شناخت انواع پارچه های مانتویی

امتیاز دهید

پوشش و انتخاب صحیح پوشاک برای بانوان شیک پوش به خصوص انتخاب مانتو همیشه امری سخت و مهم بوده است چرا که در جامعه ما مانتو یک پوشش اصلی، مهم و پرمصرف برای خانم‌ ها می باشد. مانتو در انواع مدل‌ ها و طرح‌ ها طراحی و دوخته می‌ شوند که نحوه دوخت، نوع پارچه و برش هریک از آن‌ ها با یکدیگر متفاوت است بنابراین خیاطان برای تولید مانتو به سلیقه مشتریان باید پی در پی در حال به روز کردن پارچه و مدل مانتو باشند. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع پارچه مانتویی و ویژگی‌ های آن‌ ها با شما صحبت کنیم.

مانتو با توجه به موقیت و شرایط مورد استفاده قرار می گیرد و انواع مختلفی دارد به طوری که پوشش مانتو برای حضور در عروسی با پوشش مانتوی دانشگاه از نظر پارچه و دوخت کاملا متفاوت است. مانتو ساده، مجلسی، اسپرت، دانشجویی، فصلی، اداری و شرکتی هر کدام در انواع پارچه زبر، کشی، نخی، کتان، ابریشم، ضخیم، نازک و ... تولید و طراحی می شود. یک مانتو خوب با داشتن جذابیت، ترکیب رنگ مناسب، نوع مدل، نوع دوخت، جنس و استفاده از پارچه مقاوم استفاده و خرید موفق تری دارد. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید مانتو با نوع پارچه آن آشنا شوید تا بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

پارچه مانتویی

نکات مهم هنگام انتخاب پارچه مانتو

۱. زیر دست پارچه اولین مرحله از فرآیند خرید پارچه است و مشتریان با لمس آن می ‌توانند تا حدودی به ویژگی‌های پارچه پی ببرند. لطافت پارچه برای دوزندگان و مشتریان از اهمیت بیشتری برخوردار است، قطعا هیچ خریداری قصد انتخاب پارچه خشک و خشن را برای مانتو نخواهد داشت.

۲. برای تولید یک مانتو بهتر کیفیت بافت و رنگ پارچه اهمیت بسیاری دارد به این دلیل که پارچه مانتویی نباید در برابر شستشو دچار مشکل شده و یا باعث ایجاد ضرر و زیان برای دوزندگان و‌ فروشندگان داشته شود.

۳. یکی از مهم ترین ویژگی های پارچه مانتو الیاف پارچه است چرا که باید در انتخاب پارچه، مناسب با نوع مصرف مانتو انتخاب شود.

انواع پارچه های مانتویی

پارچه کتان

کتان پارچه‌‌ ای است که از الیاف گیاه کتان با دوام ساخته شده و رطوبت را سریع‌ تر از پارچه‌ های دیگر جذب و خیلی زود هم خشک می‌ کند، همچنین جذب و دفع عرق بدن را نیز به خوبی انجام می‌ دهد، از این رو بسیاری از بانوان علاقه زیادی به استفاده از آن در فصل‌ های گرم و خنک دارند. از پارچه‌ کتان برای دوخت مانتو های اسپرت، اداری و مجلسی استفاده می شود چرا که در بسیاری از موارد بدون پرز بوده و گرد و غبار را دفع می ‌کند.

پارچه کتان

پارچه ساتن

این پارچه با بافت ابریشمی و براق در انواع مدل های مختلف بسیار پرطرفدار است که در دوخت مانتو های مجلسی و اسپرت استفاده می‌ شود. اگر می خواهید برای مانتو پارچه ساتن انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که پارچه اصلی از تراکم خوبی برخوردار باشد.

پارچه کرپ

پارچه کرپ در میان انواع پارچه جزء پرطرفدار ترین و محبوب ترین پارچه‌ ها برای تولید مانتو می باشد که از قدیم شهرت خاصی داشته است. این پارچه با ظاهر توری شکل، حالت مجعد و پیچ خورده در جنس های پشم، ابریشم و پلی استر تهیه می شود‌. دو نوع متفاوت از بافت پارچه کرپ وجود دارد که نوع اول به نرم یا کرپ مشرقی و نوع دوم به سخت یا پیچ خورده معروف می باشند. بنابراین ضخامت و وزن، نرمی و زبری کرپ بستگی به جنسی که از آن تولید می‌شود دارد. این پارچه به خصوص نوع ابریشمی آن معمولا برای دوخت مانتو های مجلسی و اسپرت استفاده می شود. 

پارچه مانتوئی

پارچه نخی

پارچه نخی به دلیل راحتی در گرما، عبور دادن حرارت بدن از خود، مقاومت سایشی بالا، راحت بودن در دسته های مختلف ویسکوز، ودری، ملانژ و پارچه پنبه ای بسیار محبوب می باشد. از این پارچه اغلب برای دوخت مانتو های اسپرت یا راحتی استفاده می شود. همچنین یکی از معایب آن می توان به چروک پذیری و آبرفتگی در اثر شستشو اشاره کرد.

پارچه جین

پارچه جین یا لی یکی از پرکاربرد ترین و معروف ترین پارچه های مورد استفاده جهت دوخت مانتو شناخته می شود. جین نام نوعی پارچه کتانی با بافت راه‌ راه و ضخیم است که در انواع مختلف کشی، غیرکشی، ضخیم، نازک و کاغذی عرضه می شوند. امروزه از انواع مختلف این پارچه به منظور دوخت مانتو های بهاره مجلسی، اسپرت و راحتی استفاده می شود.

پارچه جین

پارچه چرم

یکی از انواع پارچه‌ که علاوه بر شیک و لوکس بودن، گران قیمت می باشد، پارچه‌ چرمی است که  به صورت مصنوعی و طبیعی از جمله پوست گاو، گوسفند و ... در بازار موجود می‌ باشد. پارچه چرم نیز به عنوان پارچه مجلسی به شمار می‌ رود پارچه چرم در مانتوهای پاییزه و زمستانه به کار می‌ رود و معمولا برای نوع مجلسی مناسب است همچنین در فصل بهار نیز به عنوان مجلسی می توان استفاده کرد.

پارچه ریون

پارچه ریون با الیافی مصنوعی و از بازسازی سلولز ساخته می شود که از خاصیت کشسانی بالا در جهت طول و عرض، نازک بودن، چروک ناپذیر بودن و قیمت مناسب برخوردار است و یکی از انواع پارچه های پرمصرف در مانتو های زنانه می باشد.

پارچه چرم

پارچه ابریشم

پارچه ابریشم به عنوان گران‌ ترین و لوکس‌ ترین پارچه از جداسازی تار ابریشم از پیله تا بافت دستی پارچه تولید می شود. این پارچه مانتویی مناسب فصل اوایل بهار و اوایل پاییز می باشد چرا که جریان هوا درون این پارچه وجود ندارد. مانتو با پارچه ابریشم بیشتر برای نوع مجلسی کاربرد دارد همچنین نباید آن را با آب شست و شو و با حرارت اتو کرد.

پارچه فاستونی

پارچه فاستونی در جنس های ترکیب پلی استر و پشم، ترکیب پشم و کرک، نخی و ویسکوز تولید می شود و با دارا بودن قیمت مناسب و تنوع رنگ بسیاری برای دوخت مانتو های اداری و رسمی بسیار مناسب است. مانتو با پارچه فاستونی بسیار شیک و با وقار مناسب بانوان شیک پوش شاغل می باشد.

پارچه فاستونی

پارچه حریر

پارچه حریر در رنگ‌ های تیره و روشن و در جنس لطیف و خنک مناسب برای فصول گرم بهار و تابستان از شیک‌ ترین پارچه مانتویی زنانه است که می‌ تواند انتخاب مناسب برای دوخت مانتو مجلسی باشد. برای دوخت این نوع مانتو با پارچه‌ حریر می توان به صورت کوتاه، بلند و یا پارچه‌ های رنگی استفاده کرد که در نهایت می‌ تواند به شکل ساده و یا ترکیبی از پارچه‌ های ساده و رنگی شیک دوخته شود.

پارچه مانتوییسخن نهایی بانوریس با شما

همانطور که گفته شد مانتو با توجه به موقیت و شرایط مورد استفاده قرار می گیرد و انواع مختلفی دارد به طوری که پوشش مانتو برای حضور در عروسی با پوشش مانتوی دانشگاه از نظر پارچه و دوخت کاملا متفاوت است. همچنین یک مانتو خوب با داشتن جذابیت، ترکیب رنگ مناسب، نوع مدل، نوع دوخت، جنس و جنس پارچه برای خرید موفق تر جلب توجه می کند. ما در این مقاله در مورد اکثر پارچه مانتویی که تقریبا در تمامی بازار های پارچه عرضه می شود با شما صحبت کردیم. برای خرید بهتر مواردی که گفته شد را مد نظر بگیرید تا بهترین پارچه را مناسب با نوع مصرف مانتو تهیه کنید.

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه