گرمازدگی و نحوه ی مقابله با آن در تابستان

امتیاز دهید

زمانی که دمای درونی بدن بیش از حد بالا میرود و بدن از دفع گرما به دلیل گرم بودن بیش از حد دمای محیط و یا بالا بودن میزان حرارت بدن براثر فعالیت های فیزیکی عاجز میماند ، بدن دچار گرما زدگی میشود.

 در گرمازدگی مکانیسم تنظیم کننده دمای بدن از کارمی افتد و چنانچه این حالت ادامه پیدا کند باعث تخریب اندام های اصلی بدن مانند: ماهیچه ها، کلیه و قلب میشود .

علائم گرمازدگی شامل موارد زیر میباشد :

تغییر رنگ پوست در گرمازدگی

در صورت بروز گرمازدگی ، رنگ پوست افراد متمایل به رنگ قرمز میشود .

 

تنفس در گرمازدگی

تعداد تنفس ها در فردی که دچار گرمازودگی شد بالا میورد ، اما میتوان احساس کرد که کاملا سطحی هستند .

 

افزایش ضربان قلب در گرمازدگی

زمانی که دمای بدن افزایش پیدا میکند قلب برای خنک کردن بدن ، بیشتر کار میکند در نتیجه تعداد ضربان قلب بالامیرود .

 

حالت تهوع و استفراغ

احتمال بروز حالت تهوع و استفراغ در افرادی که دچار گرمازدگی شده اند وجود دارد.

 

تغییر میزان دمای مرکزی بدن

افزایش دمای مرکزی بدن بیشتر از40 درجه سانتی گراد یکی از عوامل شایع در تشخیص گرمازدگی است .

از دیگر نشانه های که بعد از بروز گرمازدگی رخ میدهد،  میتوان به سر درد و آشفتگی های روحی و رفتاری و هزیان گویی و تشنج وکما اشاره کرد .

درمان گرمازدگی

چنانچه در فردی شاهد بروز گرمازدگی بودید ابتدا باید فرد را به بیمارستان منتقل کرد یا ، با اورژانس با شماره 115 تماس گرفت و یا به فوریت های پزشکی جهت کمک رسانی به فرد بیمار، اطلاع داد . زیرا گرمازدگی با توجه به آسیب هایی که ممکن است به اندام های حساس بدن وارد کند یکی از فوریت های پزشکی محسوب میشود .انجام کارهای زیر تا قبل از رسیدن نیروی کمکی میتواند به روند بهبود فرد کمک کند .

- انتقال بیمار به محیطی که از تابش مستقیم نورخورشید و گرما در امان باشد

- کم کردن لباس هایی که باعث گرم شدن بدن بیمار میشود

-  میتوان جهت کمک درروند کاهش دمای بدن ، بیمار را با آب سرد خیس کرد . و همچنین استفاده از کیسه های یخ در قسمت کشاله ی ران و زیر بغل  سر و گردن میتواند بسیار مفید باشد . با استفاده از روش های مختلف ، دمای بدن بیمار را کاهش دهید .

- پاهای فرد بیمار را در سطحی بالاتر از بدن او قرار دهید تا جریان خون به سمت سر بیمار در حرکت باشد .

- دست و پای بیمار را ماساژ دهید تا خونی که سرد و خنک شده به سمت قلب و مغز جریان پیدا کند .

- چنانچه شخص بیمار هوشیار باشد نوشیدن یک نوشیدنی خنک میتواند به آبرسانی و کاستن از گرمای بدن بسیار کمک کنند ، اما اگر فرد هوشیار نباشد نمیتوان از این روش استفاده کرد باید سایر فعالیت ها را انجام داد تا اینکه بعد ازبدست اوردن هوشیاری نوشیدنی بنوشد .

- بعد از انجام تمام این فعالیت ها دمای بدن فرد بیمار را از طریق دماسنج و از مقعد اندازه بگیرید تا اطمینان حاصل شود که دمای بدن رو به پایین آمدن است . دمای بدن نباید از 38.5 درجه سانتی گراد پایین تر بیاید .

 

علت بروز گرمازدگی

گرمای شدید هوا

زمانی که در دمای گرم برای مدت زیاد قرار بگیرید این امر باعث افزایش دمای مرکزی بدن میشود شیوع این نوع از گرمازدگی در افرادی که دارای کهولت سن هستند بیشتر شایع است .

فعالیت فیزیکی شدید درهوای گرم

زمانی گرمازدگی بر اثرفعالیت شدید ایجاد میشود که فرد به فعالیت در دمای بالا عادت نداشته باشد فعالیت در این شرایط باعث افزایش دمای حرارتی مرکزی بدن میشود .

گرمازدگی و درمان ضعف و گرفتگی عضلانی ناشی از آن

استراحت کردن در محیط خنک و آرام و همچنین استفاده از یخ و آب سرد به خنک ماندن فرد کمک میکند . برای کنترل دمای بدن لباس های از جنس پارچه های نخی و نازک بپوشید .چرا که به جریان داشتن هوا کمک میکند و این امر منجر به خنک ماندن بدن میشود .

نوع پوشش در مبتلا شدن به گرمازدگی بسیار تاثیر دارد حدالمقدور سعی شود در روزهای گرم از لباس هایی به رنگ روشن و از جنس پارچه هایی از جنس پنبه و الیاف طبیعی استفاده شود و از الیاف مصنوعی به ویژه لباس هایی با جنس نایلونی و لباس های تنگ و به رنگ تیره بصورت جدی خود داری شود .برای دیدن پارچه های مناسب برای فصل گرما اینجا کلیک کنید .

استفاده از کولر و پنکه برای خنک کردن خود میتواند بسیار موثر باشد .

برای برطرف کردن گرفتگی عضلات میتوان آن را ماساژ داد و یا حوله ی گرم روی آن قرار داد.

 در افرادی که دچار این عوارض هستند استراحت کردن در یک شبانه روز بطور کامل به بهبود وضعیت آنها بسیار کمک میکند .

 

  خوراکی هایی که میتواند از گرمازدگی پیشگیری کند

تاثیر آب درجلوگیری از گرمازدگی

نوشیدن آب در هر فصلی لازم است اما در فصل تابستان به دلیل گرمای شدید هوا نیاز بدن به آب دوچندان احساس میشود بنابراین باید بیشتر از سایر فصول در این فصل آب نوشید. نوشیدن حداقل یک ونیم لیتر آب در این فصل میتواند برای پیشگیری از گرمازدگی بسیار موثر باشد .

اما ممکن است نوشیدن آب خالی برایتان زیاد دل چسب نباشد، ما برای این موضوع هم برای شما راهکار داریم .شما میتواند با روش های مختلفی آب را طعم دارکنید . مثلا افزودن آب لیمو بهمراه شکر بمیزان کنترل شد نوشیدن آب را برایتان بسیار خوشایندتر میکند .

 

برای جلوگیری از گرمازدگی ، سیستم ایمنی بدن باید قادر به تنظیم دمای بدن باشد این امر بدون وجود آب مقدور نیست . برای رسیدن به این مهم باید از خوراکی های مثله سبزیجات در برنامه غذایی خود استفاده کرد.

 چون علاوه بر داشتن آب کافی دارای ارزش غذایی بالایی هم هستند که میتوانند در تامین انرژی برای تنظیم دمای بدن بسیار موثر باشد .قند موجود در سبزیجات علاوه بر وجود آب دارای قند طبیعی نیز است که در تامین انرژی بدن بسیار موثر میباشد .بعنوان مثال خوردن هویج رنده شدکه از قبل در یخچال سرد شد باشد علاوه بر تامین ویتامین ، آنتی اکسیدان ، فیبر، مواد معدنی بدن میتواند در آبرسانی به بدن بسیار موثر باشد .

همچنین برای جلوگیری از گرمازدگی خوردن سبزیجات بخارپز میتواند در تامیین آب بدن بسیار مفید باشد چون در این روش از پخت وپز، آب سبزیجات حفظ میشود. کدو سرشار از آب است و خودردن آن در هوای گرم بسیار مفید است .

خیار وجلوگیری از گرمازدگی

خوردن خیارخنک بدلیل وجود آب سرشار در آن بسیار موثر است . سعی کنید برای خنک شدن و پیشگیری از گرما زدگی سالاد خیار میل کنید .

 پیشگیری از گرمازدگی با هندوانه

هندوانه از 92 درصد آب تشکیل شد است . برای تامین آب بدن خود و همچنین تحمل گرمای شدید سعی کنید در فصل گرما همیشه هندوانه میل کنید . هندوانه سرشار از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها است .

پیشگیری از گرما زدگی با نوشیدن شربت

در تابستان بسیار شاهد این هستیم که برای رفع عطش به مصرف بستنی میپردازند . اما این در حالی است که نوشیدن شربتها اللخصوص شربت آب لیمو میتواند تاثیر بسیار بهتری داشته باشد . در زمان تهیه ی شربت ها باید به میزان قند موجود در شربت توجه شود . تخم شربتی و خاکشیر که نوشیدنی سنتی و اصیل ایران است از بهترین نوع نوشیدنی برای رفع تشنگی  و پیشگیری از گرما زدگی است .

اگر متستعد گرمازدگی هستید هوشیارباشید

چنانچه داروی خاص مصرف میکنید و یا باید در شرایط محیطی گرم فعالیت کنید ، اطمینان حاصل کنید که خدمات پزشکی در صورت بروز گرمازدگی در دسترس شما خواهد بود .

از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید کمال تشکر را داریم . برای آگاهی از مطالب بیشتر وبلاگ بانوریس را دنبال کنید .

 

 

مطالب مرتبط با این مطلب

دیدگاه خود را ارسال نمایید

0 دیدگاه