دانستنیهای رشته طراحی مد و لباس(قسمت دوم)

امتیاز دهید

هر آنچه باید در مورد رشته طراحی مد و لباس بدانیم

در سالیان پیش که رشته طراحی مد و لباس وجود نداشت، زمانی که صحبت از طراحی لباس می شود مخاطب خیاطها بودند که با هنر و آموخته های خود لباسها را دوخت میکردند. با گذشت زمان در طی سالها جایگاه طراحی لباس تغییر کرده و رشته طراحی مد و لباس بوجود آمد و هر روزه تعداد مخاطب هایش در هنرستانها و دانشگاهها نیز بیشتر می شود.

اولین طراح لباس که چیزی فراتر از خیاطان ساده آن زمان بود. "چارلز فردریک ورث" که در قرن 19 میلادی می زیست. ورث اولین طراحی بود که بجای پیروی از خواسته های مشتریانش به آنها لباس مناسب را پیشنهاد می داد. خانه مد او آغازگر هنر طراحی مد در دنیا بود.

طراحی دوخت یک رشته کاربردی است که هدفش طراحی لباس با مدلهای مختلف آمیخته با خلاقیت هنری و حفظ ارزشهای اجتماعی یک جامعه به طراحی لباسها و انواع پارچه های مختلف می پردازند و به این صورت به رفع نیازهای جامعه نیز کمک می کند.

که در ایران نیز دانشگاههای بسیاری رشته طراحی لباس را دارند. طراح مد کسی است که باید هم بصورت دستی (با مداد) و هم با نرم افزار بتواند طراحی انجام دهد. در اصل طراح مد باید خلاق باشد که با خواندن کتابهای مرتبط، تدریس در این رشته و با دقت دیدن و زیاد خواندن می توان مهارتهای این رشته را نیز کسب کنند.

طراحی مد فقط به طراحی پارچه و طراحی لباس محدود نمی شود بلکه طیف گسترده ای را دربر می گیرد که عبارتند از کیف، کفش، لباس، عینک، اکسسوری، جواهرات و...

بنابراین شناختن نیازهای جامعه نیز از الزاماتی است که طراح مد باید کاملا به آن تسلط داشته باشد، از زمانی که یک طراح یک طرحی را طراحی می کند تا زمانی که وارد بازار شود مسیر طولانی را باید بپیماید. بنابراین طراح باید صبورانه این مسیر را طی کند و در این بازه زمانی نیز از نیازهای جامعه غافل نشود و طراحهای جدیدی را نیز اجرای کند. 
بسیاری از رشته ها در بازار کسب و کار اشباع شده اند. اما رشته طراحی مد و لباس یکی از رشته های جذابی است که نسبت به تقاضای بازار کم است. رشته طراحی مد و لباس با دنیایی رنگارنگی که دارد یکی از رشته های وسوسه کننده ی امروزی می باشد. کسانی که در رشته مد و لباس تحصیل کرده اند می توانند با حضور در کنفرانسها و کارگاه های بین اللملی و حضور در دوره های کوتاه و میان مدت علمی و تخصصی فشن بدست می آید، که این رشته ها عبارتند از بازیابی مد، طراحی مد، طراحی مد، مدیریت مد، فشن برندینگ، روزنامه نگاری مد، عکاسی مد، طراحی جواهرات و ... به رشته مورد علاقه خود بپردازند.

طراحی مد و فشن

یک طراح مد و لباس برای اینکه بتواند به موفقیت برسد اصول طراحی را فرا بگیرد، مطالعه زیادی داشته باشد، ایده های ناب داشته باشد علاوه بر موارد گفته باید یک سری توانایی نیز داشته باشد که عبارتند از: 
- مبانی طراحی بر روی کاغذ را بلد باشد
- روانشناسی و جامعه شناسی مخاطبین و مشتریها
- آشنایی با رنگ و بافت پارچه و نقوش اسلامی و ایرانی و بین المللی
- درک فرهنگهای مدل از طراحی پارچه و لباس و مد
- درک صحیح از بافت پارچه و تلفیق با رنگ بندی آنها 
- آشنایی کامل با روانشناسی رنگها
-توانایی تکنیکی برای برش الگو، دوخت و حجم سازی(مولاژ)
- توانایی طراحی و تصویر سازی و ایده پردازی

آیا کسانی که در خیاطی هنر خاصی ندارند نیز می توانند در رشته طراحی لباس و مد موفق باشند؟ مدل و طرح توسط خیاط پیاده سازی میشود. در واقع هدف رشته طراحی مد و لباس تربیت خیاط نیست، در صورتی که برخی از آنها نیز خیاطهای خوبی می شوند. اگر فکر میکنید که خیاط خوبی نمی شوید نگران نباشید می توانید به تحصیل در این رشته بپردازید. هدف تربیت افرادی هست که بتوانند نیاز طراحی لباس، الگو، برش و در نهایت دوخت را در تولید برآورده سازند.

مقالات مرتبط
دانستنیهای رشته طراحی پارچه(قسمت اول)

پیشنهاد بانوریس: 

خرید پارچه نخی

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه