12خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

امتیاز دهید

خوراکی های که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شود

در فصل سرما خیلی از افراد درگیر سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. برای اینکه از این بیماریها در امان باشید، باید سیستم ایمنی بدن شما قوی باشد. شما می توانید با خوردن خوراکی های طبیعی سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. با قرار دادن این خوراکیهای خوشمزه در رژیم غذایتان می توانید سیستم ایمنی خود را تقویت کنید تا در برابر سرماخوردگی و یا یک عفونت بدن شما قوی باشد و بتواند با آن مبارزه کند. 

غذاهای که سرشار از ویتامینهای A، E، فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان هستند بسیار برای بدن مفید هستند و مصرف این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. البته ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نشانه های دارد که 5 نشانه اصلی ضعف سیستم ایمنی بدن را میتوانید با کلیک کردن در اینجا بخوانید.

1.نقش مرکبات در سیستم ایمنی

میوه ها در واقع برای همه مفید هستند. بنابراین به فرزندانتان مقدار زیادی میوه بخصوص انواع مرکبات بدهید. چون سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان هستند که بسیار در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند و در نتیجه قدرت دفاعی در برابر سرماخوردگی یا عفونت بالا می رود. اگر دچار بیماری نیز هستید مصرف مرکبات می تواند به کوتاه شدن دوره ی بیماری شما کمک کند. که شامل انواع مرکبات اعم از پرتقال، لیمو، نارنج و گریپ فورد می باشد. گریپ فورد قرمز مقدار زیادی بیوفلاونوئید دارد که سبب بروز واکنش مثبت در سیستم ایمنی بدن و تقویت آن می شود.

مرکبات

2. تاثیر سبزیجات ایمنی بدن

سبزیجات با عفونتهای بدن مبارزه می‌کنند و از همین رو یکی از بهترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند. سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم، اسفناج، کلم بروکلی، گوجه‌ فرنگی و دیگر سبزیجات برگدار سبز باید در جدول رژیم غذایی خودتان قرار بگیرند. سبزیجات سبز با مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ هایی مانند بتا کاروتن و سایر کارتنوئیدها و همچنین سایر ویتامین‌ های ضروری که برای سیستم ایمنی بدن ضرورت دارند، از جمله مواد غذایی هستند که حتما باید مصرف شوند. 

بروکلی: بروکلی از خانواده کلم‌ ها میباشد و از سبزيهايی است كه بهترين فصل آن پاييز و زمستان میباشد و منبع خوب ويتامين C ،A و فيبر است علاوه بر این موارد دارای آنتی اکسیدان بوده و غنی از ویتامین است. منبعی سرشار از کلسیم، پتاسیم، فیبر و دارای مقداری مواد فیتوشیمیایی است که از ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و برخی سرطان ها جلوگیری می کند و می تواند از سلولها محافظت کند. 

اسفناج: این گیاه غذایی نیز درجه ایمنی بدن را بالا می برد و در زیبایی پوست و مو نقش به سزایی دارد. اسفناج همچنین دارای ویتامین های A و C و ماده ریبوفلاوین (ویتامین B2) است. ویتامین B2 نیز در بازسازی بافت های بدن بسیار موثر است، اسفناج مملو از بتاکاروتن است و در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که واکنش ایمنی بدن را فعال نگه می‌دارد. اسفناج از ایجاد سرطان و بیماری قلبی جلوگیری می‌کند و مقادیر فراوانی روی دارد که با بروز بیماری مبارزه می‌‌کند. ویتامین C موجود در اسفناج مقاومت بدن را در برابر سرماخوردگی و عفونت بالا می‌برد و سلامت پوست را حفظ می‌کند. از سوی دیگر، ویتامین B موجود در آن نیز انسان را آرام و پرانرژی نگه می‌دارد.

3.اهمیت سیر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی 

پژوهشگران انگلیسی می‌گویند که «آلیسین»، ماده موثر موجود در سیر و پیاز است که می‌تواند با عوامل عفونی و باکتریها در بدن مبارزه کند و در نهایت، منجر به افزایش قدرت سیستم دفاعی بدن شود. افرادی که عادت به مصرف بیش از 6 حبه سیر خام در طول هفته دارند، 30 درصد کمتر از سایرین به سرطان کولورکتال و 50 درصد هم کمتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. به همین خاطر، توصیه می‌شود که حداقل روزی 2 حبه سیر خام بخورید و این ماده غذایی را به تمام غذاهایتان هم اضافه بکنید. همچنین سیر باعث کاهش فشارخون شده و دارای عناصر ضدالتهابی است. سیر یکی از شناخته ترین مواد غذایی هست که با باکتری ها و ویروسها می جنگد و به سلامتی شما کمک میکند.

4. تقویت سیستم ایمنی بدن با قارچ

قارچ ها چند صد سال است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا فعالیت گلبول های سفید خون را افزایش می دهند. گلبول های سفید در این شرایط حالت تهاجمی‌ تری به خود می گیرند و از این رو می توانند به پیشگیری از عفونت ها و یا بهبود سریعتر بیماری کمک می کنند. قارچ های شیتاکه، ری شی و maitake در مقایسه با سایر قارچها حاوی بیشترین مقدار تقویت کنندگی سیستم ایمنی بدن می باشد. شما می توانید از این مدل قارچ ها در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید. پاول استامت (Paul Stamets) از قارچ شناسان مطرح در رابطه با قارچ‌ ها و اینکه آن‌ ها منابع غنی از آنتی‌ اکسیدان‌ ها هستند، پرداخته و قارچ‌ ها از خواص ضد التهابی برخوردار هستند. سلول‌ هایی که در قارچ‌ ها رشد می‌ کنند به میسلیوم (mycelium) مشهور بوده و دارای خواص منحصربه‌ فردعلیه باکتری‌ ها و ویروس‌ ها هستند. پژوهش‌ هایی که در دانشگاه فلوریدای ایالات‌ متحده آمریکا انجام‌ شده، نشان می‌ دهد، افرادی که هر روز قارچ مصرف می‌ کنند، سیستم ایمنی بدنشان به‌ طور قابل‌ توجهی تقویت می‌شود. سو پرسیوال (Sue Percival) پژوهشگر ارشد این دانشگاه در این رابطه گفت: ما می‌توانیم با استفاده از مصرف قارچ سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بالا ببریم اما در کنار آن همچنین می‌توانیم التهاب را در این سیستم کاهش دهیم.

قارچ

5. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با ماهی

سلنیوم و اسیدهای چرب امگا3 که به وفور در ماهی و انواع منابع غذایی دریایی پیدا می‌شوند هم یکی دیگر از ترکیب‌های مفید و موثر برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن هستند. ماهی، صدف خوارکی، میگو همگی به گلبول های سفید خون در تولید سیتوکین کمک می کند. ماهی از گروه منبع فوق العاده از اسید های اومگا 3  می باشد.غذاهای دریایی همچنین حاوی روی برای کوتاه شدن طول دوره سرما خوردگی و آنفلوآنزا هستند. ماهی قزل آلا در مبارزه با نگه داشتن التهاب ناشی از لوپوس بسیار قدرتمند است.

ماهی

 6. مغزها و آجیل ها تقویت کننده ی سیستم ایمنی

آجیل و دانه‌ ها حاوی ویتامین E هستند که یک آنتی‌اکسیدان و تقویت‌ کننده‌ ی سیستم ایمنی محسوب می‌شود. بنابراین، خوردن آجیل های مانند بادام و گردو، و فندوق بسیار مناسب هست. گردو علاوه بر این که حاوی میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها است، در محافظت از بدن در برابر آسیب سلولی که می تواند منجر به بیماری های قلبی، سرطان و پیری زودرس شود، نقش مهمی دارد. گردو ثروتمندترین آجیل از نظر داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ است که به مبارزه با تورم و التهاب می رود. گردو همچنین حاوی منگنز است که می تواند علائم سندرم پیش از قاعدگی را تا حدی کاهش دهد. تحقیقات نشان می دهد کسانی که آجیل را مرتب مصرف می کنند، نباید نگران بالا رفتن قند خون خود باشند. بادام حتی محافظ روده است و آنهم با افزایش باکتری های خوب و تقویت سیستم ایمنی بدن. بادام زمینی غنی از روی و آهن است و منجر به جلوگیری از بروز کم خونی می شود ضمن این که به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. پسته سرشار از آنتی اکسیدانی به نام گاماتوکوفرول است که به سلامت سیستم عصبی کمک می کند. ضمنا پسته حاوی ویتامین B6 است که با بهبود خلق و خوی و تقویت سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد.

آجیل

7.لبنیات و تاثیرش برای افزایش سیستم ایمنی بدن 

ماست حاوی پروبیوتیک ها است، که به افزایش باکتری های خوب ساکن دستگاه گوارش به منظور دفع میکروب های بیماری‌ زا کمک می کند. مصرف روزانه هفت اونس (198 گرم) ماست می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک کند، زیرا گلبول های سفید خون را به فعالیت بیشتر تحریک می کند. شما می توانید با افزودن میوه هایی مانند توت فرنگی و بلوبری به ماست نه تنها عطر و طعم بهتری به آن ببخشید، بلکه فواید این ماده خوراکی را هرچه بیشتر افزایش دهید. همچنین، افزودن گرانولا به ماست آن را به صبحانه ای فوری برای افزایش سلامت کلی بدن تبدیل می کند. بهتر است از ماستهای کم چرب استفاده کنید. تحقیقات بیانگر این است که پادتن‌ های موجود در شیر شتر علاوه بر اینکه موجب ماندگاری طولانی‌ تر نسبت به اغلب محصولات لبنی می‌‌شود، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باعث غلبه سیستم دفاعی بدن در برابر بیماری‌ هایی نظیر: سرطان، ایدز، آلزایمر، هپاتیتC می‌‌شود و از این نظر شیر شتر ساختار و ‌خصوصیاتی بسیار شبیه شیر انسان دارد.

8. سیب زمینی مبارزگر ویروس و افزایش سیستم ایمنی بدن

سیب زمینی ضد سرطان و پیری است. رنگ زردی که در سیب زمینی وجود دارد نشان دهنده وجود بتا-کاروتن در آن است. بتا-کاروتن نیز غنی از ویتامین A است و این ویتامین نیز از پیری زود رس جلوگیری می کند. بتا-کاروتن همچنین در ابتلا به برخی سرطان ها جلوگیری می کند. سیب زمینی شیرین می تواند با ویروس ها و باکتری های مختلفی که وارد بدن انسان می شوند، مبارزه کند، زیرا منبع خوبی برای ویتامین A است. ویتامین A به حفظ سلامت پوست کمک می کند و با تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A می تواند بافت همبند را در بدن احیا کند. نصف یک سیب زمینی شیرین را روزانه در رژیم غذایی خود جای دهید.سیب زمینی پخته سرشار از مواد مغذی است و می‌توان آن را به‌ عنوان خوراکی سالم و مفید در برنامه‌ ی‌ غذایی خود بگنجانید. مصرف زیاد میوه و سبزیجات برای سلامتی بسیار مفید هستند و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. با مصرف این نوع مواد غذایی می‌توانید رژیم‌ غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

سیب زمینی

9.عصاره استخوان یک تقویت کننده قوی سیستم ایمنی بدن

عصاره استخوان (آب قلم) به واسطه توانایی در تقویت روده و کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، و همچنین با تقویت سیستم ایمنی به دفع بیماری ها کمک می کند و از این رو شاهد روند افزایشی محبوبیت خود است. از فواید پودر عصاره استخوان می توان به تقویت سلامت استخوان ها و روده، و کاهش التهاب در بدن اشاره کرد. شما با استفاده از یک آرام پز می توانید استخوان ها را به همراه سبزیجات و آب بپزید، تا عصاره استخوان به دست آید یا از پودر عصاره استخوان که به راحتی با آب ترکیب می شود، استفاده کنید. مصرف صبحگاهی عصاره استخوان بیشترین فایده را برای بدن انسان دارد و به بسته شدن منافذ موجود در روده در افراد مبتلا به سندرم روده نشت پذیر کمک می کند. مغز استخوان موجود در عصاره نیز به عنوان یک ابرماده غذایی در نظر گرفته می شود، زیرا از تراکم بالای مواد معدنی برخوردار است.

در فصل پاییز و زمستان برخی بیماریها رواج می یابد که برای آشنایی بیشتر با این بیماریهای میتوانید اینجا کلیک کنید.

 10. توتها و تاثیرش بر تقویت سیستم ایمنی بدن

انواع مختلفی از توت‌ ها وجود دارند از جمله توت‌ فرنگی، تمشک، بلوبری و برخی دیگر. همه‌ ی این توت‌ ها حاوی فیتوکمیکال‌ ها و فلاونوئیدها هستند. آنها همچنین به میزان فراوانی آنتی‌ اکسیدان‌ دارند و به تقویت ساخت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. توت سیاه یک درمان قدیمی برای بیماریهای سیستم ایمنی بدن می‌باشد. این میوه با مواد مغذی به نام آنتی‌ اکسیدان‌ها ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کند. در برخی مطالعات آزمایشگاهی عصاره توتها باعث از بین بردن ویروسهای آنفولانزا می‌شود. اما دانشمندان بر این باورند که مطالعات بیشتری موردنیاز است.

11. سیستم ایمنی بدن را با عسل و ترکیباتش قوت ببخشید

عسل یک ماده‌ ی غذایی با ارزش است. این ماده‌ ی غذایی ضد باکتری و ضد التهاب بوده و خواص آنتی‌ اکسیدانی آن شهره‌ ی عام و خاص می‌ باشد. هیچ‌ چیز به اندازه‌ ی عسل با شیرینی و سخاوت تمام، سرفه‌های بی‌ امان را تسکین نمی‌ دهد. اگر استرس و خستگی جسمی کلافه‌ تان کرده خیلی زود به سراغ عسل بروید. اگر دیابتی هستید باید بدانید که مصرف میزان کم و معقول آن برایتان مشکلی به بار نمی‌آورد. عسل و دارچین یک زوج کامل و بی‌ نقصی تشکیل می‌دهند که با طبیعی‌ ترین و سالم‌ ترین شیوه، خدمت زیادی به سلامتی تک‌ تک ما می‌کند. در واقع از ترکیب این دو می‌توان به اکسیر جوانی کم خرجی دست یافت و از آن استفاده کرد. البته با یک بار استفاده کردن معجزه نمی‌کند اما مصرف منظم آن پیری و بیماری را از شما دور خواهد کرد. این ترکیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باکتری‌ها و ویروس‌ها را از کار می‌ اندازد.

12. زنجبیل یک ضد باکتری قوی 

زنجبیل سرشار از جینجرول (یک ماده‌ی فعال زیستی کاهش‌دهنده خطر ابتلا به عفونت) است. زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است و رشد انواع مختلفی از باکتری‌ها را مهار می‌کند. ضد تهوع است و به کاهش علائم تهوع در زمان ابتلا به آنفولانزا کم می‌کند.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

2 دیدگاه
فاطمه
۵:۰۳ , ۱۳۹۷/۱۰/۲۴

لطفا در مورد برخی از بیماریهای و خوارکیهای که به بهبود این بیماریها کمک میکند مطلب بذارید.

بانوریس
۵:۵۴ , ۱۳۹۷/۱۰/۲۴

سلام وقتتون بخیر بله حتما در مقالات بعدی در این رابطه ها نیز مطلب نوشته میشه.