7 فایده گوش دادن به موسیقی

امتیاز دهید

از فواید گوش دادن به موسیقی

گوش دادن به موسیقی می تواند تأثیرات مثبتی بر روح ما بگذارد. البته باید نکاتی را نیز مدنظر قرار داد. موسیقی زیبا می تواند احساسات را تحریک کند و خلق و خوی شخص را بهتر کند.
برخی ها بر این اعتقاد هستند اگر هنگام کار موسیقی گوش بدهند باعث می شود بر روی کارشان تمرکز بیشتری داشته باشند، و برخی دیگر نیز بر این اعتقانند که گوش دادن به موسیقی تمرکزشان را در حین انجام کار بهم میزند. 

نتایج تحقیق موسیقی موتزارت

بر اساس یک تحقیق  که با نام "تاثیر موتزارت" در سال 1995 توسط دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا بر روی دانشجویان نشان داد، که دانشجویان زمان گوش دادن به موسیقی کلاسیک بهتر از عهده حل مسائل ریاضی برمی آیند. بر اساس همین تحقیقات در سال 2007 در یک رسانه اسپانیای به نام ایی آلی موندو، گاوهای مزرعه ی در ویلانواودل پاردیلوی اسپانیا 30 تا 35 لیتر در هر روز شیر تولید می کردند، که گاوهای که برایشان موسیقی گذاشته گذاشته نشده بود 21 لیتر شیر تولید میکردند. بر اساس این تحقیق نیز گیاهانی که برایشان موسیقی گذاشته شده بود سالمتر و عمر بیشتری داشتن.

ریتمهای مختلف موسیقی و تاثیراتش

نوع موسیقی نیز بسیار تاثیر گذار می باشد. موسیقی با ریتم آرام موجب بروز تغییرات محسوس در امواج مغزی و ایجاد وضعیتی مشابه حالت مدیتیشن و تمرکز در مغز می شود و می تواند عملکرد سیستم شناختی مغز را در آزمون های کتبی افزایش دهد. بر اساس تحقیقات توسط دانشگاه استنفورد، موسیقی آرام در دوران پس از جراحی، می تواند موجب کاهش استرس و بهبود سریع تر شود. در این تحقیقات نقش مثبت موسیقی قبل از عمل و در زمان عمل و پس از عمل جراحی اشاره داشته است. برای انجام ورزشهای سنگین بهتر است آهنگهای با رتیم تند گوش بدهید. محققان دانشگاه برونل لندن دریافته اند که آهنگهای تند تر بر مغز تاثیر می گذارد که ادارک بصری، و توجه و کنترل بر حرکات ورزشکار در طول عملکرد ورزشی افزایش می یابد.

حال به بررسی 7 فایده گوش دادن به موسیقی میپردازیم

1. گوش دادن به موسیقی و تاثیرش بر روی کاهش استرس

گوش دادن به موسیقی ملایم و آرامش بخش باعث می شود که استرس کاهش یابد. بر اساس یک آزمایش عمل در سال 2013 انجام شد، افراد شرکت کننده قبل از اینکه در معرض استرس قرار بگیرند برخی از افراد به یک موسیقی ریلکس کننده گوش داند و برخی هم به صدای امواج کوچک آب و تعدادی نیز هیچ محرک شنوایی گوش نداده بودند. نتایج نشان می داد که گوش دادن به موسیقی روی واکنش انسان به استرس تاثیر مثبت دارد. افرادی که موسیقی گوش داده بودن وقتی در معرض استرس قرار می گیرند سریع تر شرایط روحی خود را باز می یابند.

عکس گوش دادن به موسیقی

2. موسیقی و تأثیرش بر روی کاهش اشتها

شگفت انگیز ترین اثر روانی موسیقی بر روی کاهش وزن است. افرادی که می خواهند اشتهای خود را کاهش دهند بهتر هست در محیطی با نور کم و مو سیقی آرام به غذا بخورند. طبق مطالعات انجام شده افرادی که در رستورانهایی با نور کم، موسیقی آرام غذا می خورند نسبت به افرادی در سایر رستورانهای که این شرایط را ندارند غذا میخورند 18% کمتر غذا میخورند. اگر قصد گرفتن یک رزیم غذایی برای کاهش وزن دارید می توانید در هنگام صرف غذا یک موسیقی ملایم پخش کنید و در یک فضای آرامش بخش، آهسته و آگاهانه غذا میل بفرمایید.

3. گوش دادن به موسیقی و تاثیرش بر روی مدیریت درد

گوش دادن به موسیقی در مدیریت درد مفید است. این موضوع بر روی برخی از بیماران با دردهای متفاوت انجام شده است و نتیجه کاملاٌ مطلوبی داشته است. مطالعه ای که بر روی بیماران فیبرومیالژیا انجام شد بدین صورت بود که برای گروهی به مدت چهار هفته موسیقی پخش شد و در این افراد  احساس درد و افسردگی کاهش یافته بود و گروهی که به هیچ موسیقی گوش نداده بودند تغییری دیده نشد.
و در تحقیقات دیگر که در سال 2015 انجام شده بود، بیمارانی که در قبل، حین و بعد از عمل موسیقی گوش داده بودند اضطراب کمتری تجربه کرده بودند. اطلاعات جمع آوری شده بر روی بیش از 7000 بیمار نشان داد که گوش داد به موسیقی باعث میشود که بیماران داروی مسکن کمتری برای تسکین درد خود استفاده کنند.  استفاده از موسیقی برای کاهش استرس و درد به موسیقی ضد اضطراب (Anxioalgalytic Music (AAM معروف است. کاربردهای پزشکی با عملکرد موسیقی در کاهش درد شامل: کاهش استرس بعد از عمل جراحی، مراقبتهای داندنپزشکی، بیهوشی ،درد و استرس زایمان، کهنسالی و استرس ها و دردهای مربوطه، اختلالات حرکتی و... انجام شد. کاربرد AAM یا استفاده از موسیقی برای کاهش استرس و درد در طول 30 سال و روی بیش از 160.000 بیمار آزمایش شده و ثابت شد که از موسیقی می توان به عنوان یک مکمل درمانی برای افراد استفاده کرد . از این رو از زمانهای قدیم موسیقی درمانی پرداخته شده است و کاربردهای بسیار زیادی دارد. که می توانید برای مطالعه بیشتر در مورد موسیقی درمانی اینجا کلیک کنید.

4. گوش دادن به موسیقی و خواب بهتر

بی خوابی یکی از مشکلاتی هست که برخی افراد در رده های سنی مختلف درگیرش هستند. یکی از این روشهای که برای درمان اختلال خواب و یا بیخوابی توصیه می شود گوش دادن به موسیقی آرامش بخش است. که یکی از روشهای بی خطر و موثر برای درمان بی خوابی محسوب می شود.  آزمایشی که بر روی دانشجویان انجام شد، دانشجویان را به سه گروه تقسیم شدند. گروهی به موسیقی کلاسیک گوش دادند و گروهی به کتاب صوتی و گروهی هم به هیچ چیز گوش نداده بودند. این آزمایش طی سه هفته بود و گروه اول هر روز 45 دقیقه به موسیقی کلاسیک گوش می داند و گروه دیگر نیز در زمان خواب کتاب صوتی گوش میدادند. سپس محققان کیفیت خواب هر سه گروه را بررسی کردند. گروهی که موسیقی آرامش بخش گوش می دادند. کیفیت خوابشان خیلی بهتر از دو گروه دیگر بود.چون گوش دادن به موسیقی باعث کاهش استرس می شود، استرس و اضطراب عوامل دخیل در خواب می باشد. موسیقی آرام باعث کاهش استرس می شود و سطح استرس را نرمال نگه میدارد تا فرد خواب آرامی داشته باشد.

5. موسیقی و افزایش انگیزه

اگر جزء افرادی هستید که ورزش کردن و همزمان گوش دادن به موسیقی برایتان راحت هست این یک دلیل خوب هست، محققان بر اساس برخی تحقیقات دریافتند که گوش دادن به موسیقی با ریتم تند به افراد انگیزه می دهد تا بتوانند کارهای سخت را انجام دهند. بر طبق مطالعه ای که بر روی 12 فرد سالم که بر روی دوچرخه رکاب می زدنند بررسی شد. این آزمایش به این صورت بود که برای گروهی موسیقی با ریتم نرمال گذاشته شد و برای گروه دیگر موسیقی با 10% افزایش ریتم و گروه سوم نیز با 10% کاهش ریتم موسیقی گذاشته شد و تأثیری که مشاهده شد به این صورت بود که کسانی که موسیقی با ریتم تندتر گوش داده بودند موجب افزایش عملکردشان شده بود و انگیزه بیشتری داشتن و همچنین لذت بیشتری از ورزش کردن برده بودند.

عکس ورزش کردن

6. بهبود خلق و خو با موسیقی

فایده دیگر موسیقی شادتر کردن افراد هست. گوش دادن به موسیقی افراد را کمک میکند تا خلق و خوی بهتر و خودآگاهی بیشتری داشته باشند. اگر ناراحت و افسرده  هستید، احتمالا خوشحال می شوید اگر بدانید که با گوش کردن به موسیقی مورد علاقه ی خود می توانید از تمام بدحالی ها رهایی پیدا کنید. موسیقی به عنوان یک ضدافسردگی طبیعی می تواند تاثیری مانند بعضی از داروهای ضد افسردگی داشته باشد. 
موسیقی بر مغز تاثیر میگذارد: موسیقی بر بخش های مختلف مغز تاثیر می گذارد و به همین دلیل هم هست که توسط بسیاری ازمتخصصان در درمان بیماران افسرده یا مضطرب استفاده می شود. وزن موسیقی، ریتم موسیقی، گام و اوج موسیقی همه در نواحی از مغز مدیریت و پرداخته می شوند که با احساسات و خلق و خو در ارتباط هستند.
بسیاری از مردم وقتی ناراحت و دپرس هستند، به سراغ موسیقی ریتمیک می روند که خب تعجبی هم نیست که چرا موسیقی یک راه حل مناسب برای کسانی است که احساس ناراحتی می کنند. سال هاست که موسیقی موجب شادی و خوشحالی افراد شده و این به این دلیل است که آهنگ های تسکین دهنده موجب آزاد شدن هورمون سروتونین که هورمون محرک شادی است می شوند. موسیقی همچنین با دوپامین که یک انتقال دهنده ی عصبی است بدن را فرا می گیرد که این انتقال دهنده موجب پیدا کردن حس خوب می شود. موسیقی همینطور راه را برای آزادسازی نور اپی نفرین که هورمونی شادی آور است هموار می کند. با وجود تمام این هورمون هایی که موجب گسیل شدن شادی به بدن شما می شوند، دیگر نیازی به خرید داروهای گران قیمت افسردگی برای داشتن احساس بهتر ندارید!

7. موسیقی برای بهبود عملکرد و تقویت حافظه

اگر هنگام انجام کارها موسیقی بدون کلامی پخش شود فرد در حال انجام کار بر روی آن تمرکز کرده و باعث می شود عملکردش در کارهای که نیاز به درک و شناخت دارد بالا برود. بنابراین اگر قصد انجام کارهی دارید که نیاز به تمرکز بالا دارد حتما موسیقی زمینه ای پخش کنید تا عملکرد ذهنی تان بالا رود. 
صدای پس زمینه باعث ایجاد خلاقیت نیز می شود. خیلی ها در حین انجام یک کار خلاقانه گوش دادن به موسیقی با صدای بلند را انتخاب می کند ولی این یک انتخاب درست نیست. یک صدای پس زمینه در سطح متوسط تاثیر عالی بر روی خلاقیت دارد. این نوع صداها ظاهراٌ حتی بیش از صدا هایی بسیار کم باعث شکوفایی و خلاقیت می شود و برخلاف صدای بلند، حواس ما را پرت نمی کند. صدای پس زمینه مغر را بیشتر در گیر می کند و باعث می شود عملیات پردازش در سطح بالاتری انجام می شود و همین مسئله، منجر به خلاقیت بیشتر می شود با این حال، صدای بلند تفکر خلاق ما را مختل می کند، چون این صدا بر ما غلبه می کند و ما برای پردازش موثر اطلاعات باید بیشتر تقلا کنیم. ان موضوع بسیار شبیه به اثرات دما و روشنایی کارایی ماست.
«شروع زندگی انسان همراه با شنیدن موسیقی است به طوری که جنین و نوزاد با شنیدن صدای تنفس و ضربان قلب مادر آرامش می‌گیرد و همچنین در طبیعت نیز انسان با نغمه‌های اطراف خود مانوس است. موسیقی بر هیپوفیز و حافظه تاثیر مثبتی دارد چون موسیقی باعث ترشح اندروفین در بدن شده که نشاط و تسکین درد را به دنبال خواهد داشت و همچنین موجب بهبود کارایی مغز می‌شود. موسیقی در تقویت هوش نیز نقش بسزایی دارد.برای مطالعه مقاله نقش موسیقی در تقویت هوش اینجا کلیک کنید.

گوش دادن به موسیقی

موسیقی به دو شکل می‌تواند به بهبود وضع جسمی و روحی فرد کمک کند به طوری که در فرد شنونده باعث تحریک واکنش‌های عاطفی و ذهنی فرد می‌شود و در فرد نوازنده که خود نیز در ایجاد موسیقی فعال است، علاوه بر تحریک عواطف موجب تقویت ارتباط جسم و ذهن شده و به هماهنگی این ارتباط در بدن کمک می‌کند. از آن جایی که نواختن موسیقی به صورت گروهی یا فردی انجام می‌شود و تاثیر آن نیز بر روح متفاوت است بنابراین تاثیر نواختن و یا شنیدن آن می‌تواند غمگین کننده، اضطراب آور یا نشاط بخش و آرام کننده باشد. 

چند نکته درمورد گوش دادن به موسیقی در حین انجام کار

هنگام انجام کارهای تکراری موسیقی گوش کنید

تحقیقات نشان داده اند، کسانی که هنگام انجام امور تکراری به موسیقی گوش می‌کنند، کارشان را سریع تر انجام می دهند و دچار اشتباهات کمتری می شوند. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، باعث آزاد شدن فرارسان های عصبی خاصی مثل دوپامین، سروتونین، و نوراپی نفرین می شود که به شما احساس آرامش و رضایت می بخشند و در نتیجه تمرکزتان بالا می رود.

هنگام کار موسیقی جدید گوش ندهید

گوش کردن به یک آهنگ جدید برای اولین بار، با غافلگیری و تازگی همراه است و بدن در مواجهه با این تازگی، دوپامین ترشح می کند که باعث احساس رضایت شما می‌شود. این موضوع می تواند به مرور، موسیقی را از کاری که در حال انجامش بودید برایتان جذاب تر کند و حواس شما را به خود معطوف کند و در دراز مدت کیفیت کارتان را کاهش دهد. پس سعی کنید فهرست پلی لیست خود را از آهنگ هایی درست کنید که قبلاً شنیده اید.

موسیقی می تواند تفاوت زیادی در روزهای کاری برای شما به ارمغان بیاورد. برای ایجاد احساس آزادی، جلوگیری از خمودگی، دوری از مسایل دنیوی یا مواجه شدن با امور تکراری، موسیقی راحت‌ترین راه برای رسیدن به آرامش و حال خوب است. خلق و خوی بهتر در نتیجه ی موسیقی، می تواند بر کیفیت تعامل شما با همکارانتان نیز تأثیر بگذارد. اگر احساس بهتری داشته باشید، معمولاً رفتارتان محترمانه تر خواهد بود، صبر و شکیبایی بیشتری خواهید داشت و همکاری بیشتری خواهید کرد که همه ی این ها می تواند به کار تیمی بهتر منجر شود.

مقالات مرتبط:

روانشناسی رنگها

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه