پالتو زمستانه با بانوریس

امتیاز دهید

انتخاب پالتو مناسب با بانوریس

با شروع فصل سرما خانمهای شیک پوش سراغ بارانی و پالتو می روند. در انتخاب پالتو علاوه بر زیبایی گرما نیز نقش مهمی دارد. با توجه به سبکی که لباس می پوشید و هم چنین استایل خودتان پالتو مدنظرتان را انتخاب کنید. 

در صورتی که بخواهید در خرید پالتو موفق باشید میتوانید پالتوتان را مدلی انتخاب کنید که بتوانید چندین سال از آن استفاده کنید، کار سختی نیست امروز با بانوریس همراه باشید تا این نکات را باهم در میان بگذاریم.

جنس ،رنگ و مدل پالتو نیز مهم هستند. شما جزء کدام دسته از افراد هستید؟ آنهایی که دوست دارند لباس با مدل ساده و کلاسیک بپوشند و یا جزء گروهی هستید که مد روز میپوشید. اگر جزء دسته اول هستید که کارتان راحت هست و تقریبا همیشه شیک پوش به نظر می رسید. اما اگر جزء دسته دوم هستید بهتر است با توجه به فرم بدنتان و رنگ و مدل مدنظرتان پالتوی خود را انتخاب کنید، مدلی انتخاب کنید که با سن، موقعیت اجتماعی و مکانی شما کاملا مناسب باشد.

دایسا

جنس پارچه پالتویی 

جنس پارچه نیز بسیار مهم هست در مورد پالتو علاوه بر گرما باید قابلیت کش آمدن نیز داشته باشد. پارچه های فوتر اصل خیلی خوب کش میاید و این کش آمدن باعث راحتی شما در پالتو میشود.
پارچه فوتر را می تواند از روشهای زیر تشخیص داد. پارچه فوتر پشم غیر قابل اشتعال هست مگر اینکه در مقابل حرارت مستقیم قرار گیرد. پارچه فوتر پشم سبک میباشد. پارچه فوتر پشم دارای درخشندگی طبیعی می باشد.
 برای مشاهده و خرید پارچه های فوتر در رنگهای متنوع اینجا کلیک کنید. 

بهتر است بدانید این پارچه را در جهان بعنوان پارچه پشمی میشناسند چون مواد اصلی آن پشم هست. که در فرانسه با نام فوتر رواج یافت که بعدها در ایران نیز به این نام رواج یافت. پارچه فوتر مرغوب به مرور زمان پرز نمی دهد و رنگش نیز عوض نمیشود. پارچه فوتر بیشتر از الیاف گوسفند، شتر، پیله ابریشم تهیه میشود. البته این موارد بیشتر برای فوتر مردانه هست، برای فوتر زنانه از فوتر ترک استفاده میشود که این پارچه فوتر قابلیت کش خوبی دارد.

پارچه کشمیر جزء پارچه های بسیار سبک هستند و بدون آستر برای پاییز استفاده میشود، برای فصل زمستان و گرمای بیشتر با آستر بکار می رود، که بصورت تک رنگ، چهارخونه و راه راه موجود هستن. که میتوانید بصورت تک رنگ و یا ترکیبی از این پارچه های استفاده کنید. 

برای مشاهده و خرید پارچه کشمیر در رنگها و مدلهای مختلف اینجا کلیک کنید.

پارچه های مخمل سوئیت نیز از پارچه های پرطرفدار هست که می توانید در فصل پاییز و هم در زمستان استفاده کنید. پارچه مخمل که با نامهای تجاری مخمل کوبیده و مخمل سوئیت در میان مردم شناخته شده است. مخمل سوئیتهای طرح پلنگی و یا طرح ماری در کنار مخمل سوئیتهای تک رنگ بسیار برای دوخت یک پالتو خاص و زیبا بسیار عالی هست.

طا

 میتوانید انواع مخمل سوئیت ساده و طرحدار را اینجا مشاهده کنید. 

خز طبیعی نیز سالهاست که طرفدارن بسیاری دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. که پارچه خز طبیعی از خز سمور، راسو، خرگوش و روباه تهیه میشود البته برخی افراد دوست ندارن از خز های طبیعی استفاده کنند و همچنین این خزها از لحاظ قیمت نیز بالا میباشند که به دسته افراد خز مصنوعی توصیه میشود. جالب است بدانید گرانترین پالتو در دنیا پالتو خز هست که قیمت میلیاردی دارد و جزء پالتوهای لوکس محسوب میشود. البته بسیارند پالتوهای خزی که در بازار موجود هستند و قیمت بالایی ندارن. که دلیل این تفاوت قیمت نوع خز می باشد.

 اگر از دوستدار پالتو خز و یا محصولاتی از خز هستید میتوانید برای مشاهده و خرید خز اینجا کلیک کنید. 

 نکته مهمی که باید دقت داشته باشد انتخاب سایز درست هست. دقت کنید که پالتو شما دقیقا اندازه تان باشد چون بزرگ یا کوچک بودن پالتو باعث ناراحتی یا شلخته دیده شدن شما میشود.

در برخی مواقع می توانید از پانچو، جلیقه و کت نیز بجای پالتو استفاده کنید. البته این موارد را میتوانید در مواقعی که هوا خیلی سرما نیست جایگزین پالتو کنید. 
برای مشاهده مدلهای مختلف پانچو و کاربردهایش می توانید این مقاله را بخوانید.

ظیلشظ

پالتوهای مختلف برای اندامهای مختلف

اگر جزء کسانی هستید که اندام گلابی دارید سراغ پالتو و یا کتهای که سرشانه بزرگ دارند را انتخاب نمایید.

برای افراد با فرم بدن ساعت شنی که دارای گودی کمر زیادی دارید از پالتو و کتهای که در ناحیه کمر برش می خورند استفاده کنید.

اگر اندامی شبیه سیب دارید. بهترین گزینه پالتو و کتهای تک دکمه می باشد. این مدل به شما کمک می کند تا چاقی موضعی در ناحیه کمر شما پوشیده شود.
برای آشنای بیشتر روش پوشیدن لباسها برای اندامهای مختلف اینجا کلیک کنید.

شما می توانید با داشتن مدلهای زیبا، پالتوهای مورد علاقه خود را بدوزید و جزء شیک پوشان باشید. اگر تا امروز پیدا کردن مدل پالتو برای شما کار سختی بود بانوریس شما را کمک می کند تا مدلهای مختلف پالتو و کت زنانه را ببینید و آنرا برای خودتان داشته باشید. 

انتخاب یک پالتو رسمی و کلاسیک می تواند به موقعیت شغلی شما کمک کند. اگر شما با یک پالتو رسمی و کلاسیک در محل کارتان حاضر شوید فردی جدی، مصم و موفق به نظر میرسید. 
از طرحهای فانتزی برای مهمانی های دوستانه و در مکانهای که دوست دارید با رنگهای شاد حضور داشته باشید، بپوشید.
می توانید بر روی پالتوی مخمل خود گلدوزی با رنگهای شاد داشته باشید، باعث خاص دیده شدن شما می شود.

طس
برای دیدن مدلهای مختلف پالتو دلخواه خود می توانید اینجا کلیک کنید.

چند نکته مهم که باید هنگام پرو پالتو مد نظر قرار داده شود

حتما بعد از پوشیدن پالتو چندین بار دست خود را باز و بسته کنید و دست خود را بکشید اگر در قسمت ساعد احساس راحتی کردید و پالتو شما کشیده نشد پس انتخاب شما درست هست. پالتو باید به صورتی باشد که بتوانید پیراهن آستین بلند ضخیم زیر پالتویتان بپوشید.
قسمت دامنی پالتو باید بصورتی باشد که هنگام نشستن و بلند شدن بالا نرود و هیچ کشیدگی نداشته باشد،این یک نکته بسیار ظریف است.
اگر در مناطق خیلی سرد زندگی میکنید بهتر است از پالتوهای که دولایه هستن و بسیار گرم میکنند استفاده کنید، البته در بیشتر نقاط ایران بغیر از مناطق خیلی سرد می توانید از پالتوهای تک لایه استفاده کنید.
انتخاب رنگ سلیقه ای هست اما در هوای سرد استفاده از رنگهای تیره مانند مشکی،قهوه ای، خاکستری مناسبتر می باشد.
بهتر است پالتو شما جیب داشته باشد و جیب آن نیز از پارچه های گرم مانند کشمیر باشد تا احساس گرمای بیشتری کنید.
جنس پالتو می تواند چرم، پنبه ای، پشمی، کشمیر باشد که هر کدام برای یک مناطق آب و هوایی مناسب هست، برای مناطق سرد پالتوی پشمی بهترین گزینه است.

شرایط شستشو و نگهداری پالتو

برای شسن پارچه فوتر بهتر است که به خشکشویی سپرده شود و اگر بخواهید در خانه بشویید بهتر است با آب سرد و در صورتی که پالتو شما مشکی هست با مایع مشکی شو و پالتوهای رنگی را مایع رنگی شو شسته شود.

پارچه کشمیر را حتما با آب سرد شسته شود و بهتر است از شامپو بچه و نرم کننده استفاده شود. به هیچ عنوان پارچه کشمیر را در هنگام شستن چنگ نزنید. برای خشک کردن پارچه کشمیر بهتر است در حوله ای خشک پیچیده شود و سپس فشار داده شود تا آبش گرفته شود.

روش شستن پالتوهای مختلف متفاوت هست. بهتر است جنس پالتو خود را بشناسید و روشهایی شستن و اتوکشی پالتویتان را بدانید. برخی از پارچه ها را نباید با آب گرم شست و یا اینکه به صورت مستقیم اتو کشی کرد. بعد از اینکه فصل استفاده از پالتو تمام شد حتما در محل مناسب و با کاور مناسب برای سال بعد قرار دهید برخی از پالتو برای نگهداری نیاز به مواد مخصوص به آنها زده شود تا مورد حمله حشرات قرار نگیرند.

زمانی که میخواهید یک پالتو جدید بخرید حتما کمد لباسهایتان، چکمه ها و بوتهای خود را چک کنید، چون قرار نیست با خرید پالتو بقیه موارد نیز خریداری شود بنابراین سعی کنید پالتوی خود را طوری خریداری کنید که بتوانید با بقیه لباسهای خود آنرا ست کنید.

 

امروزه بیشتر افراد علاقه دارند که پالتویی که میپوشند منحصر بفرد باشد و طرح مدل خاصی داشته باشد، که به همین ترجیح میدهند پالتوهای خود را بدوزند. امروز بانوریس به شما راهنمایی دوخت پالتو را آموزش میدهد.

نکات مهم دوخت پالتو:

اضافاتی که به الگوی بالاتنه برای پالتو باید داد

1.دور سینه و دور باسن 4 تا 7 سانتی متر(بستگی به مدلتان دارد)
2.کارور 1.5 سانتی متر
3.سرشانه 1 سانتی متر
4.دور کمر 2 تا 4 سانتی متر
5.برای آستین یک دوم دور بازو به علاوه 2 تا 4 کنید.

ظیلی

چگونه پالتو را آستر کشی کنیم؟

 این نکات را بدانید:

1.بهتر است که برای پالتو از برش عصایی یا سرشانه استفاده کنید.
2.برای پالتو یقه های آرشال، انگلیسی ، آمریکایی مناسب تر هست یا اینکه از یقه های فانتزی و یقه هایی که از بالا تنه جدا هستند و به بالاتنه دوخته می شود یا یقه های ایستاده میتوانید استفاده کنید.
3.با توجه به اینکه پارچه های پالتویی ضخیم هستند و با چرخ های معمولی هم دوختشان کمی مشکل است بهتر است که از یقه های آرشال، انگلیسی و آمریکایی استفاده کنید تا دوخت تمیزتری داشته باشد و با اتو بتوانید یقه را پرس کنید.
4. یقه های پالتو رو باید پهن تر از حد معمول طراحی کنید تا زیباتر و شکیلتر شود. چون با توجه به اینکه پارچه ضخیم هست ایستاییش بعد از دوخت بیشتر میشود و یقه کوچکتر از مقداری که در نظر گرفتید دیده میشه.
5.برای اینکه پالتو خیلی گرم تر شود و ایستایی بهتری داشته باشد بهتر است برای پالتو از لایی مخصوص پالتو استفاده شود و بعد پالتو را بدوزید و آستری وصل کنید.
6.هر مرحله از دوخت که انجام میدهید حتما اتو بکشید و پرس کنید بعد از هر قسمتی که اتو میکنید اتو را بردارید و قسمت درزها و جیب ها و برشها یک جسم سنگین روی محلی که اتو کردید قرار بدهید مثل اتوهای سنگین قدیمی یا سنگ صاف تا دوختتان پرس شود.
7.اندازه آستری باید 4 تا 5 سانتی متر از پالتو کوتاه تر باشد
8.بعد از وصل و دوخت جا دکمه ها از روی کار قسمت های وسط جلو با فاصله دلخواه یک دور چرخ کنید تا سجاف بیرون نزند.
9.آستری را هیچ وقت از پایین به پالتو وصل نکنید از آستین یا یقه شروع به وصل کردن کنید.
10.آستری آستین را حدودا 2 تا 3 سانتی متر کوتاه تر از آستین در نظر بگیرید برای اینکه بعد از دوخت و زمان پوشیدن از آستین کت یا پالتو بیرون نزند.
11.جیب پالتو را میتوانید به صورت جیب مخفی بین درز پهلو قرار بدهید یا جیب فیلتاب یا جیب 3 سانتی استفاده کنید.
12.جادکمه پالتو رو میتوانید به شکل معمول جادکمه بزنید یا از روش فیلتابی برای جادکمه استفاده کنید که روش اول راحتتر است.
13.بعد از هر مرحله از کار که از دوختش مطمئن شوید پالتو را وارونه اتو بکشید و پرس کنید تا در نهایت کار اتو کشیدنتان راحت تر شود بعد از اتمام کار بهتر است بدهید خشک شویی تا برایتان پرس کند.

آستری در پالتو بسته به نوع و ضخامت پارچه ی پالتویی انتخاب می شود. اکثرا در آستر پالتو از انواع ساتن ها استفاده میشود.

برای برش آستری ما از همون الگوی پالتو استفاده می کنیم ، با این تفاوت که در خط مرکزی پشت به جای درز دار کردن آستری الگو رو با فاصله از خط مرکزی قرار میدیم . مثلا 5 سانتی متر و این مقدار را روی آستری یه پیلی میدهیم این پیلی واسه از بین بردن کشیدگی در قسمت آستین می باشد.

یه کار دیگه اینکه قد پالتو و قد آستین های پالتو رو حدود 5 سانتی متر بیشتر می گیریم و قد آستری رو در این دو جا 5 سانتی متر کمتر. در موقع آستر دوزی کمی آستری باعث میشه لبه پایین و آستین پالتو به طرف بالا کشیده بشه تا آسترمون دید نداشته باشه.

اگه بخوایم پایین آستر رو هم باز بگذارید باز هم این کار را انجام داده ولی پایین کار را کوک نزنید و آزاد بگذارید.

چطور آستر را بکشیم

ابتدا درزهای آستر رو مثل پالتومون می دوزیم حتی آستین ها رو هم وصل میکنیم .بعد از اتو کشی کامل درزهای آستر و پالتو شروع میکنیم به دوختن دو لبه آستین آستر و پالتو.
توجه داریم که درزهای آستر و پالتو رو به روی هم هستند و آستر این سجاف رو جبران می کنند که این کار به تمیز بودن کار کمک می کند .

 نکات مهم:

-قبل از بریدن آستری را  داخل آب بیندازید.

- در کت و پالتو تمام قسمت های جلو و پشت و آستین به جز محل سجاف جلو احتیاج به آستر داره.

-آستر رو معمولا 2 سانتی متر کوتاه تر از لبه آستین، لبه پایین پالتو و سجاف جلو و پشت برش زده شود.

-در قسمت پشت یک پیلی به وسط پشت داده میشود که از قسمت یقه فقط 10 سانتی متر دوخته میشه و بقیه به شکل پیلی در طول لباس. این کار به خاطر آزادی و جلوگیری از کشش آستین ها در آسترکشی یه کار ضروری می باشد.

- در الگوی پالتو برعکس الگوی کت پایین آستر رو باز میزاریم.

-آستر در کت برابر با خود کت است ولی در پالتو به اندازه 7 تا 10 سانتی متر از پایین و 6 تا 7 سانتی متر از قسمت سرشانه سجاف می خورد و آستر به سجاف دوخته می شود .

-اگر بخواهید پایین پالتو یا کت خودتان را فون کنید قد مقدار او از زمان داده فون را باید هم اندازه با خط پهلوی الگو رسم کنیم .

-به آستری پالتو چیزی در حلقه آستین و سرشانه اضافه نکنید همون پیله پشت گشادی لازم رو بهتون میده.

نکاتی در مورد لایی کوبی

برای لایی کوبی، ابتدا الگو را روی پارچه پهن کنید و محدوده هر تکه را مشخص کنید، جلو، پشت، آستین، یقه و.....

هر محدوده را بدون اینکه پارچه را برش بزنید، لایی کوبی کنید چسباندن لایی قبل از برش، خیلی راحت تر می باشد تا بعد از برش، چرا که بعد از برش پارچه باید لایی را دقیقا از همان راه چسبانده شود.

مقالات مرتبط:

استایل پاییزه ی مناسب

ترند پاییز 2018 و 2019

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه