر بصورت حرفه ایی به مد نگاه میشود. مشاغل بسیار زیادی مرتبط با مد بوجود آمده است. حتی در کسب و کارهای اینترنتی تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. مد دیگر فقط نوع لباس پوشیدن افراد در جامعه نمی باشد. بسیاری از جوانان و نوجوانان در زمینه مد و فشن مشغول بکار هستند و دستی بر آتش دارند. دیگر مد یک نیاز اولیه نیست و تحصیلات آکادمیک دارد و بسیارند کسانی که از طریق ورود به دنیای مد و فشن زندگی میکنند و بخش اعظمی از زندگی آنها را تشکیل داده است.

مد و فشن

شاید تا چندین سال پیش رشته دانشگاهی مد فقط در چند دانشگاه کشور و رشته هایی محدود وجود داشت. با توجه به نیاز جامعه اکنون در بسیاری از کشورها رشته های دانشگاهی مد وجود دارد، کشور ایران نیز از این امر مستثنی نمی باشد و در رشته های مختلف مد و فشن در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاههای مختلف مشغول به تحصیل می باشند.
چرخه مد در کشورهای توسعه نیافته به این صورت است که از کشورهای توسعه یافته و پیشرفته تقلید می کنند و این تقلید تا جایی ادامه دارد که مولفه اساسی فرهنگ کشور هدف آسیب می رساند، مد مزایا و معایب بسیار زیادی دارد که در بحث این مقاله نمی گنجد و در مقالات بعدی به بررسی مزایا و معایب مد می پردازیم.

مقالات مرتبط:
مد در نگاه کلی
لباسهایی که هیچگاه از مد نمی افتند

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه