مد در نگاه کلی

امتیاز دهید

تعریف مد:

این واژه به معنای روش و شیوه سلیقه به کار می رود و کم و بیش در همه اقشار جامعه وجود دارد، مد منجر به گرایش به رفتاری خاص یا مصرف کالای به خصوصی یا در پیش گرفتن سبکی خاص در زندگی می شود.

در یک نگاه کلی مد همیشه در تاریخ بشر بوده است، مد باتوجه به افکار و اعتقاد هر جامعه و قشری صورت گرفته است و زمینه ی آراستگی مناسب برای ظاهر در  افراد فراهم کرده است.

مدگرایی باعث شکل گیری افراد و جامعه از یک نواختی و از پدید آمدن رفتار و شیوه های نا خوشایند که موجب دوری و انزجار میگردد و از آن جلوگیری به عمل می آورد. همه ی ما به گونه ای آفریده شده ایم که از یک نواختی گریزان هستیم و از نو آوری و تحول در زندگی امان لذت میبریم این امر باعث شده همیشه میل به خوآرایی، زیبا سازی محیط زندگی خود داشته باشیم که این باعث تعالی و تداوم زندگی اجتماعی و روابط صحیح انسانی است.

بنابراین پیروی از مد و زیبای و تنوع پسندی، ریشه در نهاد انسان دارد. اما افراط در این کار گرایش به مدپرستی است که در نتیجه جهل و ناآگاهی و تقلید کورکورانه است که برای هر فردی بسیار خطر ساز است و از آن پرهیز کنید.

حال این سوال مطرح است که مدگرایی تا چه اندازه مطلوب است و در کشور ما نظر اسلام در این بار چیست؟

در یک نگاه کلی اسلام با همه نوع مد مخالف نیست اگر پوشش ظاهری رعایت شود و به اصول دین پشت پا نشود اسلام با آن مخالف نیست. 

مد صنعت پیچده ای است و شامل صنایع کوچک تر مانند پارچه، هنر رنگ آمیزی پارچه، طراحی، تولید پوشاک و منسوجات و دوخت را دربر میگیرد و در نهایت دور ریختن آنها می شود.

مد به صورت فصلی و در بعضی برندها به صورت هفتگی تغییر می‌کند. تقاضا برای تغییر و همراهی با مد، رو به افزایش است و به همین دلیل مصرف تولیدات ارزان قیمت با کیفیت پایین یا به اصطلاح «فَست فشن» رو به رشد است.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه