سرما خوردگی و روش های بهبود آن

امتیاز دهید

سرما خوردگی بیماریی به ظاهر ساده‌ ای است که می‌ تواند شما را چند روز از کار و زندگی بیندازد و اگر بدن ضعیفی داشته باشید، بارها در طول فصل سردو سرما  سال کلافه تان کند.
سرما خوردگی یکی از شایع‌ ترین بیماری‌ های بشر در طول زندگی است که بزرگسالان به طور متوسط 2 تا 4 بار و کودکان 6 تا 8 بار در سال دچار آن می شوند.
اگر همان ابتدای سرما خوردگی چند راه ساده خانگی را امتحان کنید و البته حواستان به رعایت چند نکته هم باشد، می‌ توانید از شدید تر شدن سرماخوردگی جلوگیری کنید و سریع تر به روال عادی زندگی خود برگردید.
سرماخوردگی بیماری واگیردار مربوط به دستگاه تنفسی است که عمد تاً بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. سرماخوردگی معمولاً با  احساس سرما، خستگی، سردرد، عطسه آغاز می‌شود و با علائمی چون گلودرد، سرفه، آبریزش بینی و تب ادامه پیدا می‌کند و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می‌شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد.
خوابیدن و استراحت کردن باعث می شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد و همه توانایی خود را برای مبارزه با ویروس سرما خوردگی استفاده کند.
درد وخارش گلو، سرفه خشک و کوتاه و گرفتگی بینی از علائم رایج سرماخوردگی هستند که معمولا" همه ما در هنگام سرما خوردگی از آنها رنج می بریم، بنابراین طبیعی است که همه ما از این بیماری متنفریم.

سرماخوردگی

برای خواندن مطالب بیشتر برای درمان سرما خوردگی اینجا کلیک کنید 

پیشگیری از سرماخوردگی

تنها راه تاثیرگذار برای پیشگیری از سرماخوردگی جلوگیری از پخش شدن ویروس آن است.
این کار عمد تاً شامل شست و شوی دست ها و استفاده از ماسک های صورت می شود. در محیط های درمانی، روپوش و دستکش یکبار مصرف نیز استفاده می شود. انجام کارهایی مانند قرنطینه کردن افراد امکان پذیر نیست، زیرا این بیماری بسیار واگیر دار است و نمی توان علائم آن را به طور قطعی به این بیماری نسبت داد.از آنجا که این بیماری از طریق ویروس های فراوانی به وجود می آید و ویروس ها دستخوش تغییرات سریع هستند، واکسیناسیون کاری دشوار است، و ایجاد واکسنی که به گونه‌ای فراگیر مؤثر باشد، بسیار نامحتمل است.
شستن مرتب و منظم دست هایتان احتمال انتقال ویروس های سرماخوردگی را مخصوصاً در کودکان کاهش می دهد.
استفاده از ماسک های صورت در نزدیکی افراد مبتلا می تواند مفید باشد، اما در مورد فاصله اجتماعی بیشتر مدارک کافی موجود نیست.
استفاده از مکمل(روی) تعداد سرماخوردگی هایی که یک فرد ممکن است دچار شود را کاهش می دهد.

راه های انتقال سرما خوردگی:

تنفس ذرات ترشحات تنفسي منتشر در هوا
عمومی‌ ترین راه انتقال بیماری هواست. هنگام نفسس کشیدن، سرفه و عطسه قطره‌ های بسیار ریز را در هوا پخش می‌کنید. 
استفاده از غذا و نوشیدنی فرد بیمار
بوسیدن و نزدیکی به فرد بیمار

سرماخوردگی

روش های درمان سرما خوردگی

درمان سرماخوردگی با ویتامین c
آب پرتقال، گریپ فروت، قره قات از جمله میوه های سرشار از ویتامین C هستند.
ویتامین C باغث می شود دوره بیماری  کوتاه شده و از 7 روز به 2 تا 3 روز کاهش یابد. ویتامین C همچنین باعث قطع سرفه و عطسه و سایر علائم می شود. در یک تحقیق افرادی که ویتامین C مصرف نمی کردند، علائم کمتری داشند!
مصرف کوتاه مدت دوز بالای ویتامین C طبعاً عارضه جانبی به دنبال خواهد داشت. اما قبل از اقدام به مصرف دوز بالای ویتامین C لازم است حتماً نظر پزشک خود را در این رابطه جویا شوید. بهتر است این ویتامین C اضافی از طریق نوشیدن تامین گردد.

درمان سرماخوردگی با شست وشوی بینی

بینی خود را مرتب تخلیه کنید.
برای این کار از سرم‌ های شست و شو که در داروخانه‌ ها عرضه می‌شود، می‌ توانید استفاده کنید. آب نمکی که از حل کردن یک قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب گرم درست می‌شود هم حکم سرم شست وشو را دارد، به شما کمک می‌کند.
با استفاده از یک سرنگ بدون سوزن آب را وارد بینی خود کنید. زمانی که آب نمک را از یک سوراخ بینی بالا می‌کشید، سوراخ دیگر بینی را توسط فشار ملایم انگشت ببندید، اجازه دهید آب بیرون آمده و این کار را دو تا سه بار تکرار کنید. سپس این کار را با سوراخ دیگر بینی انجام دهید.

درمان سرماخوردگی با مایعات

مایعات گرم، گرفتگی بینی را رفع می‌کند. پس تا میتوانید سعی کنید از این روش معجزه آسا استفاده کنید.
نوشیدن مایعات از کم آبی بدن پیشگیری می‌نماید و التهاب آزار دهنده‌ی سراسر مجاری بینی و گلو را تسکین می‌دهد. اگر گرفتگی بینی‌ تان به حدی است که خواب شبانه را ازتان دور کرده میتوانید از بخور آب استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی با سیر

سیر با داشتن ماده‌ای به نام آلیسین خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی دارد. خوردن سیر را فراموش نکنید. مخصوصا به صورت خام.
افرادی که روزانه سیر مصرف می‌کنند کمتر سرما می‌خورند و زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوند علائم سرماخوردگی‌ شان بسیار  زود از بین می‌رود.
می توانید دو حبه سیر را له کنید و آن را با آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ بخورید.

درمان سرماخوردگی با بخور

در دوره‌ سرماخوردگی بخور دادن باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود.
به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌ های خونی و همینطور افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌ العمل سیستم ایمنی بدن بسیار بالا خواهد برد.

اسطوخودوس یکی از بخورهای مفید است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور بگیرید.
در زمانی که سرماخوردگی‌ شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید.

درمان سرماخوردگی با آویشن دم کرده

آویشن سرشار از (فنول) است برای همین یک ضدعفونی کننده موثر می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند.
متخصصان معتقدن که آویشن به درمان التهاب مجاری تنفسی بسیار کمک می‌کند.

درمان سرماخوردگی با شربت پیاز

پیاز ضدعفونی کننده‌ بسیار موثر است.
پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین خواهد برد.
 پیاز را خرد کنید و در آب  به مدت 20 دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه 2 تا 6 قاشق چای‌ خوری از این شربت میل کنید.

درمان سرما خوردگی با استراحت و آرامش خاطر

در دوران بیماری استراحت بیشتر صرف  انرژی بدن برای بهبودی هر چه سریع تر می گردد.
بعلاوه آن با استراحت می توان از بروز عوارض ثانوی مثل برونشیت و ذات الریه جلوگیری گرد. در مواقعی که بیماریتان شدید است یکی دو روز مرخصی بگیرید و یا حداقل از فعالیت های روزمره خود کم کنید و از انجام برخی کارهای همیشگی چشم پوشی کنید.
اگر سعی کنید در دوران  بیماری همچنان به کارها و فعالیت های همیشگی خود ادامه دهید،انرژی بسیار شدیدی ازتان گرفته خواهد شد. زیرا هنگام بیماری تمرکز کاهش می یابد و در نتیجه برای انجام هر کاری احتمالاً به دو برابر زمان همیشگی وقت نیاز خواهید داشت که باعث اتلاف انرژیتان خواهد شد.

درمان سرما خوردگی با اکالیپتوس

اکالیپتوس به طرز بسیار موثری با بیمارهای تنفسی مقابله می‌کند. به این علت که این گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور قوی است
این گیاه خواص دارویی اش را مدیون ماده ایی به نام اوکالیپتول است. این ماده به طور مستقیم روی سلول‌ های برونشیت تأثیر خواهد گذاشت.
ترکیبات اکالیپتوس ترشحات ریوی را روان کرده و دفع آن‌ها را آسان‌ تر خواهد کردغلاوه بر این، این گیاه التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند. زمانی که سرما می‌خورید 15 تا 20 قطره روغن اکالیپتوس را در 25 میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌ تان را با آن ماساژ دهید. هر روز 3 مرتبه این کار را تکرار کنید.

درمان سرماخوردگی با سوپ

با خوردن آب گوشت و خورش سریعا از شر علائم سرماخوردگی خلاص می شوید.
برای مثال می‌ توانید سوپ مرغ را انتخاب کنید. سوپ مرغ به مدت طولانی به عنوان درمان خانگی سرماخوردگی استفاده شده‌ است.
مطالعات نشان داده‌اند که مصرف سوپ مرغ می‌ تواند تولید گلبول‌ های سفید خون را که علایم سرماخوردگی را کاهش می‌دهند، محدود کند.
بخارات سوپ، مخاط را شل می‌کنند و سبب می‌شوند که از بینی بیرون بیاید و مواد مغذی موجود در سوپ، انرژی شما را افزایش می‌دهند.

اشتباهاتی که نباید در هنگام سرما خوردگی انجام دهید

استفاده از آنتی‌بیوتیک: معمولا آنتی‌ بیوتیک تنها بر عفونت‌ های باکتریایی عمل می‌کنند‌ و د‌ر مقابل ویروس‌ ها از جمله ویروس آنفلو‌آنزا و سرماخورد‌گی  بی‌اثر می باشد.

مصرف مواد‌ غذایی و مایعات بیش از حد‌: هیچ شواهد‌ علمی برای خورد‌ن بیش از حد‌ مواد‌ غذایی و نوشید‌ن مایعات برای کاهش علائم یا مد‌ت زمان سرماخورد‌گی وجود‌ ند‌ارد‌.
بد‌ن به ویژه د‌ر زمان استرس نیاز به تغذیه مناسب و د‌ریافت  مایعات د‌ارد‌ تا بتواند‌ عملکرد‌ خود‌ را حفظ کند‌.
عطسه کردن در دست: د‌ر د‌ستمال عطسه و سرفه کنید‌ و د‌ستمال را د‌ور بیند‌ازید‌ و د‌ست‌هایتان را بشویید‌. اگر د‌ستمال ند‌ارید‌ بین آرنج‌ تان عطسه و سرفه کنید.

12خوراکی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سرماخوردگی


فاصله گرفتن از افراد ببیمار
از افرادی که علائم سرما خوردگی  مانند سرفه یا عطسه دارند، فاصله بگیرید. در حالی‌ که ممکن است این استراتژی کاملا  بدیهی به‌ نظر برسد، اما فقط شامل غریبه‌ ها نیست در صورت امکان از اعضای خانواده و دوستان مریض‌ تان نیز باید دوری کنید.
ضد عفونی نگه داشتن دست ها
همیشه ژل ضدعفونی‌ کننده یا دستمال‌های مرطوب پاک‌ کننده برپایه‌ ی الکل همراه خودتان داشته باشید. اما قبل از خرید حتما برچسب محصول را بخوانید.
برخی از دستمال‌ ها که بر پایه‌ی الکل نیستند چندان مؤثر نخواهند بود.
استفاده از میوه ها و سبزیجات
ممکن است فکر کنید که خوردن غذاهای سالم به‌ طور منظم، کار دشواری است اما مصرف مقدار زیادی میوه‌ها و سبزیجات تازه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود و این کار، بسیار آسان‌ تر از مبارزه با آنفولانزا است.
ورزش کنید
اگر هنوز با فواید ورزش آشنا نیستید بهتر است بدانید  که برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا باید ورزش کنید و عرق بریزید. 
ورزش‌ کردن به‌ طور منظم، عملکرد ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.
خواب کافی داشته باشید
همان‌ طور که می‌دانید داشتن خواب کافی به‌ طور منظم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما وقتی احساس کسالت و ناخوشی می‌کنید، به خواب بیشتری نیاز دارید. وقتی خسته هستید، بدن‌ تان نمی‌تواند به‌ خوبی با میکرو‌ب‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند. هر شب ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابید.

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه